Paneeldeurtjes voor kastenwand

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Het is mdf, wat kan er gebeuren. Kromtrekken zal het niet doen. Toch niet uit zichzelf.

Dus geen schrik hebben hiervoor.

Knap gedaan

Mdf kan niet rond trekken in deze situatie? Kan je echt geen betere onzin verzinnen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooie klus en ook veel verhelderende heldere foto's!! Is jouw tafelzaag een cs70 clone?

jaap

Ja inderdaad, heb er destijds een draadje over gestart. Die was te koop bij tendotools, ze stopten er mee en ze waren toen in uitverkoop, ik betaalde er ergens rond de 400 euro voor. Ben er best tevreden over. Je zal ze nu niet meer kunnen kopen, ze hebben ze toen -naar mijn weten- uitverkocht. Ik heb toen met Tendotools gebeld en ze zeiden me dat het een vroege Festool was, waarschijnlijk 1 of ander patent op 1 van de eerste modellen van cs70 die vervallen was waardoor ze een kopie konden op de markt brengen... Soit, ik heb er 1 gekocht en ben er tevreden mee. De motor is lichter dan die van de cs70 en zwaarder dan die van de 50.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt voor de (oa positieve) reacties. Dit weekend was ik er even tussenuit dus nog niet verder gedaan. Het zal voor volgend weekend zijn.

Wat ik nog even wil toevoegen over de cs70 clone: Ik denk dat het waarschijnlijk een 'grovere' kopie is, want om onder 90° af te korten (met de trekfunctie) moet ik de geleider op 1° zetten, op zich niet erg eenmaal je het weet, de eerste keer was het wel effe vloeken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dit weekend kon ik weer even verder:

Met mijn nieuw speeltje (of1400) de hoeken afgerond
IMG_6137.jpg
Daarna alles goed geschuurd en ook nog de gaten voor de potscharnieren:
IMG_6138.jpg
Verdere stappen worden het primeren en aflakken. Dit probeer ik deze keer met rol en kwast, met het spuiten van de lak heb ik teveel problemen met de 'nevel' die in het werk komt plakken.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Deze post heb ik gemist Seb. Je hebt dit geplaatst in de periode dat ik op vakantie was.
Ik moet zeggen dat je het knap hebt gedaan.
Een dikke puim van me en succes met uw nieuwe beest of speeltje.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
In de loop van de week 5 van de 8 deurtjes in de primer gezet. Ik heb ze 1 voor 1 aan 1 kant geschilderd en niet te lang gewacht (+-1u) om ze te draaien en de andere kant een laag te geven.
Vandaag een eerste afwerklaag gegeven aan de binnenkant met de rol, het resultaat was niet wat ik verwachtte.
Na anderhalf uur de 'mooie kant' toch maar et de pistool gedaan, wat een beter resultaat gaf.
Hieronder een paar foto's. Met de flits ziet het kleur er helemaal anders uit, het lijkt meer oranje, terwijl het eigenlijk een mooi diep rood is.

- - - Updated - - -

:confused: ik krijg de foto's er niet op, zal het later opnieuw proberen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dit heb ook gemist ook al heb ik nooit vakantie :(

Hoe valt de mdf eco mee, merk je een verschil en waar heb je hem kunnen vinden?
Hier in de buurt kan ik er enkel in 18mm vinden, dubbel van de prijs van gewone. Dat kan ik niet goed begrijpen want tegenwoordig verkopen sommigen nu enkel zero OSB aan dezelfde prijs als de gewone vroeger. In MDF zit dan natuurlijk veel meer lijm.

Voor de deurtjes had ik eerder gekozen voor een groef over de volledige lengte van de stijlen, en ipv een domino gewoon een tong frezen op de liggers. Dit materiaal beweegt niet dus je kan het paneel volledig verlijmen, op zich maakt dat de deur ongevoelig aan doorzakken dus je kan weg komen met een zwakke verbinding.
Jouw methode werkt natuurlijk ook!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat was idd ook een goed idee, heb zover niet gedacht:eek:. De paneeltjes zijn welliswaar ook verlijmd aan de kader. Bij een volgende kastenwand wil ik gewoon met 1 vlak mdf van 18mm werken en daar lichtere groefjes in frezen over de gehele lengte (als versiering natuurlijk).
De MDF eco viel reuze mee! Aangenaam verrast eigenlijk! Ik kan geen minpunten opgeven tegenover groene mdf, al heb ik de indruk (het kan natuurlijk enkel de indruk zijn) dat de platen zwaarder zijn. Ik had er althans meer moeite mee, ofwel zin het de spieren die wat afgezwakt zijn. Het verwerkt even makkelijk, ik zou misschien zelfs zeggen "makkelijker" maar dat kan liggen aan wat kleine trucjes die ik ondertussen onder de knie heb (vooral ivm schuren en afwerken). Ik vind het zeker een aanrader.

De prijs scheelt idd wel, het is een stuk duurder. Ik heb het bij Hanssens Hout gekocht. Als particulier zal ik natuurlijk wel meer betalen dan als jij prijzen opvraagt, maar gezien de afstand denk ik dat je een pak transportkosten kwijt bent.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nog iemand die problemen heeft de laatste dagen met invoegen van foto's? Ik krijg er maar geen foto's meer op... Anders kan ik kiezen tss "from computer" of "from url" maar bij "from computer" kan ik de laatste dagen niet meer "bladeren" om de foto's te selecteren???
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat was idd ook een goed idee, heb zover niet gedacht:eek:. De paneeltjes zijn welliswaar ook verlijmd aan de kader. Bij een volgende kastenwand wil ik gewoon met 1 vlak mdf van 18mm werken en daar lichtere groefjes in frezen over de gehele lengte (als versiering natuurlijk).
De MDF eco viel reuze mee! Aangenaam verrast eigenlijk! Ik kan geen minpunten opgeven tegenover groene mdf, al heb ik de indruk (het kan natuurlijk enkel de indruk zijn) dat de platen zwaarder zijn. Ik had er althans meer moeite mee, ofwel zin het de spieren die wat afgezwakt zijn. Het verwerkt even makkelijk, ik zou misschien zelfs zeggen "makkelijker" maar dat kan liggen aan wat kleine trucjes die ik ondertussen onder de knie heb (vooral ivm schuren en afwerken). Ik vind het zeker een aanrader.

De prijs scheelt idd wel, het is een stuk duurder. Ik heb het bij Hanssens Hout gekocht. Als particulier zal ik natuurlijk wel meer betalen dan als jij prijzen opvraagt, maar gezien de afstand denk ik dat je een pak transportkosten kwijt bent.


Het veiliger gevoel van het werken met "gezondere" mdf maakt het prijsverschil wel goed. IK was wel een pak transportkosten kwijt; altijd jammer dat men je de volle pot laat betalen voor transport tot thuis terwijl dit toch opgenomen word in een wekelijkse rit in de streek...
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het veiliger gevoel van het werken met "gezondere" mdf maakt het prijsverschil wel goed. IK was wel een pak transportkosten kwijt; altijd jammer dat men je de volle pot laat betalen voor transport tot thuis terwijl dit toch opgenomen word in een wekelijkse rit in de streek...
Regelmatig bij die firma bestellen, en ze doen het gratis.
Althans bij mij is dit het geval

Na enkele maanden regelmatig daar bestellingen en leveringen te plaatsen, leveren ze nu gratis wanneer de vrachtwagen langs het atelier passeert...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Regelmatig bij die firma bestellen, en ze doen het gratis.
Althans bij mij is dit het geval

Na enkele maanden regelmatig daar bestellingen en leveringen te plaatsen, leveren ze nu gratis wanneer de vrachtwagen langs het atelier passeert...


Je bent natuurlijk ook aannemer, ik kan moeilijk 2 maal per maand bestellen, als ik een kast maak voor bij me thuis of zo heb ik hout nodig, anders niets. Ik begrijp ook dat ze het niet doen voor particulieren, met zelfstandigen hebben ze een vaste klant, terwijl ze bij mij slechts enkele leveringen kunnen doen totdat alles is afgewerkt... Het is enkel jammer, want een 60euro transport stelt toch wel een aantal mdf platen voor...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Deze namiddag nog een beetje verder kunnen doen. Rond de Ikea corpussen heb ik alles uitgewerkt met eco-mdf. Na 1 laag primer en 2 lagen watergedragen verf met kwast en rolletje aangebracht was het resultaat nog steeds niet zoals ik het wou, vandaag dus maar even de compressor in huis gehaald...
IMG_6143.jpg
Alles mooi afgeplakt en dan eens goed gespoten...
De muren wachten dat de kast af is om hun laagje verf te krijgen, dus een beetje nevel was geen ramp!
Ik begrijp echt niet hoe de professionele schilders zulke mooie resultaten kunnen krijgen met het lakken met een rolletje, mij lukt het niet. Met wat extra afplakwerk heb ik nu toch het gewenste resultaat verkregen.
De deurtjes (of toch 5 van hen) kregen net de afwerklaag aan de binnenzijde. Indien het nog een paar uurtjes wil wachten met regenen krijgen ze straks de afwerklaag aan de buitenzijde. Foto's volgen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Wegens andere verplichtingen ging het maar traag de laatste tijd, niet veel kunnen verderwerken. Ik heb de eerste 5 deuren af, die heb ik ondertussen ook al opgehangen. De andere drie deurtjes wachten nog op een nieuwe pot verf om afgewerkt te worden. Bij deze toch al een foto van de 5 (het kleur ziet er veel intenser uit op de foto, in het echt is het een pak rustiger, door de flits is het kleur wat anders).
IMG_6145.jpg
Morgen mag ik de verf ophalen, hopelijk kan ik resterende deuren dan nog aflakken zodat die snel opgehangen kunnen worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.