Paneeldeur maken

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik heb een aantal paneeldeuren zelf gemaakt, dus als er specifieke vragen zijn, hoor ik dit wel. De badkamerdeur in mijn huis heb ik van twee platen underlayment gemaakt, met wat groefjes erin gefreesd voor een moderne uitstraling.

Om te moderniseren gingen, in de jaren 60 gok ik, mensen hun paneeldeuren bekleden met een plaat hardboard voor een moderne look.
Ik heb begrepen dat dit was om een brandwerendheid van 20min te halen. Tegenwoordig hebben we rookmelders, dus is die interne brandwerendheid niet meer nodig.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het was een reactie op Mathieu. Die dacht dat er nog geen kozijn geplaatst was. Ik had als reactie daarop even een citaat van StefH geplaatst om te laten zien dat dat wel het geval was.

Het was beter geweest als ik dat nog even had toegelicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en mathieu

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Ik heb een aantal paneeldeuren zelf gemaakt, dus als er specifieke vragen zijn, hoor ik dit wel. De badkamerdeur in mijn huis heb ik van twee platen underlayment gemaakt, met wat groefjes erin gefreesd voor een moderne uitstraling.
Ik ga eerst nog eens zoeken naar bestaande deuren om daar een stukje aan te maken, dat lijkt me wat eenvoudiger. Anderzijds zijn tips altijd welkom. Het meest lastige lijkt me, gezien mijn ervaring en beschikbare gereedschappen, de groef te freezen voor de panelen in te laten vallen. Dus mocht je daar tips voor hebben dan hoor ik het graag.

Groet,

Stef
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Die kan je gewoon op je zaagtafel zagen als je geen spilfrees hebt. Mijn vader kreeg toen hij begon als boeren timmerman ruw gezaagd hout mee op de bakfiets en ze maakte daarvan alles ter plaatse met handgereedschap. Ook deuren en lijstwerk. De arbeid was goedkoop toen. Maar als zij het konden, net van de ambachtsschool, dan moet jij het ook kunnen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Zagen kan (met een zaagtafel), maar een frees kan handiger zijn. Je hebt een bovenfrees. Als dat beetje een groot model is, kan je die op z'n kop in een freestafel zetten. Zo'n project is een goede gelegenheid om te investeren in gereedschap.

Zo maakte ik die groef / aansluiting in mijn deuren. De sponning is meteen waar de panelen / glas in lood in geplaatst werd.

Frezen sponning in meerdere stappen
1.jpg

Zijkanten hebben sponning aan de "andere" kant zodat ze op elkaar aansluiten
2.jpg

Aansluiting regels op stijlen. Verbinding met twee grote deuvels
3.jpg
 

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Nog bedankt voor de reacties! Even een paar drukke dagen gehad waardoor ik niet kon reageren. Ik heb inderdaad een frees (eentje van de Lidl) en een zaagtafel. Ik zou het dus op beide manieren kunnen doen. Alleen heeft mijn zaagtafel een spouwmes, dus dan moet dat eruit om die groeven te zagen, toch? Ik houd de tweedehands deuren nog wat in de gaten, maar als ik daar niet direct wat vind dan ga ik het zelf proberen.

Groet,

Stef
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Yep, spouwmes moet eraf, laatst zelf foutje mee gemaakt, alles goed ingesteld, probeerde ik te zagen, kwam ik het spouwmes tegen, domdomdom :)
Spouwmes meteen wel zo gemaakt dat ik het boutje alleen los hoef te maken om het spouwmes te verwijderen, ipv heel het boutje en plaatje eraf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.