Paneeldeur maken

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Hoi allen,

Ik ben nieuw op dit forum en zoek wat advies om een paneeldeur na te maken. In onze woning hebben we overal hetzelfde type paneeldeuren (zie foto). Echter hebben we op dit moment geen deur naar de badkamer, welke is gelegen in onze nieuwe aanbouw. De ingang van de badkamer is op een plaats waar eerst een buitendeur stond, het kozijn daarvan staat er nog. Ik heb al tweedehands gezocht naar vergelijkbare deuren en die zijn te vinden, alleen vind ik geen deuren met de juiste maat. De deur zou ongeveer 210x85cm moeten worden en ongeveer 4cm dik. Aangezien ik deze niet kan vinden wilde ik proberen om zelf een deur te maken. Volgens mij kan ik dit doen op twee manieren:

- kader uit massief hout en dan groeven in het kader freezen om de panelen in te laten vallen. Het kader onderling verbinden met deuvels. Wat voor type hout kan hier best voor gebruikt worden?

- de deur uit MDF/multiplex maken en om de panelen maken het kader er op lijmen. Wat ik me hier wel afvraag is of de kopse kanten sterk genoeg zijn om de scharnieren in te bevestigen. MDF is wellicht ook niet handig voor de badkamer?

Zouden jullie mij van wat advies kunnen voorzien? Ik heb niet heel erg veel ervaring, maar ben wel redelijk handig. Ik beschik oa over een cirkelzaag, tafelzaag, eenvoudige bovenfrees (Lidl), afkort- en verstekzaag.

Alvast bedankt!

Groet,

Stef
 

Bijlagen

  • 20230924_105130.jpg
    20230924_105130.jpg
    24 KB · Weergaven: 61

Roel22

Post veel
27 feb 2017
939
323
Iets anders, maar met de maten is iets te doen. 85.50x209 Destijdsch, Den Bosch.
85.50 x 209.jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
En kun je daar als particulier kopen? Ziet eruit als een groothandel in bouwmaterialen, dat is iets anders dan een handelaar in gebruikte materialen. En dus is de kans dat je daar een gebruikte paneeldeur tegenkomt klein.
Je zou nog kunnen kijken bij van der Vleuten in Best, die hebben ook gebruikte materialen.
Ten aanzien van je oorspronkelijke vraag, je zou een fake paneeldeur kunnen maken uit multiplex, maar ik denk dat dat erg zwaar en duur wordt (je gooit best veel weg van zo'n plaat). Een massief paneel en dan uitzagen/frezen kan ook, nog duurder denk ik.
Zelf een paneeldeur maken uit massieve schaaflatten is een optie, maar wel veel werk, uiteindelijk wel het mooiste, en je kunt precies maken wat je wil, wel nogal een leercurve.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Informeren bij een timmerbedrijf met een CNC. Het is een eenvoudige deur met een simpel (standaard) profiel.Zulke deuren worden uit een plaat MDF gefreesd. Ik heb enkele jaren geleden nieuwe paneeldeuren laten plaatsen. Deze zijn ook uit MDF gefreesd. Zie je op het eerste oog niet. Afwijkende maten waren geen meerkost.
Voor badkamer is het geen probleem. Watervaste MDF gebruiken en uiteraard goed in de lak zetten.De vochtbelasting zou trouwens ook niet zo hoog mogen zijn dat er problemen ontstaan. Als dat het geval is, is er een probleem met de ventilatie.
Schroeven op de kopse kant gaat prima maar best voorboren. En vier scharnieren plaatsen ivm het gewicht.
MDF is wel veel werk met schuren na grondlaag door vezels die opkomen. Als je ze laat maken zou ik vragen of ze in de grondverf geleverd worden.
Plaatsen zou ik laten doen. Een deur afhangen is toch wel een dingetje als je het nooit gedaan hebt.
 
Laatst bewerkt:

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
195
41
Zo'n deur is zelf te maken, zowel van massief als multiplex, maar das nogal afhankelijk van jouw vaardigheden en beschikbare gereedschappen. MDF kan maar zou ik heel erg afraden, is om in te schroeven echt nix. De panelen kunnen eventueel wel van mdf zijn, ook bij een massieve of multiplex deur.
Als je voor massief gaat is Yellow Popular een mooie houtsoort.
Als je een deur vind die iets te groot is kun je die natuurlijk op maat zagen, en een deur die te klein is kun je verbreden of verhogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
195
41
En off topic, grappige wereld leven we in. Had het er pas met mijn vader over. 'Vroeger' waren binnendeuren massieve paneeldeuren. Om te moderniseren gingen, in de jaren 60 gok ik, mensen hun paneeldeuren bekleden met een plaat hardboard voor een moderne look. Tegenwoordig worden standaard deuren gemaakt van karton, hardboard en wat mdf maar deze zijn wel verkrijgbaar verkleed als klassieke paneeldeur. 🤷
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Tot nu toe is er nog geen enkele van mijn deuren uit 5 cm dikke MDF van de scharnieren gevallen. Dun (18 mm) MDF kan je inderdaad moeilijk schroeven op de kopse kant zonder opzwellen. Maar bij dikke MDF kan dat prima. Eventueel voorboren met de dikte van de kern van de schroef.
 

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Dank voor alle reacties alvast!

Als ik een oude deur ergens zou halen, dan had ik wel graag dezelfde verdelingen gehad. Ik ben ze wel eens tegen gekomen, maar dan waren ze te laag of te smal. Hoe kan je deze best verhogen of verbreden? Het gaat soms over max 1-2 cm, maar ja te smal is te smal. Te groot zou minder erg zijn natuurlijk.

Ik kan natuurlijk ook eens informeren bij een bedrijf met een CNC, misschien valt de kostprijs wel mee. Langs de andere kant is zelf een deur proberen te maken wel leuk en een uitdaging. Wat betreft mijn vaardigheden kan ik kort zijn, zo heel veel ervaring met houtbewerking heb ik niet. Maar gaandeweg leert men natuurlijk. Als ik zou kiezen voor massief hout, met wat voor type frees kan ik dan best de groef maken? En bij MDF zou ik dus best één dik paneel nemen en dan de panelen vlakdekkend uitfreezen?

Groet,

Stef
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Te smal of niet hoog genoeg is bij een deur eenvoudig. Recht zagen en lat er tegen lijmen.
Een deur maken zonder vaardigheden en juiste machines is een uitdaging. De groef en afschuining kan met de bovenfrees, maar dan moet je de regels inlaten. Niet zo simpel zonder ervaring.
Met bovenfrees de panelen uitfrezen uit MDF zou ik niet aan beginnen. Kan je beter stroken oplijmen.
 

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Ik zou ook zeggen maak een bestaande deur op maat. Wat hoger en breder maken is véél makkelijker dan zelf maken. En veel minder kans op mislukking. Een solide deur vinden die niet scheluw is mag geen probleem zijn. Er zijn verschillende bedrijven die gebruikte paneeldeuren aanbieden. Er is er een in Nieuwkoop en een in Giessenburg. Ongetwijfeld zijn er nog meer...
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
388
326
's-Hertogenbosch
Doen die dan in paneeldeuren?
Ja

En kun je daar als particulier kopen? Ziet eruit als een groothandel in bouwmaterialen, dat is iets anders dan een handelaar in gebruikte materialen. En dus is de kans dat je daar een gebruikte paneeldeur tegenkomt klein.
Je zou nog kunnen kijken bij van der Vleuten in Best, die hebben ook gebruikte materialen.
Ten aanzien van je oorspronkelijke vraag, je zou een fake paneeldeur kunnen maken uit multiplex, maar ik denk dat dat erg zwaar en duur wordt (je gooit best veel weg van zo'n plaat). Een massief paneel en dan uitzagen/frezen kan ook, nog duurder denk ik.
Zelf een paneeldeur maken uit massieve schaaflatten is een optie, maar wel veel werk, uiteindelijk wel het mooiste, en je kunt precies maken wat je wil, wel nogal een leercurve.
Ja

Ze hebben honderden gebruikte deuren staan
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en gpf

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Verhogen of verbreden is bij oude paneeldeuren prima te doen. Ik heb hier in huis nagenoeg alle paneeldeuren verbreed of verhoogd.
Zoek een mooi stukje grenen uit, en zaag, als het kan, een rechte kant aan de scharnierzijde. Dan heb je minder werk om de slotkasten weer goed te krijgen. Dat is ook wel te doen, maar vaak gebruik je ook nieuwe scharnieren, en dan kan je die meteen op de goede maat en plaats inhakken/frezen.
Als je een andere maat slotkast gaat gebruiken, dan kan je uiteraard ook die kant opdikken.

En het is (vond ik) makkelijker om de deur eerst overmaats te maken. Dan kan je na het lijmen, de precieze maat zagen. Dat geld voor de zijkanten en boven en/of onderkant.
En gebruik dan alleen lijm en geen schroeven. Anders heb je kans dat je in de schroeven zaagt. (vraag me niet hoe ik dat weet ;) )

Als je daarna een licht laagje plamuur smeert, schuurt en het geheel gaat schilderen, zie je er niks meer van.

Wij hebben destijds ook gekeken voor nieuwe deuren in oude stijl, maar we vonden dat niet bij het huis passen. Het zag er "te strak" uit. We hadden al een gedeelte oude 3 vlaksdeuren in het huis, die we gingen hergebruiken, en dus hebben we via marktplaats oude deuren gehaald die we dan op maat maakten. En nog steeds tevreden.

Onderstaande deur is zo helemaal op maat gemaakt.

20230924_200836.jpg
 

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
11
1
Susteren
Dank voor al jullie reacties! Ik dacht dat een klein stukje er tegen zetten niet zo handig ging zijn, aangezien het vaak om niet veel gaat. Dan ga ik eerst weer eens zoeken naar een vergelijkbare deur en dat eens proberen!

Groet,

Stef
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Verhogen of verbreden is bij oude paneeldeuren prima te doen. Ik heb hier in huis nagenoeg alle paneeldeuren verbreed of verhoogd.
Zoek een mooi stukje grenen uit, en zaag, als het kan, een rechte kant aan de scharnierzijde. Dan heb je minder werk om de slotkasten weer goed te krijgen. Dat is ook wel te doen, maar vaak gebruik je ook nieuwe scharnieren, en dan kan je die meteen op de goede maat en plaats inhakken/frezen.
Als je een andere maat slotkast gaat gebruiken, dan kan je uiteraard ook die kant opdikken.

En het is (vond ik) makkelijker om de deur eerst overmaats te maken. Dan kan je na het lijmen, de precieze maat zagen. Dat geld voor de zijkanten en boven en/of onderkant.
En gebruik dan alleen lijm en geen schroeven. Anders heb je kans dat je in de schroeven zaagt. (vraag me niet hoe ik dat weet ;) )

Als je daarna een licht laagje plamuur smeert, schuurt en het geheel gaat schilderen, zie je er niks meer van.

Wij hebben destijds ook gekeken voor nieuwe deuren in oude stijl, maar we vonden dat niet bij het huis passen. Het zag er "te strak" uit. We hadden al een gedeelte oude 3 vlaksdeuren in het huis, die we gingen hergebruiken, en dus hebben we via marktplaats oude deuren gehaald die we dan op maat maakten. En nog steeds tevreden.

Onderstaande deur is zo helemaal op maat gemaakt.

Bekijk bijlage 135665
Als je gaat verbreden doe je dat toch best aan twee zijden om de stijlen even breed te houden, niet? Of valt dat niet op als er één kant iets breder is als de ander?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Dat is natuurlijk de mooiste optie, maar ik begreep dat het soms maar om 1 cm ging. Dan is het onzin om aan beide kanten een halve cm op te dikken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Maar als je slechts 1 cm moet bijvoegen kan je ook de deuropening aanpassen. Je kan dan evengoed de omkasting aanpassen aan de deur. Anderzijds is het wel zo, dat zoals je al aangaf, het wel handig kan zijn als je aan de scharnierkant met een propere lei kan beginnen. Hoef je bij de keuze van de deur ook niet naar de draairichting te kijken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik ga er van uit dat het kozijn nog niet geplaatst is vermits het een nieuwe bijbouw is. Bij een bestaand kozijn is de deur aanpassen uiteraard eenvoudiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.