Padoek als keukenfrontjes.

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
37
27
Alkmaar
Ik wil m'n keuken opknappen door IKEA kastjes aan te schaffen en zelf de frontjes maken.
Hiervoor wil ik padoek gebruiken. De oranje/rode kleur en de vlam die erin zit spreekt me heel erg aan. Voor de vloer denk ik aan een leisteen-achtige kleur.
Mooie combinatie lijkt me.
Maar padoek wordt hoofdzakelijk gebruikt buiten voor vlonders en het verkleurt vrij snel naar bruin/grijs.
En dat wil ik voorkomen voor de frontjes. Deze dienen zo lang mogelijk de oranje kleur te behouden.
Hoe zal dat het beste kunnen? UV-bestendige lak, maar welke zal de beste zijn.
Het hout behandelen met olie zal wel niet mogelijk zijn. Ik denk niet dat er UV-bestendige olie te verkrijgen is.
Heeft iemand ervaring met padoek in een binnenomgeving en hoe lang de oranje kleur aanwezig blijft?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik heb ooit een tafel van padouk traptreden gemaakt. De hele tuin vol oranje rode slingers. Maar binnen weken was de tafel bruin.
 
  • Leuk
Waarderingen: ArjandJ

Fugazi Furniture

Nieuw lid
8 jul 2021
10
18
Amsterdam
Er wordt gezegd dat een zuurhardende lak het verkleuringsproces vertraagt. Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is een belgisch merk , Basin, dat een specifiek zuurhardende lak verkoopt. Zelf nog niet gekocht/gebruikt dus geen idee. Je zit dan in de hoek van de bootlakken en vloerlakken dus zal wel aan de prijs zijn. En bruin wordt het waarschijnlijk toch wel denk ik.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hiervoor wil ik padoek gebruiken. De oranje/rode kleur en de vlam die erin zit spreekt me heel erg aan.
padoek is een aggressieve houtsoort om mee te werken
slaat snel op je luchtwegen
je kan de werkwijze omdraaien
ipv van padoek te nemen en te proberen om de kleur te behouden, kan je een houtsoort met lichte kleur en de gewenste tekening nemen, en die een padoekkleur geven
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Er wordt gezegd dat een zuurhardende lak het verkleuringsproces vertraagt.

Zelf geen ervaring met zuurhardendelak, maar ik kreeg als tip voor purper hart om het het eerst te behandelen met citroenzuur. En om UV lak te gebruiken.
Beide gedaan, maar alsnog binnen een jaar zijn kleur verloren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Als je de padoek-look en -kleur absoluut wilt is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen HPL met dat dessin te gebruiken. En dat is dan dus geen massief hout. (Soms moet je wensen laten varen…)
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Als je de padoek-look en -kleur absoluut wilt is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen HPL met dat dessin te gebruiken. En dat is dan dus geen massief hout. (Soms moet je wensen laten varen…)
Met HPL werken is ook leuk, maar voor een strak resultaat wel een uitdaging en iets waar je handigheid in dient te krijgen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De vraag komt ongeveer iedere twee jaar op het forum voorbij en iedere keer weer is de conclusie dat het tegengaan van de verkleuring kansloos is.
Moet je voor de gein eens Facebook "houtbewerking" volgen. Daar komt dagelijks de vraag langs wat men kan doen tegen verkleuring (incl dan weer de meest waanzinnige antwoorden/adviezen daarop).
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Moet je voor de gein eens Facebook "houtbewerking" volgen. Daar komt dagelijks de vraag langs wat men kan doen tegen verkleuring (incl dan weer de meest waanzinnige antwoorden/adviezen daarop).
wat ben ik blij dat we woodworking nog altijd een ernstig forum kunnen noemen (y)

@thomasz
dank voor de duidelijke illustratie van de kleurveranderingen van padoek
het bereidt klanten perfect voor op de desillusie (?) van de vergrijzing wanneer ze voor buiten padoek kiezen omwille van de warme diepbruinrode kleur
voor de volledigheid had houtexclusief voor het binnengebruik meer nuance kunnen brengen
'binnen in het licht' geeft niet aan of het rechtstreeks zonlicht was of onrechtstreeks licht, en hoe sterk
ze hadden ook een proef kunnen doen met padoek die gelakt of geölied was

mijn ervaring met behandeling van buitenhout is beperkt, maar heel positief
reeds 15 jaar lang zet ik op de oregon kroon van mijn ramen cetol filter 7 plus
de oorspronkelijke kleur is iets donkerder geworden
onvermijdelijk, want als de lak geen kleurstof bevat, dan heb je te weinig bescherming
maar de tekening is mooi behouden en zelfs nog geaccentueerd
Cetol Filter 7 plus | Sikkens
(mét uv-filter + een aantal kleuren)

1626171838013.png
1626171881973.png
1626171917461.png

@ArjandJ
de beste ervaring is degene die je zelf opdoet
in jouw situatie zou ik het zelf uitproberen
neem een paar stukken padoek, behandel die met verschillende produkten & laat ze een paar maanden (*) binnen liggen op de plaats waar de frontjes komen 🤞
ofwel neem je toch het risico & maak je de frontjes binnen een jaar opnieuw van ander hout wanneer je de kleurverandering niet mooi vindt 😭
ben je een echte houtliefhebber, dan heb je dat er voor over
binnen wordt hout niet echt grijs
mocht dat toch zo zijn, dan zat iedereen met grijze meubeltjes :mad:
(*) om goeie resultaten te bekomen heb je tijd & geduld nodig

mogen we nieuwsgierig zijn naar het ontwerp van de frontjes, los van de houtsoort ?
 

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
37
27
Alkmaar
mogen we nieuwsgierig zijn naar het ontwerp van de frontjes, los van de houtsoort ?
Ik hou jullie op de hoogte hoe ik het ga aanpakken.
ben je een echte houtliefhebber, dan heb je dat er voor over
Ik ben zeker een houtliefhebber. In reacties kwam ook een advies om HPL te gebruiken. Maar ik ga voor massief hout. Vooral de felle maar toch mooie oranje kleur van het padoek trekt me. Het gaat me niet om het padoek als hout zelf.
In een ander draadje (Een nieuwe Meubelolie uitzoeken) kwam een tip van Klusrob langs over proefverpakkingen van OSMO. Ik denk dat ik hier mee ga spelen met tinten en hout. Kijken of ik een natuurlijke oranje look kan krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jack Vriens en klusrob

S1000r

Actieve deelnemer
27 sep 2017
30
10
Ik hou jullie op de hoogte hoe ik het ga aanpakken.

Ik ben zeker een houtliefhebber. In reacties kwam ook een advies om HPL te gebruiken. Maar ik ga voor massief hout. Vooral de felle maar toch mooie oranje kleur van het padoek trekt me. Het gaat me niet om het padoek als hout zelf.
In een ander draadje (Een nieuwe Meubelolie uitzoeken) kwam een tip van Klusrob langs over proefverpakkingen van OSMO. Ik denk dat ik hier mee ga spelen met tinten en hout. Kijken of ik een natuurlijke oranje look kan krijgen.
Ik heb een tafeltje met purperhart gemaakt en een snijplank met padoek, beiden in de olie, nu al een jaar verder en dezelfde kleur.
 
  • Leuk
Waarderingen: ArjandJ

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Zuurhardende blanke lak is in Nederlands sinds jaren niet meer te koop (verboden). Het bevat veel schadelijke stoffen.
Het schijnt dat parketteurs maskers moesten dragen om het lakwerk te kunnen volhouden.
Binnenshuis en uit het directe zonlicht schijn je de kleur aardig op peil te kunnen houden met drie lagen Skilt titanium (aldus het advies van een vertegenwoordiger van Skilt). Heb ik een half jaar geleden aangebracht op de padoek dakpannen van een poppenhuis. Tot nu toe ziet het er prima uit.

poppenhuis en elin stukje.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.