overpeinzingen bij de keuze van een nieuwe accucirkelzaag

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Heb je al besloten of je er eentje neemt mét of zonder geleiderail?
Goede vraag.
De aanleiding voor deze hele onderneming is dat mijn oude slaapkamerkast langzaam aan het instorten is. Daar moet een nieuwe voor komen en dat betekent grote, onhandige stukken plaatmateriaal verdelen in iets minder grote en onhandige stukken.

Het beste is natuurlijk een grote zaagtafel, maar daar is geen ruimte voor. Ik heb een klein Inca tafelzaagje, maar daar ga ik geen volledige 18mm mdf platen overheen halen. Dat eindigd gegarandeerd in huilen.

Eerder heb ik een keukenblok gemaakt, ik hout heb dat allemaal laten zagen bij de bouwmarkt. Op zich werkt dat prima, maar het kost extra, het is een hoop 'gedoe' en nadat eenmaal het hout is besteld is er niet veel ruimte meer voor voortschrijdend inzicht.

Dus ja. Er gaat zeker een geleiderail komen.

De volgende vraag is dan inval of gewoon, eventueel met adapter.
Met het primaire doel in gedachten denk ik dat een invalzaag voor mij de beste oplossing is. Het werkt allemaal net iets prettiger, de afzuiging is beter en tja, waarom ook eigenlijk niet. Als je het budget hebt gebaseerd op een accuzaag en daarvan afziet, dan is er financieel opeens heel veel mogelijk. voor de prijs van twee accu's en een lader kan ik comfortabel een tweede cirkelzaag kopen.

Ik moet nog kijken welke zaag het gaat worden, mijn favoriet op dit moment is de Makita SP6000J met een paar rails. Leuke is dat als ik dat ding nu bij toolnation bestel, ik er een gratis accu bij krijg.
Leuke poging om een simpel probleem toch weer ingewikkeld te maken, heel erg bedankt toolnation. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik vindt het fijne van een invalzaag, dat je niet zit te klooien met een beschermkap en dat je de machine gewoon weg kan leggen. Als je een gratis accu krijgt, waar je geen machines voor hebt, kan je die weer verkopen. Dan wordt je zaag weer goedkoper. Kun je dat weer investeren in extra zaagbladen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Let wel op dat deze bij de Nederlandse importeur vandaan komt, anders GEEN accu.
 

jorisvh

Post veel
Ik moet nog kijken welke zaag het gaat worden, mijn favoriet op dit moment is de Makita SP6000J met een paar rails. Leuke is dat als ik dat ding nu bij toolnation bestel, ik er een gratis accu bij krijg.
goede keuze.

ik wil geen party pooper zijn maar je gaat er wel een paar moeten bestellen om een gratis accu te scoren bij Toolnation …
1700917268308.jpeg

bij Toolmax met 5% BF korting op alles is ie trouwens maar 298€.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik zou ook lekker een kopen met stekker, ik heb een Festool met stekker, er tevreden over.
Over de andere merken kan ik door gemis van ervaring niks zeggen.
Kijk, zo'n accuboormachine is rete makkelijk natuurlijk zonder snoer, ook een oscillerende zaag, voor de rest lekker stekkers.
Als de stof nu eens draadloos(slangloos) wordt, dan zou ik overwegen zonder stekker, maar ik denk niet dat dit ooit zal gebeuren.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
goede keuze.

ik wil geen party pooper zijn maar je gaat er wel een paar moeten bestellen om een gratis accu te scoren bij Toolnation …
Bekijk bijlage 137937

bij Toolmax met 5% BF korting op alles is ie trouwens maar 298€.
bedankt voor de tip. :)
ik had het sterretje als zien staan dus ik vermoedde al zoiets. Weer een minpuntje voor Toolnation, reclame maken is prima, maar je klanten bewust op het verkeerde been proberen te zetten is volgens mij niet handig.

edit: BF korting. Dat moet je even uitleggen...
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Goede vraag.
De aanleiding voor deze hele onderneming is dat mijn oude slaapkamerkast langzaam aan het instorten is. Daar moet een nieuwe voor komen en dat betekent grote, onhandige stukken plaatmateriaal verdelen in iets minder grote en onhandige stukken.

Het beste is natuurlijk een grote zaagtafel, maar daar is geen ruimte voor. Ik heb een klein Inca tafelzaagje, maar daar ga ik geen volledige 18mm mdf platen overheen halen. Dat eindigd gegarandeerd in huilen.

Eerder heb ik een keukenblok gemaakt, ik hout heb dat allemaal laten zagen bij de bouwmarkt. Op zich werkt dat prima, maar het kost extra, het is een hoop 'gedoe' en nadat eenmaal het hout is besteld is er niet veel ruimte meer voor voortschrijdend inzicht.

Netjes uittekenen en driemaal overdenken. En dan de hele zaak laten zagen, boren en afplakken bij een houthandel. Die hebben er de machines voor. Voor de meerprijs hoef je het niet te doen. Het grootste extra kost bij het laten zagen gaat het afkanten zijn van de plaat. Maar professioneel en kwalitatief ga je met hobby materiaal niet in de buurt komen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Metabo heeft nu een actie dat je bij elke machine een gratis accu krijgt…. Dus als je toch accu overweegt mooi moment om in te stappen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik heb zelf redelijk veel van bosch blauw op 18v. Ik ben zelf heel blij dat ik dat heb gedaan en als ik een tool nodig heb dan grijp ik altijd naar de 18v en eigenlijk nooit naar de draad. Een stopcontact zoeken en overal draden vind ik persoonlijk niet zo prettig.
Makita is een prima merk met veel keus, kan me niet voorstellen dat het niet zou bevallen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
.Bij mij zit er meestal een slang aan. Dus een snoer erbij vind ik nog steeds prima. Er zal vast wel een kantelpunt komen. Alleen ga ik dat nog meemaken. Goede machines juist gebruikt gaan lang mee. Ik heb al diverse festo machines die 30 jaar of ouder zijn. Dus als ik nu nog versie met snoer koop en dan 30 jaar verder dan ben ik bijna 90
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Discussie over stofzuigerslang vind ik niet helemaal valide om dan te zeggen kan ook wel snoer aan de machine. Er zijn ook goede accu stofzuigers tegenwoordig en daarmee wordt je helemaal mobiel.

Financieel blijft een aspect maar Accu is tegenwoordig echt top, je merkt geen verschil met snoer machines. Alleen dat je vrijheid hebt om alles altijd overal te gebruiken.

Ik heb een klein Metabo zuigertje (AS 18 L PC) wat echt een topding is voor net over de 100 euro (zonder accu's) daarmee ben je met een cirkelzaag overal aan t zagen zonder stof.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je zou ook in overweging kunnen nemen om de afvalberg wat minder te laten groeien. Zelfs als je oude gereedschap volledig gerecycled zou worden, kost het een vergelijkbare hoeveelheid energie als nieuw maken. Ik heb veel elektrisch gereedschap dat al 30 of 40 jaar gebruikt wordt. En dat werkt allemaal nog prima. Ik heb ook nog een stel dozen met accugereedschap staan. Meeste heeft zelfs de 10 jaar niet gehaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Je zou ook in overweging kunnen nemen om de afvalberg wat minder te laten groeien. Zelfs als je oude gereedschap volledig gerecycled zou worden, kost het een vergelijkbare hoeveelheid energie als nieuw maken. Ik heb veel elektrisch gereedschap dat al 30 of 40 jaar gebruikt wordt. En dat werkt allemaal nog prima. Ik heb ook nog een stel dozen met accugereedschap staan. Meeste heeft zelfs de 10 jaar niet gehaald.
welke merken en bouwjaar accu gereedschap heb je het dan over?

Volgens mij heeft juist dat segment de afgelopen 5 jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt en ja als je de goedkope rommel van 10 jaar geleden neemt (en nog te koop is) die haalt de 10 jaar niet en zeker niet met een nog bestaand accu systeem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.