overpeinzingen bij de keuze van een nieuwe accucirkelzaag

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik zit een beetje te dubben, dus ik dacht 'ik gooi het gewoon in de groep, eens kijken of er iets wordt teruggegooid'.

Ik zit te denken aan de aanschaf van een accu cirkelzaag.
Dit is voor mij de eerste serieuze accu-machine, dus ik zal ook de bijbehorende accu(s) en lader moeten aanschaffen.

Ik heb een paar eisen bedacht:
  • het moet gewoon goed spul zijn, zonder rare toeters en bellen. Geen stofzuiger met ingebouwde laser, geen strijkijzer met sierstrips en sportvelgen, dat soort dingen.
  • het moet enigszins betaalbaar zijn, maar ik betaal liever iets meer voor 10 jaar dan weinig voor iets dat over 2 jaar vervangen moet worden
  • ik ben hobbyist, 100% bedrijfszekerheid en accucapaciteit van 12+ uur zijn niet nodig
  • je weet het nooit zeker, maar ik probeer te voorkomen dat ik over drie jaar in de winkel hoor 'prima spul wat u daar hebt, maar dit accusysteem verkopen we niet meer'
  • ik maak allereerst een keuze wat betreft accusysteem, pas daarna kies ik de machine. Ik verwacht in de toekomst nog wat meer machientjes aan te schaffen die op dezelfde accu's moeten passen.
Ik heb wat rondgekeken, van Parkside tot Festool, en als ik verder zoek dan ga ik ongetwijfeld aan beide kanten van het spectrum nog meer mogelijkheden vinden maar dit zijn een beetje mijn grenzen. Maar alleen al binnen dit spectrum zijn er tientallen, zo niet honderden mogelijkheden. Dus moet ik filteren.
Als ik naar mijn bekabelde apparaten kijk dan kom ik over het algemeen toch weer bij Makita uit. Ik heb eigenlijk nooit problemen met hun spullen, ze hebben een lekker ruim assortiment en de prijs is niet zo ontzettend ... euh ... ontzettend dat het fysiek pijn gaat doen, dus voor mijn nieuwe accusysteem denk ik ook een beetje in die richting.

Tot zover alles lekker duidelijk. Het probleem is nu dat Makita niet zo lang geleden hun 40V systeem heeft uitgebracht. Ik snap dat 40V voordelen heeft boven 18V, maar voor mij als hobbyist zijn die voordelen op zich niet zo groot dat ik daarvoor graag bijna het dubbele zou willen betalen. Als ik puur kijk naar de specs dan denk ik dat Makita 18V voor mij prima voldoet. Dus is het eigenlijk nog steeds lekker duidelijk.

Maarrrrr.

Als ik een beetje door de locale bouwmarkten wandel dan krijg ik de indruk dat het assortiment Makita 18V langzaam wat aan het krimpen is. Het wordt niet goedkoper, de cirkelzaag die daar lag en die wel een goede kandidaat leek, ligt er gewoon niet meer.
Dat kan aan de verkoper liggen, de ruimte in de schappen is beperkt en een dure cirkelzaag levert meer winst op dan een goedkope, maar ik kan me ook voorstellen dat Makita beseft dat het leveren van twee concurrerende systemen misschien niet heel slim is. En in dat geval zou het 18V systeem over een paar jaar zomaar verdwenen kunnen zijn, of er komen gewoon geen nieuwe 18 apparaten meer bij terwijl oude modellen langzaam worden uitgefasseerd.
Ik kan niet in het hoofd van de CEO van Makita kijken en ik zou redelijk verrast zijn als iemand anders op dit forum het wel kan, maar ik ben eigelijk wel benieuwd naar wat meer meningen. Ik heb alle argumenten een paar keer door mijn hoofd laten gaan, mijn hoofd gaat pijn doen en ben er nog steeds niet helemaal uit.

Dus:
  • welke argumenten zie ik over het hoofd
  • nee joh! vergeet Makita, kies voor ...
  • koop gewoon vier cirkelzagen, 18V, 40V, 240V en 400V
  • je hebt helemaal (on)gelijk!
  • ...
discuss...
:)
 

Melvin04

Nieuw lid
13 feb 2014
23
0
Nijmegen
Goedenavond Ad,

Leuk om zo een keuze te kunnen maken voor een accu-systeem. Ik ben zelf jaren geleden uitgekomen bij Milwaukee 12V en vervolgens ook de 18V lijn na oa Protool, Hitachi en Makita te hebben gebruikt. Wat mij uit uiteindelijk de keuze heeft doen maken was destijds vooral de beschikbaarheid en de 'gratis-accu' acties. Nu nog steeds blij met de gemaakte keuze, vooral omdat Milwaukee maar blijft uitbreiden. Enige minpuntje tot nu toe is een garantie kwestie, maar dat lag deels ook bij de desbetreffende dealer.

Wellicht goed om na te denken of je met of zonder geleiderail wil werken. Geleiderail vind ik zeer prettig werken, al heb ik die nog met stekker van Festool.

Succes met het maken van een keuze!
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Mocht je naar Makita kijken, kijk dan niet naar Makita in de bouwmarkt. Mindere lijn, minder keus, zwakkere accu’s etc. Makita nooit met de witte accu’s nemen of de alu koffers.
Je zou ook eens op site’s als Toolmax, Toolnation, Combitools en dergelijke kunnen kijken welke merken er lopende acties hebben zoals gratis accu’s. Vaak heb je bij Makita dan wel wat leuks er tussen zitten.
40V is wel overkill voor de hobby maar leuk om te hebben. Bedenk wel dat het vaak 36V is en er ook machines zijn waar 2 accu’s in gaan en ook dan 36V zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb in 2009 de keuze gemaakt voor milwaukee 18 v Ik was toen dealer van bijna alle bekende merken. Nog steeds heb ik daar geen spijt van. Vorig jaar moest ik de machine vervangen omdat er rook uit kwam.
Accu's zijn nog steeds gelijk. Wel wat meer inhoud. Nadeel van 36 v is dat het een heel stuk zwaarder word.
Accu's hebben maar een beperkte levensduur. Een beperkt aantal laadcycli. Volgens mij is geen enkele fabrikant hier duidelijk over. Bijna al mijn machines hebben nog een stekker. Mijn laatste aanschaf was een milwaukee heggenschaar, ja, op accu. Dan kan je het snoer niet meer doorknippen. Een keer overkomen.Ik heb er ook nog 2 met een snoer van metabo de zware uitvoering. Mijn vrouw doet de tuin en nu kan ze zelf knippen. Dat scheelt mij weer wat. Helaas komt ze lang niet overal bij. Wij schelen 30 cm.
Garantie dat er geen nieuw systeem komt krijg je niet. Metabo is bezig met een "universeel" eigen systeem CAS waar meerdere merken op meeliften. Misschien dat dit dezelfde kant opgaat als de systainers die ook door veel meer merken gebruikt worden.
Er zijn ook nog verlopen te koop om accu a op machine b te kunnen gebruiken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Op rail; kies naargelang het accuplatform.
Geen rail; wat ga je ermee doen? Kort je veel af mbv een square, dan kijken naar een linkshandige uitvoering, anders zie je blad niet lekker. tov de aftekenlijn.
Ik zou zonde rlineaal milwaukee kiezen denk ik, want ik heb al accu's accu's, goede kwaliteit en linkse uitvoering verkrijgbaar.
Met lineaal Festool of Milwaukee, want gied kwaliteit en ik heb accu's en ze passen op mijn rails.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Hier ook een tevreden Makita gebruiker. Maar bedenk wel dat je in je schuur of in huis toch altijd met een stofzuiger achter je cirkelzaag wilt werken.
 

jorisvh

Post veel
Makita is voor mij ook de gulden middenweg, zowel op accu als met stekker.
ze hebben recent nog gecommuniceerd dat LXT 18V blijft bestaan en dat er volop nieuwe machines blijven ontwikkeld worden.
het is ook niet erg als je machine volgend jaar uit het gamma gaat zolang er maar wisselstukken zijn en daar zit je bij Makita erg goed.
40V is wat mij betreft eerder een alternatief voor zware bouwmachines op verbrandingsmotor.

om gericht advies te geven is het wel handig om te weten wat je er mee wil gaan doen.
vooreerst heb je een goede reden om accu te gaan? zoniet, lekker met stekker. je hangt toch vast via de stofzuiger.
indien toch en ga je vooral plaatmateriaal zagen? 18V volstaat zeker.
volstaat 50mm zaag diepte? dan is een 165mm blad voldoende. maar met 1x18V zal je wellicht geen eik van 50mm in 1keer kunnen schulpen.

ik zou binnen een bepaald budget voor inval op stekker kiezen eerder dan cirkelzaag op accu, maar dat heeft ook weer met mijn gebruik te maken natuurlijk.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Er zitten echt flinke vermogensverschillen tussen de verschillende accu cirkelzagen, waarbij de sterksten tegenwoordig meer kunnen leveren dan machines op 220. Dus als vermogen belangrijk is zou ik filmpje hieronder eens kijken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die accumachines zijn vooral ontwikkeld voor de amerikaanse hout bouw. Hier in nederland moet je eigenlijk altijd met een stofzuiger werken. Dus dat hele accu gebeuren heeft dan alleen maar nadelen. Over 10 jaar kosten een paar nieuwe accu's meer dan een nieuwe machine. En de meeste accu;s halen die 10 jaar zelfs niet. Vooral voor hobbyisten, die niet dagelijks met hun gereedschap werken, is het veel duurzamer, om gewoon voor dit soort werk, een machine met een stekker te kopen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zelf ben ik een zeer tevreden gebruiker van mijn GKT55GCE en hoewel ik intussen een flinke voorraad accu's heb verzameld, incl 5,5Ah Procore, zou ik toch eerder weer een apparaat met snoer kopen.
Ik ben namelijk nog geen fatsoenlijke en betaalbare draadloze bouwstofzuiger tegen gekomen die "open source" in-en uit schakelt met de cirkelzaag.
Mijn spul intussen van neutrik stekkers voorzien en ben helemaal tevreden.

Als je zekerheid zoekt over backwards compatible, dan heeft m.i. Bosch een goede reputatie als je in het verleden een 18V apparaat hebt gekocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Bij die draadloze stofzuiger. Hoe zie je voor je, hoe het houtstof van de zaag, zonder slang, bij je stofzuiger uit komt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Misschien kan je het stof via je mouw laten lopen. Je moet die accu machine toch nog steeds zelf vasthouden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Zelf ben ik een zeer tevreden gebruiker van mijn GKT55GCE en hoewel ik intussen een flinke voorraad accu's heb verzameld, incl 5,5Ah Procore, zou ik toch eerder weer een apparaat met snoer kopen.
Ik ben namelijk nog geen fatsoenlijke en betaalbare draadloze bouwstofzuiger tegen gekomen die "open source" in-en uit schakelt met de cirkelzaag.
Mijn spul intussen van neutrik stekkers voorzien en ben helemaal tevreden.

Als je zekerheid zoekt over backwards compatible, dan heeft m.i. Bosch een goede reputatie als je in het verleden een 18V apparaat hebt gekocht.
Starmix Batrix regelt dit prima, een knop aan het einde van de slang waarmee je de machine kunt inschakelen. Werkt prima.

Verdere overwegingen:
* METABO CAS accu's zijn top qua vermogen wat ze leveren en hoe lang ze meegaan
* CAS krijgt steeds meer merken die er gebruik van maken
* Acc zaag werkt prima binnen met een stofzak erop, niet zo goed als met een afzuiger maar wel prima te doen
* Mafell MT55 op Accu is echt een topding, ik heb ook de snoer verzsie maar die is sinds de accu versie niet meer gebruikt
* Goedkoper alternatief is de Bosch GKT ook met de CAS accu's, das een Mafell light..
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Bedankt voor de vele gevarieerde meningen. Geeft een mens stof tot nadenken.

Het advies van Chevy66: 'Koop er een met een stekker.' bleef hangen. Waarom ook eigenlijk niet? Waarom moet het nou speciaal draadloos?
Nou, als ik eerlijk ben, omdat ik graag dure spullen koop. Zo'n gestroomlijnde cirkelzaag in mooie koffer, samen met een stel dikke accu's en een modieuze lader met sierstrips is veel sexier dan een verglijkbare zaag gewoon aan een draadje.

Maar waarom zou ik zo'n accu eigenlijk nodig hebben?
Nou, het kan handig zijn. Bijvoorbeeld als ik in het bos iets moet afzagen.
Ok, goed argument, hoeveel bossen bezit ik? Nou, ongeveer nul. Tja...
Maar als ik met mijn bootje in de achtertuin bezig ben dan?
Ook een goed argument. Hoe doe ik dat dan met de electrische grasmaaier? Oh ja, ik heb een buitenstopcontact en een snoer van 20 meter.
Maar grasmaaier en cirkelzaag tegelijk, geeft dat geen problemen dan? Jazeker, dat geeft gegarandeerd problemen. Maar niet met de stroom, eerder met het ambulancepersoneel dat maar blijft vragen 'hoe dan??' terwijl ze proberen mijn been weer aan te naaien.

Dus ik sta weer een beetje met beide benen op de grond, ik denk dat het gewoon een stekker wordt. En dat maakt het probleem direct veel eenvoudiger. Geen systemen die op elkaar moeten passen, geen zorgen over systemen die over vijf jaar achterhaald zijn, zolang er 240V beschikbaar is werkt het en blijft het werken totdat er een boom op valt. En nog een pluspuntje: van het geld dat ik overhou kan ik mijn hele tuin volhangen met snoeren en stopcontacten en nog steeds geld overhouden voor een biertje.

mooi, dat is een zorg minder. Ik kan nu productief nadenken wat ik precies met die zaag ga doen. En dan gaan er ongetwijfeld meer vragen komen. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.