overpeinzingen bij de keuze van een nieuwe accucirkelzaag

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik zit een beetje te dubben, dus ik dacht 'ik gooi het gewoon in de groep, eens kijken of er iets wordt teruggegooid'.

Ik zit te denken aan de aanschaf van een accu cirkelzaag.
Dit is voor mij de eerste serieuze accu-machine, dus ik zal ook de bijbehorende accu(s) en lader moeten aanschaffen.

Ik heb een paar eisen bedacht:
  • het moet gewoon goed spul zijn, zonder rare toeters en bellen. Geen stofzuiger met ingebouwde laser, geen strijkijzer met sierstrips en sportvelgen, dat soort dingen.
  • het moet enigszins betaalbaar zijn, maar ik betaal liever iets meer voor 10 jaar dan weinig voor iets dat over 2 jaar vervangen moet worden
  • ik ben hobbyist, 100% bedrijfszekerheid en accucapaciteit van 12+ uur zijn niet nodig
  • je weet het nooit zeker, maar ik probeer te voorkomen dat ik over drie jaar in de winkel hoor 'prima spul wat u daar hebt, maar dit accusysteem verkopen we niet meer'
  • ik maak allereerst een keuze wat betreft accusysteem, pas daarna kies ik de machine. Ik verwacht in de toekomst nog wat meer machientjes aan te schaffen die op dezelfde accu's moeten passen.
Ik heb wat rondgekeken, van Parkside tot Festool, en als ik verder zoek dan ga ik ongetwijfeld aan beide kanten van het spectrum nog meer mogelijkheden vinden maar dit zijn een beetje mijn grenzen. Maar alleen al binnen dit spectrum zijn er tientallen, zo niet honderden mogelijkheden. Dus moet ik filteren.
Als ik naar mijn bekabelde apparaten kijk dan kom ik over het algemeen toch weer bij Makita uit. Ik heb eigenlijk nooit problemen met hun spullen, ze hebben een lekker ruim assortiment en de prijs is niet zo ontzettend ... euh ... ontzettend dat het fysiek pijn gaat doen, dus voor mijn nieuwe accusysteem denk ik ook een beetje in die richting.