overkapping zonder dak (pergola)

J

j1eke

Guest
De gaten in de bovenkant van de ringbalk kun je ondervangen door pen- en gatverbindingen te gebruiken. Dat voegt natuurlijk een beetje complexiteit en vooral een boel werk toe.
Ik denk dat een netjes dichtgemaakt schroefgat bovenop zeker zo lang kan mee gaan als de rest van de constructie. De halfhoutsverbindingen zijn ook enigszins open naar de elementen.
Het is wel netjes om bij een halfhoutsverbinding een stukje van de totale hoogte van elke balk op de staander te hebben rusten. Dit kun je in de hoek bereiken door de zijkant van elke balk het deel boven de staander wat in te leggen aan de kant waar de andere balk aansluit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bushi en jelmer

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
De gaten in de bovenkant van de ringbalk kun je ondervangen door pen- en gatverbindingen te gebruiken. Dat voegt natuurlijk een beetje complexiteit en vooral een boel werk toe.
Ik denk dat een netjes dichtgemaakt schroefgat bovenop zeker zo lang kan mee gaan als de rest van de constructie. De halfhoutsverbindingen zijn ook enigszins open naar de elementen.
Het is wel netjes om bij een halfhoutsverbinding een stukje van de totale hoogte van elke balk op de staander te hebben rusten. Dit kun je in de hoek bereiken door de zijkant van elke balk het deel boven de staander wat in te leggen aan de kant waar de andere balk aansluit.
Dat zorgt idd. voor wat extra complexiteit.

Na me nog wat verder ingelezen te hebben in andere topics van dit forum, denk ik dat ik mijn plannen iets of wat ga omgooien. En ik voor een 75x200 ringbalk ga gaan ipv een 150x150. qua draagkracht verlies ik niet al te veel denk ik? En deze kan je beter inwerken op een simpelere manier op de staanders dan die 150x150.

Beetje zoals de afbeelding, maar zou de ligger volledig willen inwerken in de staander., zodat je mooi één geheel krijgt. Ook zou ik dan schotelkopschroeven gebruiken met prop ipv een draadeind; Zou dit sterk genoeg zijn?
 

Bijlagen

  • received_1097678744190199.jpeg
    received_1097678744190199.jpeg
    80 KB · Weergaven: 49

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Een overkapping zonder dak heet een pergola. Maak eens een schets met afmetingen erbij. Op z'n minst een plattegrond. Je stelt vragen over balkafmetingen. Dan moeten we natuurlijk wel kunnen zien waar die balken in gebruikt gaan worden.
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Een overkapping zonder dak heet een pergola. Maak eens een schets met afmetingen erbij. Op z'n minst een plattegrond. Je stelt vragen over balkafmetingen. Dan moeten we natuurlijk wel kunnen zien waar die balken in gebruikt gaan worden.
Ja excuus, jullie kunnen niet in mijn hoofd kijken. :)
 

Bijlagen

  • 20220812_092946.jpg
    20220812_092946.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 45
J

j1eke

Guest
Ik zou voor jezelf eens een schets op schaal maken van een deel van de constructie, als je bijvoorbeeld een deel van de staander met schoor en al het hout erboveren erop zet, krijg je een beetje idee van de verhoudingen en kun je makkelijker visualiseren welke maten hout je wilt voor de verschillende delen. Voor een pergola is bijna alles wat er niet al te pierig uitziet ook genoeg voor de draagkracht, het kont dus vooral op je smaak en budget aan.
Een ringbalk inleggen in de staander is inderdaad een andere optie. Kwetsbaarheden mbt hemelwater hou je toch bij zo'n constructie. Ik zou gewoon doen wat je het fraaist lijkt. Bij het inleggen van de ringbalk heb je weer veel kopshout bovenop dat nat kan worden en ook het hout onder de ringbalk. Je zou het bovenste deel wat schuin kunnen afkorten, zodat het water bovenop van de verbinding wegloopt.
Schotelkoppen kunnen prima voor de verbinding als je ook de liggers bovenop maar goed bevestigd om alles bij elkaar te houden.
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Mijn eerste gedacht lijkt met het fraaist. Met de ringbalken op de staanders en een halfhout verbinding op de hoeken. Maar dan moet je al schotelkopschroeven hebben van 80x300 om de rinbalken de bevestigen op de staanders. En is dit sterk genoeg? Na wat gelezen te hebben dat je met die halfhoutverbindingen kans hebt op inscheuren, heb ik zo wat schrik dat heel de constructie op mijn kind haar kop dondert.
 
J

j1eke

Guest
Als je, zoals ik eerder aangaf, de verbinding zo maakt dat de hele hoogte van de balk nog met een paar centimeter op de staander kan rusten, dan is de kans klein dat de verbinding afbreekt.
Schotelkoppen hebben een enorme klemkracht en ook een enorme draagkracht. Als je ervan uitgaat dat je aan één schotelkopschroef met gemak een auto op kan hangen en er in elke verbinding meerdere zitten, dan zou ik er rustig onder gaan zitten. Natuurlijk is de afschuifkracht niet zo groot als de draagkracht, maar door de klemkracht worden ze beschermd en elke verbinding zit ook weer in een constructie. Voordat de boel naar beneden stort moeten er wel meerdere dingen al misgegaan zijn, tegen die tijd kun je wel zien dat de boel er niet meer netjes bijstaat.
Deze methode wordt veel toegepast.
Als je de kans op afschuiven nog verder wilt verkleinen moet je ook nog een pen- en gatverbinding toepassen, maar is hier echt alleen voor je eigen gemoedsrust, de constructie kan wel zonder.
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Ok, bedankt voor al jouw tips en wijsheden. :)
Ik kan al een heel pak voort.

Als ik voor liggers van 65x120x3200 ga, kan ik daar dan een stuk van een 3 tal cm uitzagen voor op de ringbalken te leggen? Of best gewoon vastmaken met een hoekprofiel?
 
J

j1eke

Guest
Dat moet wel gaan, die hoeven alleen zichzelf omhoog te houden en de staanders een beetje op de juiste afstand van elkaar houden. De balk heeft het in het midden het zwaarst. Zou het wel minimaal houden. Denk dat het wel een goed idee is om het een beetje te doen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Komen er nog dakbalken in te liggen? Die kan je bv. met een zwaluwstaartverbinding vast zetten.

Zorg er verder voor dat de constructie in drie richtingen stabiel wordt. Dus niet alleen schoren in de zijkanten, ook in het dak.

1660549056740.png
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Komen er nog dakbalken in te liggen? Die kan je bv. met een zwaluwstaartverbinding vast zetten.

Zorg er verder voor dat de constructie in drie richtingen stabiel wordt. Dus niet alleen schoren in de zijkanten, ook in het dak.

Bekijk bijlage 122465
Nee, enkel liggers in de diepte. Schoren in het dak? Moet dat als er een druivelaar en kiwiplant tegen aankomt?

Heb net gezien op een filmpje gezien dat de liggers beste 60cm uitsteken om doorbuiging tegen te gaan. Op het filmpje kwam er wel nog een dak in. Hoeveel steekt zo een ligger best uit bij een diepte van 3m om doorbuiging tegen te gaan? Wou zelf een 15cm laten uitsteken langs de voorkant.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Bedoel je met "liggers in de diepte" de getekende balken op de kolommen, of zijn het toch dakbalken?

Stabiliteit in drie richtingen is altijd belangrijk, de wind of de plant kan het al scheef maken. En het wordt al helemaal belangrijk als je er een schommel aan wilt hangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.