Overkapping plaatsen

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Goede morgen,

Met een kennis ga ik volgende week een prefab Douglas overkapping (5x3 meter) plaatsen in zijn tuin. Is allemaal aardig recht toe recht aan maar die paketten houden natuurlijk geen rekening met afschot in hun bouw en stellen simpelweg dat een beetje water op een dak geen kwaad kan. Nu heb ik al in diverse draadjes gelezen dat het beter is om wel afschot te maken dus ben van plan dit dan ook te doen. Hier loop ik echter tegen een probleem aan want de instructie zegt natuurlijk dat als je afschot wilt maken je dit kan doen door de poeren te stellen of de palen aan 1 kant in te korten. Geen goed idee lijkt me want dan kloppen de hoeken van de bijgeleverde schoren al niet meer (kan ik wel bijzagen maar dat terzijde) en er onstaan ook kleine openingen waar de ringbalk op de staander ligt. Dus ik wil eigenlijk alles waterpas zetten en het afschot maken in de balklaag. Het liefst zou ik een extra lat gebruiken aan de voorkant waardoor ik de balken met 3cm omhoog breng, maar dit gaat niet want dan is het bijgeleverde boeiboord niet hoog genoeg om deze naad af te dekken (moet ook voldoende opstand hebben voor dak ivm epdm) . Daarom ben ik nu aan het volgende aan het denken.

Bijgeleverde dakbalken zijn 160x45. Dat is ruim voldoende voor de 3 meter overspanning (1/20e = 15cm). Gewenst afschot heb ik verschillende meningen over gehoord, van 0.5cm/m tot aan 1.5cm/m. Ik zou graag een hoek van 45x20mm uitkepen uit de dakbalk zodat de balk 20mm verdiept komt te liggen ter hoogte van de ringbalk (deze is 45mm breed). Zie rode blokje in bijgevoegd plaatje. Ik heb dan een afschot van 20/3= +/- 7mm / meter en heb nog een dakbalk over van 160-20= 140mm op dit punt. Nu heb ik hierover een paar vragen:

- denken jullie dat dit problemen op kan leveren met de draagkracht van de constructie (dakbalk<150mm)?
- zouden de balken kunnen gaan inscheuren in de hoek van de inkeping?
- ziet iemand andere mogelijkheden om toch afschot te krijgen? Afschot dakplaten zijn helaas geen haalbare optie.
- moet ik überhaupt afschot willen of gewoon waterpas monteren?

De dakbalken aan de uiteinden die dus precies op de ringbalk liggen zal ik moeten schulpen van 0mm naar 20mm (over de lengte balk - oversteek aan de voorkant).

EDIT: nog iets anders wat ik me afvraag (zie plaatje twee): worden er nooit tussenbalkjes geplaatst bij die dakbalken (rode lijn zeg maar, of zelfs twee keer; boven beide lange ringbalken) ter voorkoming van het scheef gaan staan/kantellen van die dakbalken? Nu zijn het alleen de boeiboorden die als soort van schoor optreden maar dat lijkt me nogal weinig?

Alvast bedankt.

Groet Niels
 

Bijlagen

  • 20220204_092205.jpg
    20220204_092205.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 20
  • 20220204_093355.jpg
    20220204_093355.jpg
    40,5 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.247
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het liefst zou ik een extra lat gebruiken aan de voorkant waardoor ik de balken met 3cm omhoog breng, maar dit gaat niet want dan is het bijgeleverde boeiboord niet hoog genoeg om deze naad af te dekken (moet ook voldoende opstand hebben voor dak ivm epdm) .
toevoegen is altijd makkelijker dan afkorten
als hier de hoogte van het boeiboord het enige bezwaar is, kan je dat dan niet verhogen ?

Ik zou graag een hoek van 45x20mm uitkepen uit de dakbalk zodat de balk 20mm verdiept komt te liggen ter hoogte van de ringbalk (deze is 45mm breed)
op het einde verzwakken doet niets af aan de draagkracht
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Ik zou altijd met afschot maken, maar ook niet overdrijven hierin. Als ik kijk bij de balkenschuif is de kleinste maat 45x145 bij overspanning 300cm, sterkteklasse C18, hoh 610 en dak zonder ballast.
Waar komen de hemelwaterafvoeren? Ik maak afschot altijd 2 kanten op, dus niet elke balk 20mm uitkepen, maar dit ook af laten lopen: als de hemelwaterafvoeren aan 2 zijkanten komen dan vanuit het midden beginnen met een balk die niet uitgekeept is, en dan naar de zijkanten werken waarbij elke balk steeds iets meer is uitgekeept tot de laatste balk thv de hemelwaterafvoer 20mm is uitgekeept.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Afhankelijk van wat voor soort daktrim/zinken deklijst/afwerking kun je het boeiboord verhogen door er aan de bovenzijde een kleine lat tegen aan te slaan.
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Bedankt voor de reacties. Super fijn dat jullie meedenken, dat waardeer ik enorm.

Inkepen zorgt toch juist wel voor verzwakking? Stel ik keep een balk in zoals op bijgevoegd plaatje (rood); dan gaat de balk toch scheuren over de oranje lijn?

De balken liggen op 619 hoh. Sterkte klasse weet ik niet. Dus dan zou ik net iets onder de aanbeveling van balken schuif komen. Moet kunnen?

Afvoer zit in de hoek. Tweezijdig afschot heb ik ook aan gedacht, maar lijkt mij in deze niet ideaal ivm al gering afschot dat ik 1 kant op kan maken. Stel dat een paal aan de verkeerde kant 1cm verzakt dan heb ik alsnog een hoek vol met water staan. Dan lijkt mij enkelvoudig, hoewel het natuurlijk ook zijn tekortkomingen heeft, in dit geval zekerder.

Bedoelen jullie met verhogen boeiboord (240x25) dat ik een extra lat zoek bijvoorbeeld 30x25 en deze met de '25' kanten tegen elkaar aan spijker? En dan eventueel nog een extra afwerklat er tegenaan om de naad af te werken?

Afwerking dak is nu overigens zoals bijgevoegde afbeelding.

Hebben jullie nog advies over die tussenbalkjes? (zie aanpassing 1e bericht).

Groet Niels
 

Bijlagen

  • 20220204_094320.jpg
    20220204_094320.jpg
    27 KB · Weergaven: 19
  • Screenshot_20220204-094933_Drive.jpg
    Screenshot_20220204-094933_Drive.jpg
    21,7 KB · Weergaven: 9

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Ik bedoel ophogen met lat op deze manier
20220204_101405.jpg
de dunne lat steekt dus boven je boeiboord uit, afhankelijk van hoeveel dat is achterzijde eventueel uitvullen.
EDIT: uitvullen is wel makkelijk om je epdm op te plakken en deklijst te bevestigen.

Als je bang bent voor inscheuren thv de inkeping kun je ook elke balk schulpen of schaven

Met 1 hemelwaterafvoer moet je nog steeds aan 2 zijdig afschot denken. Zit je hwa rechtsachter, dan is je afschot van linksvoor naar rechtsachter.

Die dakafwerking met platte lat zie ik wel vaker, ik vind het een goedkope oplossing die niet heel duurzaam is. Ik zou kiezen voor deklijst met zinken kraal. De lat die bij het bouwpakket zit kun je dan mooi gebruiken om boeiboord op te hogen. Hoeveel is de huidige opstand van het dak?
 
Laatst bewerkt:

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Ga je de epdm zelf doen, en zit er een onderuitloop of stadsuitloop bij? Met inplakken komt de uitloop vaak hoger te zitten dan de dakbedekking, zodat er nog water op het dak blijft staan. Ik los dat op door thv de uitloop een dunnere isolatieplaat te doen, of in in dit geval het dakbeschot daar over ca 50x50cm iets dunner
uit te voeren.

Tussenbalkjes lijken me niet nodig, ik verwacht dat je voldoende stijfheid haalt uit dakbeschot en boeidelen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.247
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Inkepen zorgt toch juist wel voor verzwakking? Stel ik keep een balk in zoals op bijgevoegd plaatje (rood); dan gaat de balk toch scheuren over de oranje lijn?
in jouw eerste tekening was het een kleine inkeping
geen enkel pb
in jouw huidige tekening is de inkeping héééééél groot
daar kan je wel problemen mee krijgen, want het opliggende overblijvende deel is een fraktie van de doorsnede van de balk
1643975897859.png 1643975872357.png
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Bedankt weer voor de reacties! Wordt wederom enorm gewaardeerd. Excuses voor mijn late reactie ook, enrom druk geweest vandaag.

Duidelijk @Marijn . Mooie oplossing voor dat boeiboord. Ga ik waarschijnlijk wel zo doen maar is beetje afhankelijk of die kennis nog extra geld uit wil geven of niet. Opstand boven dak is nu 7cm uit m'n hoofd. Anders wordt het elke balk schulpen, dat is ook een mooie oplossing inderdaad en heeft mijn voorkeur tov inkepen. Heb een lineaal voor m'n cirkelzaag daar moet dat toch wel mee lukken lijkt me?

Tweezijdig afschot ga ik dus ook maar doen.
Dan krijg ik wel dat mijn eerste balk dus van 0 naar 2 mm zakt over de lengte, de 2e van 0 naar 4 mm 3e van 0 naar 6mm etc. Tot aan van 0 naar 2cm voor de laatste balk. Is dit dan genoeg afschot? Mocht ik met het ophogen van het boeiboord aan de gang gaan en spietjes onder de dakbalken dan kan ik er wat meer afschot in maken natuurlijk. Dan zou ik bijv. aan de voorkant op de ringbalk spietjes kunnen bevestigen onder de dakbalken aflopend van 5.5 naar 2cm (=3.5cm/5m = 7mm/m afschot/m) en op de achterste ringbalk van 2 naar 0cm (2cm/3m=7mm/m afschot).

Goede tips ook voor de hwa. Had ik helemaal niet bij stilgestaan anders. Dakbeschot (vellingdelen) zijn 16mm. Deze dan lokaal een paar mm infrezen zodat hwa verdiept ligt? En vengdelen bij bevestigen ook beetje ruimte geven om uit te zetten lijkt me?

@ZotVanHout bedankt voor de verduidelijking. Die tweede was inderdaad even een extreem om duidelijk te krijgen wat het effect/risico is van inkeping. Zoals ik het begrijp heeft het dus wel effect op de draagkracht van de balk maar blijft het bij een geringe inkeping beperkt tot aan een kleine vermindering?
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.247
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die tweede was inderdaad even een extreem om duidelijk te krijgen wat het effect/risico is van inkeping. Zoals ik het begrijp heeft het dus wel effect op de draagkracht van de balk maar blijft het bij een geringe inkeping beperkt tot aan een kleine vermindering?
hoe groter de inkeping, hoe meer risico
van een balk van 15 cm kan je gerust 3 cm afhalen
laat je slechts een sigarettenblaadje staan, dan gaan je dromen dra in rook op
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987 en Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Schulpen zou ook mijn voorkeur hebben, ziet er fraaier uit dan inkepen. Is prima te doen met liniaal en invalzaag. 2-zjjdig afschot zou ik van 0 naar 30mm laten gaan. Vellingdelen inderdaad iets infrezen thv uitloop.

Opstand 70mm vind ik nog prima, zou zelfs de dakbalken aan de voorzijde nog 10mm kunnen uitvullen voor je afschot.

Uitvoering daktrim hangt inderdaad af van budget; die platte lat Douglas lijkt me niet lang meegaan, je boeiboord gaat dan ook van bovenaf inwateren. Liever in 1 keer goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Merci wederom.

0 naar 30 gaat 'm worden in het geval van geen verhoogd boeiboord (eventueel icm 10mm uitvallen dakbalken; dan 60mm opstand) en anders een andere daktrim (metaal) en aan beide zijden de dakbalken uitvullen tbv dubbel afschot.



Zoiets zou ik dus aan kunnen denken mbt trim? Zijn de kosten uiteindelijk ook niet natuurlijk. Zal eens kijken of ik die kennis kan overtuigen.

Ben iig enorm gelopen hier. Heb er vertrouwen in!

Groet Niels





Schulpen zou ook mijn voorkeur hebben, ziet er fraaier uit dan inkepen. Is prima te doen met liniaal en invalzaag. 2-zjjdig afschot zou ik van 0 naar 30mm laten gaan. Vellingdelen inderdaad iets infrezen thv uitloop.

Opstand 70mm vind ik nog prima, zou zelfs de dakbalken aan de voorzijde nog 10mm kunnen uitvullen voor je afschot.

Uitvoering daktrim hangt inderdaad af van budget; die platte lat Douglas lijkt me niet lang meegaan, je boeiboord gaat dan ook van bovenaf inwateren. Liever in 1 keer goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Prima alu trim, ze zijn er ook in langere lengtes en evt hoekstukken, maar inzagen en buigen is ook te doen. Even kijken hoe je ze gaat vastzetten en de overgang naar je epdm doet, kan op veel manieren.

De dakbalken aan de lange voorzijde leg ik in lijn, zonder afschot.

We zien graag de foto's!
 
Laatst bewerkt:

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Prima alu trim, ze zijn er ook in langere lengtes en evt hoekstukken, maar inzagen en buigen is ook te doen. Even kijken hoe je ze gaat vastzetten en de overgang naar je epdm doet, kan op veel manieren.

De dakbalken aan de lange voorzijde leg ik in lijn, zonder afschot.

We zijn graag de foto's!
Oh goede tip over inzagen en buigen. Zou ik zo niet aan gedacht hebben maar gewoon verstek zagen al zit je dan weer met een naad natuurlijk. En hoekstukken kan idd ook.

Zoals ik het epdm me voorstel, maar heb nog niet de handleiding gelezen, buig ik dat om over het boeideel heen en verlijm het daar ook op. Dan de trim erover en afsnijden. Of misschien in dit geval omdat ik die deklat gebruik die net iets minder dik is dan het boeiboord epdm tot daar laten lopen en afsnijden op de naad. Dan trim erover die de naad afdekt en het zit allemaal mooi vlak.
Heb wel al m'n rollers en schaar binnen en even wat filmpjes gekeken over hoeken vouwen dus heb er wel vertrouwen in. Wel ooit een goot bekleed met epdm en dat werkte erg fijn.

EDIT: foto's volgen! :)
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Daktrim niet in verstek zagen, dan gaat je boeideel juist inwateren op het zwakste punt.

Epdm na verlijmen afsnijden langs buitenzijde boeiboord. Trim op epdm bevestigen met trimschroef met neopreenring, en trim afkitten met epdm-kit op je dakbedekking. Zelf kit ik ze niet achteraf af, maar leg een ril kit onder de trim zodat deze met aanschroeven aangedrukt wordt en er nét onder uitkomt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Goed dat je dit allemaal aangeeft, scheelt een hoop gezeik achteraf volgens mij. Vond er net ook een filmpje over.


Alleen mag die kit er dus wel net onderuit komen.

Als je die trim inzaagt/slijpt om er een hoek van te maken, dan valt een deel van de trim (de binnenkant zeg maar) dus over elkaar heen na het buigen. Dat laat je dan zo zitten en op de hoek zet je dan een schroef met afdichting die deze twee delen samen vastzet waarna je de naden weer idem dito afdicht met kit (ofja, eerst kit dan schroef)?

Hoop wel echt dat die kennis besluit een paar euro's extra uit te geven en een daktrim te kopen. Loop wel warm om er nu 1 te maken :)
Net even opgezocht en 180 all in dus moet te doen zijn lijkt me.

Schiet me net nog 1 ding binnen. Ik heb bij Gadero tv gezien dat ze de horizontals balk die de wand van Zweeds rabat tussen twee palen draagt vastmaken aan de opsluitbanden met slagpluggen. Leek mij geen goed idee omdat die balk dan niet kan droogwaaien. Dus mijn plan was om daar een kier te laten van een cm die zorgt voor ventilatie van het hout, en dan het Zweeds rabat iets verdiept te plaatsen zodat dit de kier afdicht. Dit sluit het vastboren van die opuitbanden trouwens niet uit maar heb niet het idee dat dat echt nodig is. Of zit ik daar mis?

Daktrim niet in verstek zagen, dan gaat je boeideel juist inwateren op het zwakste punt.

Epdm na verlijmen afsnijden langs buitenzijde boeiboord. Trim op epdm bevestigen met trimschroef met neopreenring, en trim afkitten met epdm-kit op je dakbedekking. Zelf kit ik ze niet achteraf af, maar leg een ril kit onder de trim zodat deze met aanschroeven aangedrukt wordt en er nét onder uitkomt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Voor de daktrim zaag ik uit de platte geribbelde kant een V vorm uit. Zo ook bij de kleine omgezette kant aan de onderzijde. Aluminium is zacht en je hebt er zo een knik in!
Onderste regel zou ik ook vrijhouden van de betonband.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.776
2.609
Gaanderen
Ik heb voor mijn schuurtje deze met ronde kant gebruikt. Dat geeft een veel luxere uitstraling. Ook heb ik hoekstukken gebruikt. Ja wel wat duurder maar dan heb je ook wat mooiers. Dit heeft nu dezelfde uitstraling als zinken kraaldelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987 en Marijn

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Ik heb voor mijn schuurtje deze met ronde kant gebruikt. Dat geeft een veel luxere uitstraling. Ook heb ik hoekstukken gebruikt. Ja wel wat duurder maar dan heb je ook wat mooiers. Dit heeft nu dezelfde uitstraling als zinken kraaldelen.
Die had ik ook gezien op de site ja. Goed dat je het nog even aangeeft dat het zo mooi is geworden, ga ik zeker proberen om te doen. Vind vooral de zwarte zelf erg mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
De overkapping staat er bijna helemaal in. Vandaag nog even epdm lijmen en daktrim plaatsen. Zal binnenkort een paar foto's uploaden. Kom nog 1 ding tegen waarvan ik me afvraag hoe ik dit op ga lossen.

De dakdoorvoer (ze hadden sowieso een stadsuitloop moeten leveren maar dat terzijde) heeft een pijpje van 63mm. Dan leveren ze er een 100mm buis bij en twee 45 graden bochten. Hoe ga ik dit ooit mooi maken? Heb gezocht naar een verloop maar kan dit niet vinden in de juiste maat. Ben benieuwd of er plafondplaten oid bestaan welke ik aan de onderkant van het dak kan monteren waar de 100mm buis aan hangt? Of heb ik andere mogelijkheden?

Groet Niels
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.