Oude Ulmia verstekzagen

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Ik heb vandaag van een vriend van mij een oude Ulmia (?) verstekzaag gekregen. Hij weet dat ik graag oud (hand)gereedschap verzamel. Deze mooie helaas verrotte zaag kwam van een klant van hem die aangaf dat de zaag van een 130 jaar oude houtzagerij/-bedrijf kwam.
Nu is de vraag wat ermee te doen?
Hout is helemaal verrot en houtwormen kreeg ik er gratis bij. 😉

Mijn idee is om deze uit elkaar te halen voor de (gietijzeren) onderdelen. En zaagblad roestvrij maken en herslijpen tot iets bruikbaars voor mijn volgens mij iets jongere Ulmia (Foto’s volgen).
EAC9A542-FFAA-4830-9BC7-A7B9B817C378.jpeg
900E62AF-859F-44DD-B406-3AF914135A3B.jpegCC216623-E128-49B7-B8E3-50D85CB9E7E6.jpeg
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Hier de foto’s van de iets minder oude Ulmia die ik graag wil opknappen.
Roest verwijderen, houten bed opknappen, onderdelen vooral goed schoonmaken. En dan kijken wat ermee te doen.
De zaaghoekinstellingen zijn overigens nog verrassend prima na al die jaren! 78328F7C-5084-46C6-AF1D-D6B530FA6C91.jpeg27A7271B-10F8-463F-9E53-B1BCCD28300C.jpeg65426309-10B1-4ECE-B552-A3AED3702A12.jpeg5D97F8AF-8117-459A-B78D-461075C28F42.jpeg5BFA4750-972E-4E62-933B-237809B1ABED.jpeg
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Mijn vragen zijn:
1. wat zouden jullie met deze zagen doen?
2. hebben jullie deze met houten bed al eens gezien? Zijn die zeldzaam? Zoja, wat mag ik er dan mee doen uit oogpunt van historische waarde?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Als het hout rot en vergaan is moet het vervangen worden.
De zaag zover als mogelijk demonteren en een nacht in citroenzuur om te ontroesten.
Daarna alle delen netjes oppoetsen en eventueel in originele kleur lakken.
Zaagblad is slijtageonderdeel. Dat kan je met een gerust geweten vervangen. Die zaagbladen zijn vlot verkrijgbaar en indien nodig eenvoudig van lengte aan te passen.
Als je niets kan doen met een tweede zaag en er geen moeite in wil steken ruilen of verkopen aan iemand die ze kan gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Ze hadden dus vroeger verstelbare zaaggeleiders. Die heb ik bij de mijne zelf moeten maken. Ik zou met de beste onderdelen er een gebruiksklaar maken. Je hebt volgens mij een echt stukje geschiedenis. Ik heb nog nooit zulke oude exemplaren gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Sebasel

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Als het hout rot en vergaan is moet het vervangen worden.
De zaag zover als mogelijk demonteren en een nacht in citroenzuur om te ontroesten.
Daarna alle delen netjes oppoetsen en eventueel in originele kleur lakken.
Zaagblad is slijtageonderdeel. Dat kan je met een gerust geweten vervangen. Die zaagbladen zijn vlot verkrijgbaar en indien nodig eenvoudig van lengte aan te passen.
Als je niets kan doen met een tweede zaag en er geen moeite in wil steken ruilen of verkopen aan iemand die ze kan gebruiken.
Als ik weet wat de historische waarde is en besluit op te knappen., dan volg ik je stappen. Gewoon starten en doen. Zou er graag eentje willen gebruiken.
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Ze hadden dus vroeger verstelbare zaaggeleiders. Die heb ik bij de mijne zelf moeten maken. Ik zou met de beste onderdelen er een gebruiksklaar maken. Je hebt volgens mij een echt stukje geschiedenis. Ik heb nog nooit zulke oude exemplaren gezien.
Ik wil erg graag achterhalen wat de historische waarde is voordat ik begin te slopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
De duurste component is dan de geleidepootjes opnieuw laten hardchromen.
 
Laatst bewerkt:

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Als je er echt niet uit komt @Sebasel, denk dan even aan mij voor het naar de oudijzerboer gaat...;)
Zulke zaken worden niet meer gemaakt en weggooien doe je maar één keer en dan is er weer eentje minder...
Ik zal zeker aan je denken :giggle: ...
Alle gekheid op een stokje: ik ga eens kijken of ik met Ulmia contact kan opnemen en hen vragen naar hun mening. Want het is zeker de moeite waard om te overwegen iets mee te doen.
Ik onthoud je zeker als eerste geïnteresseerde. .. Mocht ik er afstand van kunnen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Ik heb een vriendelijke mail naar Ulmia gestuurd. En eventjes erachteraan gebeld.
Ik krijg een email met "verschiedene Unterlagen". Zodra ik die heb, zal ik deze posten.
#Spannend
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ornament

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Mijn Ulmia heb ik gereviseerd op marktplaats gekocht, en die man knapte ze regelmatig op, gezien de staat denk ik dat ie ze van MTS-en en LTS-en heeft. Hij vertelde dat ie ook spareparts heeft. Even in mijn MP account gekeken, maar die conversatie is weg, maar je zou kunnen kijken op MP om te zien of er iemand meerdere te koop heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Mijn Ulmia heb ik gereviseerd op marktplaats gekocht, en die man knapte ze regelmatig op, gezien de staat denk ik dat ie ze van MTS-en en LTS-en heeft. Hij vertelde dat ie ook spareparts heeft. Even in mijn MP account gekeken, maar die conversatie is weg, maar je zou kunnen kijken op MP om te zien of er iemand meerdere te koop heeft.
Doe ik. Zal blijven opletten.
Vraag terug: heb je eentje met houten
Mijn Ulmia heb ik gereviseerd op marktplaats gekocht, en die man knapte ze regelmatig op, gezien de staat denk ik dat ie ze van MTS-en en LTS-en heeft. Hij vertelde dat ie ook spareparts heeft. Even in mijn MP account gekeken, maar die conversatie is weg, maar je zou kunnen kijken op MP om te zien of er iemand meerdere te koop heeft.
Zal ik (blijven) doen.
Heb je zelf eentje met gietijzeren bed of houten?
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Het volgende bericht heb ik gekregen van Ulmia. Uit privacy-oogpunt heb ik de naam van de vriendelijke persoon waarmee ik ook gebeld heb, weggelaten.

Sehr geehrter Herr Vliegen,

vielen Dank für Ihre Anfrage und Ihr Interesse an unseren ULMIA Produkten.

Da die Gehrungssägen noch von der ursprünglichen Firma ULMIA stammen und wir die Firma erst im Jahr 2003 übernommen haben, liegen uns zu den älteren Produkten leider keine Produktdaten mehr vor.
Sie können Sich jedoch auf der Website Deutsche Werkzeughersteller und -händler: Firma Georg Ott, Ulm ("Ulmia") informieren.

Vielleicht kommen Sie anhand der abgebildeten Embleme und Kataloge auf eine grobe Jahreszahl.
Einige Ersatzteile aus unserem Sortiment passen noch zu den alten Sägen.
Anbei erhalten Sie unseren aktuellen Katalog zum Vergleichen.
Eine Auflistung der Kontaktdaten unserer Händler in den Niederlanden senden wir Ihnen ebenfalls anbei.

Bei Rückfragen stehe ich Ihnen sehr gerne zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen
ULMIA GmbH
 

Bijlagen

  • NIEDERLANDE.pdf
    487 KB · Weergaven: 21
  • ULMIA_Katalog 2019_DE.pdf
    4,4 MB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: wjordan

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Ik ga zeker eens naar Dirks (is paar gemeente verder dan waar ik woon) met de zagen.
Ik heb online enkele vergelijkbare zagen met houten bed gevonden. Deze dateren ca. 1903.
Ik blijf nog even zoeken of ik iemand vind die er meer vanaf weet.
De firma is dus (voor diegenen die niet zo goed in Duits zijn) in 2003 overgenomen door de nieuwe eigenaren. Helaas is de historie verloren gegaan.

Ik had al gekeken op de site welke ik van Ulmia kreeg, maar daar ben ik niet echt wijzer geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.