Oude trap uit (denkelijk es) gezandstraald (mislukt) wat nu ?

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Misschien moet je het hele hout idee vergeten, en hem plamuren, schuren en schilderen, kan ook heel mooi en klassevol zijn.
 

nielsds

Nieuw lid
20 nov 2013
12
0
Misschien moet je het hele hout idee vergeten, en hem plamuren, schuren en schilderen, kan ook heel mooi en klassevol zijn.

heb ik ook aan het denken geweest, maar dan zou ik dat wel alleen doen voor de treden... ?
Geen idee hoeveel werk dat is en hoe moeilijk het is.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ja, een professioneel geschilderde trap ziet er ook niet verkeerd uit.
Maar dat zou ik dan wel door een echte ervaren klassieke schilder laten doen, en niet zelf met een rollertje aan de slag.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik zou de hele trap doen.
Werk gaat het zeker zijn, maar dat heb je altijd in dit geval. Hout dat zo geraakt is nog mooi tot uiting laten komen daar heb ik grote twijfels over.
Alleen de leuning in hout lijkt me vreemd. Maar da's persoonlijk.
Veel succes.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, ik heb eerder weliswaar gezegd dat je dit alleen goed krijgt als je het demonteert, schaaft en evt opnieuw opdikt/bekleedt. Maar.... mijn blikveld was toen beperkt tot blank hout. Te beperkt zie ik nu. Het zou ten koste gaan van de oude uitstraling. Met goed schilderen zou je een klassieke uitstraling kunnen behouden. Maar ik heb geen idee hoe moeilijk plamuren en goed schilderen is en nog belangrijker, wat vind je er zelf van.

Ik ben benieuwd hoe je het tenslotte doet.
mvg
klaas
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Uitelkaar halen en dan schaven van tredes, worden dan de nesten niet veel te ruim?

Als je gaat gronden en lakken, is er flinke kans dat je dit wel weg krijgt, twee keer gronden, en denk dat je dan redelijk wat ruwheid weg kunt gronden en schuren.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Aan de voorkant even een opstaand latje spijkeren en dan de traptrede voorzien van een laagje Pu gietvloer. Verkrijgbaar in allerlei kleuren, vlokken of glitters er in etc. Daarmee heb je de trapbomen nog niet hersteld natuurlijk, dat wordt plamuren en schuren met b.v. polyester of epoxy plamuur. De goede merken zoals door autospuiters en jachtschilders worden gebruikt, zijn uitstekend schuurbaar.
Zoals al eerder zijn, kun je ook kijken bij een parketleverancier voor dun tapis parket en dat er op verlijmen. Als je parketlijm gebruikt hoef je het ook niet vlak te schuren oid.

jaap

jaap
 

nielsds

Nieuw lid
20 nov 2013
12
0
Dit weekend de treden nog wat geschuurd, ze zijn wel acceptabel egaler geworden (niet glad !)
De vlekken zijn er nog altijd.. de hele trap schilderen lijkt me zo een zonden... alleen de trede schilderen (waar de vlekken zijn) lijkt de beste optie.
Iemand voorbeelden van een houten trap met alleen geschilderde treden ?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
alleen de trede schilderen (waar de vlekken zijn) lijkt de beste optie.
Iemand voorbeelden van een houten trap met alleen geschilderde treden ?

Dit is een erg ongebruikelijke combinatie. Meestal behouden juist de treden hun houtkleur en wordt de rest van de trap (bijv.) wit gemaakt. Een (gewaagd??) alternatief zou zijn om de treden in een zeer donkere kleur te beitsen en voor de rest van de trap een kleurloze beits te gebruiken. E.e.a. moet wel goed bij elkaar passen, anders wordt het een aanfluiting!

Een beetje zoals dit, maar dan donker en licht onderling omgewisseld...

two tone stairs.jpg
 

steffspecial

Nieuw lid
18 feb 2014
1
0
7x in de blanke lak zetten, telkens tussendoor licht opschuren, zo heb ik het gedaan in mijn oude huis en die traptreden slecht te pas
Mvg steff
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.