Oude meubels hergebruiken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Gewoon elke dag even op marktplaats kijken wat je binnen een straal van 10 km gratis op kan halen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb hier op onze grofvuil stort 5 complete pakken massief eiken parket zien liggen. Nog nieuw in het plastic. Ik smeekte om ze eruit te mogen halen maar de gemeente medewerker stond dat niet toe. Die sturen het liever naar de vuilverbranding. Zelfs 100 euro voor een goed doel mocht allemaal niet.
Da's wel maf. Hier in Margraten wordt echt bruikbaar materiaal volgens mij standaard apart gehouden (en niet in de brekerbak gegooid...)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik woon in een groene gemeente, dus het gaat hier de biocentrale in, om de stadsverarming te voeden.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Mijn idee. Als ik op de stort ben, kijk ik altijd wat mensen bij zich hebben. Als ik het denk te kunnen gebruiken, vraag ik of die mensen het in mijn auto willen leggen. Vroeger was het veel gemoedelijker, maar alles staat nu vol met camera's. Dus de medewerkers kunnen ook geen kant meer op.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het is hier op dinsdag grof vuil. Dus maandag avond laatste ronde met de hond levert ook regelmatig goede spullen op.
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Heb hier op onze grofvuil stort 5 complete pakken massief eiken parket zien liggen. Nog nieuw in het plastic. Ik smeekte om ze eruit te mogen halen maar de gemeente medewerker stond dat niet toe. Die sturen het liever naar de vuilverbranding. Zelfs 100 euro voor een goed doel mocht allemaal niet.
dit mogen ze niet vanwege de avg. Tenminste dat is ons verteld in een gesprek met de milieustraat. Als bv mensen iets (bv kast,tafel) weggooien van bv een overleden persoon dan moet dat ook echt vernietigd worden omdat anders de mensen het artikel ergens anders weer zouden tegenkomen. Beter brengen mensen de spullen naar de kringloop ipv de stort.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
481
724
Zuid West Drenthe
dit mogen ze niet vanwege de avg. Tenminste dat is ons verteld in een gesprek met de milieustraat. Als bv mensen iets (bv kast,tafel) weggooien van bv een overleden persoon dan moet dat ook echt vernietigd worden omdat anders de mensen het artikel ergens anders weer zouden tegenkomen. Beter brengen mensen de spullen naar de kringloop ipv de stort.
Dus bij overlijden alle bezittingen vernietigen? Bijzondere invulling van de avg
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik woon in een groene gemeente, dus het gaat hier de biocentrale in, om de stadsverarming te voeden.
Mooi gezegd.
Er staat wel een container van Buurman (tweedehands materialen) op het afvalpark, maar ik heb nog niet gezien dat de medewerkers op het park actief aansturen om spul daarin te stoppen i.p.v. in de bak.

Ik vind het idee van meubels van Markplaats of de kringloop een heel goed idee. Vooral (salon)tafels hebben veel meters van relatief onbewerkt hout.
Ik wil wel eens met kersenhout werken en heb ook naar salontafels zitten kijken op Marktplaats. Maar voor mij is gebrek aan ruimte het grootste probleem. Als ik een salontafel haal, moet die ook direct uit elkaar omdat ik die anders nergens kan neerzetten. En met het hout van één salontafel is het beetje opslagruimte in mijn mini-schuurtje weer ruim gevuld. Maar als je de ruimte hebt om te verwerken en op te slaan, is het een heel goede bron van goedkoop hout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Wat je niet nodig hebt, kan je toch op het forum aanbieden? Er is altijd wel weer iemand die de rest kan gebruiken.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dus bij overlijden alle bezittingen vernietigen? Bijzondere invulling van de avg
Dat is slechts een voorbeeld. Volgens mij bedoelt matsuba dat men op de stort de keuze van een persoon om een voorwerp weg te gooien, wil respecteren omdat daar mogelijk een gevoelige reden achter zit.
Overigens is de uitleg van de beste persoon met de AVG ook iets met klepel en klok, want oud meubilair valt in principe niet onder "persoonsgegevens" (Wat zijn persoonsgegevens?).
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Dat is slechts een voorbeeld. Volgens mij bedoelt matsuba dat men op de stort de keuze van een persoon om een voorwerp weg te gooien, wil respecteren omdat daar mogelijk een gevoelige reden achter zit.
Overigens is de uitleg van de beste persoon met de AVG ook iets met klepel en klok, want oud meubilair valt in principe niet onder "persoonsgegevens" (Wat zijn persoonsgegevens?).
Die zouden wel in de kast aanwezig kunnen zijn ;)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hier op de milieustraat heb ik het er wel eens met een van de medewerkers over gehad. Die gaf aan dat het vooral arbo/aansprakelijkheid is hier op de stort. Als ze mij in een container laten klimmen en er gebeurt iets, zijn zij aansprakelijk en krijgen ze de inspectie op hun dak.

Maar terug on topic, over oude meubels verzamelen en gebruiken als grondstof voor werkstukken.
Een kennis haalt regelmatig meubels van inderdaad Marktplaats etc. Hij heeft ook wel eens de fout gemaakt dat het gefineerd spaanplaat of goedkoop hout met een laagje fineer was. Dus goed kijken naar de hoeken en kopse kanten of het daar ook massief hout lijkt.
En je moet je wel bedenken dat je ook relatief veel afval hebt van hout en schaafkrullen dat al behandeld is, wat dus niet meer de kachel of composthoop op kan. Kijk maar eens naar de deurtjes van de kast in de 1e post. Het resthout zal je dus wel weer moeten afvoeren, als dat niet gratis is moet je dat wel meerekenen in de kosten.
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Dat is slechts een voorbeeld. Volgens mij bedoelt matsuba dat men op de stort de keuze van een persoon om een voorwerp weg te gooien, wil respecteren omdat daar mogelijk een gevoelige reden achter zit.
Overigens is de uitleg van de beste persoon met de AVG ook iets met klepel en klok, want oud meubilair valt in principe niet onder "persoonsgegevens" (Wat zijn persoonsgegevens?).
Sterker, eenmaal overleden speelt de AVG niet meer. AVG is enkel van toepassing om natuurlijke personen. Eenmaal overleden, heb je geen rechtspersoonlijkheid meer en is de AVG ook niet meer van toepassing (eenvoudig gesteld)
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Alles wat in de milieustraat binnen gebracht wordt, wordt daarmee eigendom van de milieustraat.
Het meenemen van spullen wordt daarmee heel formeel gesteld diefstal.
Medewerkers kunnen bestraft worden wanneer zij zaken meegeven.
Vandaar dat je tegenwoordig eigenlijk nergens meer wat meekrijgt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Alles wat in de milieustraat binnen gebracht wordt, wordt daarmee eigendom van de milieustraat.
Het meenemen van spullen wordt daarmee heel formeel gesteld diefstal.
Medewerkers kunnen bestraft worden wanneer zij zaken meegeven.
Vandaar dat je tegenwoordig eigenlijk nergens meer wat meekrijgt.
Klopt. Hier in E zijn een tijd geleden een aantal medewerkers van een milieustraat vervolgd omdat ze spullen opzij legden en mee naar huis namen (of ze daar handel mee bedreven vermeldde het artikel in de krant niet).
Grappig genoeg is de oudste milieustraat hier gelegen aan het eind van een doodlopende straat in de haven & net voor hun ingang zijn er meerdere 'recyclingbedrijfjes' waar je vaak tegen beloning de leukere wegwerp kunt inleveren. Denk hierbij aan metalen en apparaten. De opbrengst daarvan loopt de gemeente dan dus mis, maar zo is de wereld waarin we leven nu eenmaal: de cost gaat voor den baet uit…
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Daarom vraag ik dus of mensen de dingen die ik wil hebben, in mijn auto willen leggen. Zo lang ze het nog niet hebben weggegooid is het nog van hun en mogen ze zelf kiezen of ze het in mijn auto gooien of in een container van de gemeente.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Die mannen van de gemeente kregen vaak een beloning van "handelaren" als ze wat meegaven. Of je kon wat meer brengen en dat willen de hogere ambtenaren niet. Als het vroeger een keer goed gesneeuwd had wachtte ik de sneeuwschuiver op met een biljet in de lucht of ie even over ons parkeerterrein kon gaan. Dat scheelde een 40 meter lang terrein vegen. Dat kon later niet meer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
We brachten er vroeger hele huizen. En ik kwam vaak met een volle aanhangwagen weer terug. Alle sjeu is zo langzamerhand uit de maatschappij verdwenen. Maar ik betwijfel of het beter is geworden. In ieder geval niet goedkoper. Er moeten nu zo veel duur betaalde baasjes mee eten, zonder iets nuttigs bij te dragen. En dan snappen ze na dagen lang vergaderen niet waarom er niemand wil komen werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.