Oude meubels hergebruiken

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Gezien de hout prijzen redelijk duur zijn, heeft iemand al gewoon goedkope of gratis oudere meubels herwerkt om daar mooie planken uit te krijgen?

Zoiets bijvoorbeeld :
Screenshot 2023-10-30 011608.png
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik koop wel eens hout, maar als ik hout kan hergebruiken dan laat ik die kans niet voorbij gaan.
Maar af en toe wil ik echt iets bijzonders maken en koop ik daar heel bijzonder hout voor.
Dat hout haal ik dan bij Rick in Zwolle, dan maak ik er gelijk een gezellig uitstapje van.
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Ik koop wel eens hout, maar als ik hout kan hergebruiken dan laat ik die kans niet voorbij gaan.
Maar af en toe wil ik echt iets bijzonders maken en koop ik daar heel bijzonder hout voor.
Dat hout haal ik dan bij Rick in Zwolle, dan maak ik er gelijk een gezellig uitstapje van.
Dat hout ziet er idd prachtig uit echter gezien ik van belgie ben wel heeeeeel ver. :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik zaag bij meubels de verbindingen door. Dan hou je de stukken hout over waar het meubel van is gemaakt. De gebogen stukken zaag ik recht. De panelen zou ik op de lijmnaden in stroken zagen. Dan de rommel er af zagen, zodat je rechthoekige planken over houdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en SunRayes

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
28
5
Ranst Belgie
Ik zaag bij meubels de verbindingen door. Dan hou je de stukken hout over waar het meubel van is gemaakt. De gebogen stukken zaag ik recht. De panelen zou ik op de lijmnaden in stroken zagen. Dan de rommel er af zagen, zodat je rechthoekige planken over houdt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik bewaar het met verf of lak er op. Pas als ik het ergens voor ga gebruiken, maak ik het schoon.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik gebruik ook oude meubels, tafel[poten of vloerdelen. Ben er wel een keer de mist mee ingegaan omdat het bij thuiskomst bleek dat het gefineerd notenhout was ipv massief. Had ik echt niet gezien.....
De oude delen idd loszagen op de lijmnaad, vlakken (meteen is dan de oude afwerking verwijderd) en opnieuw verlijmen tot de panelen die je nodig hebt.

Ik kijk vooral naar tafelbladen en salontafels omdat daar het meeste bruikbare hout in zit. Zo'n kast als hierboven vind ik al weer te groot en te bewerkt om er iets uit te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Ik zaag bij meubels de verbindingen door. Dan hou je de stukken hout over waar het meubel van is gemaakt. De gebogen stukken zaag ik recht. De panelen zou ik op de lijmnaden in stroken zagen. Dan de rommel er af zagen, zodat je rechthoekige planken over houdt.
Dat moet wel hier te doen zijn, aan de zijkanten die met een handzaag doorzagen en dan die panelen wat er over van schiet door de vandiktebank te halen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik vindt het juist leuk dat je allemaal verschillende kleuren hebt. Dat geeft een beetje leven. Ik zaag zo'n kast vaak uit elkaar met een decoupeerzaag. Je komt nog wel eens wat verborgen ijzerwerk tegen. Ik mol dan liever een decoupeerzaagblaadje van 50 cent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Ik vindt het juist leuk dat je allemaal verschillende kleuren hebt. Dat geeft een beetje leven. Ik zaag zo'n kast vaak uit elkaar met een decoupeerzaag. Je komt nog wel eens wat verborgen ijzerwerk tegen. Ik mol dan liever een decoupeerzaagblaadje van 50 cent.
Ach ja dat is idd ook ermee te doen, bedankt goeie tip.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Noten en eiken tafels te kust en te keur op marktplaats. Vaak massief eiken 4 cm dik. Ideaal toch.

Net van de week een ovalen tafel opgehaald, 4 cm dik eiken voor 30 euro. En nog 2 massief eiken tafels 60 x 60 cm. Dit wordt mijn wasmachine verhoger. Lekker degelijk en voor die paar tientjes niet klooien met andere constructies.


Heb nog 2 notenhouten tafelbladen staan. 2 meter en 2.20 meter lang. Wil ik verbouwen tot Deens Ovaal eettafel. Die waren niet perse goedkoop.

Heb eens een grote ovalen eiken tafel, ook 4 cm dik gratis opgehaald.

Heb nu een schaafbankje op de kop getikt en dat creeert weer nieuwe mogelijkheden.

Heb hier op onze grofvuil stort 5 complete pakken massief eiken parket zien liggen. Nog nieuw in het plastic. Ik smeekte om ze eruit te mogen halen maar de gemeente medewerker stond dat niet toe. Die sturen het liever naar de vuilverbranding. Zelfs 100 euro voor een goed doel mocht allemaal niet.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Roel22

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Noten en eiken tafels te kust en te keur op marktplaats. Vaak massief eiken 4 cm dik. Ideaal toch.

Net van de week een ovalen tafel opgehaald, 4 cm dik eiken voor 30 euro. En nog 2 massief eiken tafels 60 x 60 cm. Dit wordt mijn wasmachine verhoger. Lekker degelijk en voor die paar tientjes niet klooien met andere constructies.


Heb nog 2 notenhouten tafelbladen staan. 2 meter en 2.20 meter lang. Wil ik verbouwen tot Deens Ovaal eettafel. Die waren niet perse goedkoop.

Heb eens een grote ovalen eiken tafel, ook 4 cm dik gratis opgehaald.

Heb nu een schaafbankje op de kop getikt en dat creeert weer nieuwe mogelijkheden.

Heb hier op onze grofvuil stort 5 complete pakken massief eiken parket zien liggen. Nog nieuw in het plastic. Ik smeekte om ze eruit te mogen halen maar de gemeente medewerker stond dat niet toe. Die sturen het liever naar de vuilverbranding. Zelfs 100 euro voor een goed doel mocht allemaal niet.
Ben idd nu hier eens aan het kijken op 2ehands en er staat wel wat op voor weinig geld.
Alsook een 2 op 1m grote massieve notelaar tafel van een 80 euro wat dan wel echt niet duur is voor notelaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Heb hier op onze grofvuil stort 5 complete pakken massief eiken parket zien liggen. Nog nieuw in het plastic. Ik smeekte om ze eruit te mogen halen maar de gemeente medewerker stond dat niet toe. Die sturen het liever naar de vuilverbranding. Zelfs 100 euro voor een goed doel mocht allemaal niet.

Ja de meningen over circulair handelen lopen nogal uiteen.

Ik koop wel eens eiken tafelbladen die ik dan verzaag. Noten: ja graag maar ik heb ze nog niet gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.