Oude drukregelaar waterleiding na hoofdkraan

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mogelijk (waarschijnlijk) zit er nog een zeef voor de teller. Maar die mag je uiteraard niet zelf losmaken.
Kijk eens hoeveel water uit de aansluiting komt als de drukregelaar gedemonteerd is. Als je er tenminste een emmer of teil onder kan houden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Dat de druk wegzakt is heel normaal. 0.7 bar is eigenlijk niet mogelijk want we hebben al 1 bar luchtdruk. Dat is niet zo belangrijk nu want je kan het ook lezen als 0.7 boven de luchtdruk.
Inderdaad een emmertest uitvoeren. Zonder kranen of zou zou je toch wel 20 liter per minuut moeten halen.
Kijk of de perlators op je kranen schoon zijn. Ook daar kan zand in zitten. Toen in bussum de waterleidingen vervangen/gecoat werden hebben erg veel keramische of daarop gelijkende kranen van nieuwe keramische plaatjes moeten voorzien. Zand na een reparatie is normaal. Echter het waterleidingsbedrijf moet je informeren hierover. Laat het water x aantal minuten stromen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
60
Dit speelt nu al vanaf afgelopen woensdag, en de installatie in mijn woning is nieuw (1 jaar geleden in gebruik genomen na een verbouwing).

Ik heb de keukenkraan en de kraan in de bijkeuken geprobeerd, zonder andere geopende tappunten duurt het 9 á 10 seconden om 1 liter te vullen. Als ik het toilet doorspoel duurt het 19 seconden… dat is dus tussen de 6 en 3 liter per minuut ongeveer. ik weet niet wat normaal is maar dit is in ieder geval veel minder dan wat we gewend zijn.

De manometer die ik heb geeft drukloos 0 bar aan.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
60
Nog een vraag ter bevestiging voor iemand die er meer kaas van gegeten heeft dan ik: heb ik met mijn reiniging en druk en debietmeting bevestigd dat de drukregelaar zijn werk doet? WML geeft aan dat de waterdruk in mijn wijk tussen de 2,6 en 4,9 bar is en dat daarom de drukregelaar er tussen zit, en ze zeggen nog steeds dat ik dit het beste door een loodgieter op juiste werking kan laten controleren. Ik zit hier niet op te wachten omdat me dat geld gaat kosten, maar ik wil voorkomen dat ik WML laat opdraven voor niks, want dat kost me waarschijnlijk ook geld... Zij zeggen dat de drukregelaar 'uitgevallen' kan zijn doordat de druk is weggevallen vorige week, maar tijdens de verbouwing (vorig jaar) is het water er wel vaker af geweest en dat heeft ook geen invloed gehad. Daarnaast kan er volgens mij weinig 'uitvallen' aan een dergelijke mechanische drukregelaar, dus ik vind de term sowieso raar gekozen. Als laatste hebben ze vorige week voor mijn woning onder het trottoir riool werkzaamheden uitgevoerd, ik vermoed dat daar iets gebeurd is.

Lang verhaal kort: het is zeer aannemelijk dat het probleem aan de zijde van WML zit, toch?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je kan toch gewoon aan de uitgang van de watermeter er een bak onder zetten en kijken hoe veel water je krijgt. Je hebt geen druk probleem, maar een hoeveelheid probleem. Als je na de watermeter een pisstraaltje hebt, dan zit het probleem bij de waterleiding maatschappij. Dus dan kun je hen verzoeken het op te lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Het lijkt mij dat de drukregelaar vast zit en niet regelt. Heb je al eens geprobeerd die heen en weer te verstellen? Zit wellicht ergens iets tussen dat de boel blokkeerd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het lijkt mij dat de drukregelaar vast zit en niet regelt. Heb je al eens geprobeerd die heen en weer te verstellen? Zit wellicht ergens iets tussen dat de boel blokkeerd.
Dat kan je eenvoudig testen door er door te blazen. Uitgebouwd moet de drukregelaar helemaal open staan. Het is immers de druk achter de regelaar die hem dicht stuurt. Eerlijk gezegd is mijn ervaring met drukregelaars dat ze zelden dicht blijven staan bij defect. Als ze defect zijn laten ze bijna altijd de voordruk door. Dus geen drukvermindering.
Als de drinkwatermaatschappij ook maar enig gevoel voor verantwoordelijkheid heeft komen ze hun installatie controleren. Ze draaien de rol om. Ondanks dat het probleem gekomen is na werken op straat, ontkennen ze staalhard verantwoordelijkheid.
Vorig jaar een gelijkaardig probleem gehad met gastoevoer. Onvoldoende druk. Na drie interventies van mij en de gasmaatschappij heb ik gewacht tot ze hun technieker ook ter plaatse hadden. Die kerels (want ze komen niet alleen) ontkenden nog altijd dat het probleem bij hun lag. Ik heb ze testen laten uitvoeren totdat ze niet anders konden dan toegeven dat het probleem bij hun lag (een geblokkeerde klep in de ondergrondse aansluiting). De rekening is alleszins niet betaald door de gasmaatschappij.
In dit geval zou ik zeggen drukregelaar uitbouwen, nippel in koppeling schroeven (dat kan met een messing nippel) en tuinslang er op. En dan hoofdafsluiter vol open. Als de koppeling 3/4 is kan je een Gardena koppeling rechtstreeks op de nippel schroeven. Is het 1 duim, dan heb je ofwel een Gardena puntstuk van 1 duim nodig of een verloopstuk.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
60
Ik ben bang dat ik de regelaar er niet uit ga krijgen zonder de zaag er in te zetten, maar ik zal dat vanavond nog eens goed bekijken. Als ik de debiet test kan doen direct na de watermeter kunnen ze het niet meer ontkennen volgens mij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Dan heb jij alles gedaan wat mogelijk was. Als er dan weinig uit komt is het voor het waterleidingsbedrijf.
Ontkennen kunnen ze het nog steeds. Logisch is dat echter niet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Niet?! Hun schuld en jij betalen?

Ik ben bang dat ik de regelaar er niet uit ga krijgen zonder de zaag er in te zetten, maar ik zal dat vanavond nog eens goed bekijken. Als ik de debiet test kan doen direct na de watermeter kunnen ze het niet meer ontkennen volgens mij.
Met een emmer er onder kan het zonder uitbouwen. Je hoeft enkel de filter terug los te draaien. De filter zit voor het binnenwerk, als die er uit is moet het water vol en krachtig stromen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
60
Met een emmer er onder kan het zonder uitbouwen. Je hoeft enkel de filter terug los te draaien. De filter zit voor het binnenwerk, als die er uit is moet het water vol en krachtig stromen.
Goed punt, dat ga ik vanavond proberen!
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
60
Net de test gedaan, resultaat is hetzelfde: ongeveer 10 seconden voor een liter water, direct na de meter. Was een beetje behelpen ivm gebrek aan ruimte en ik wilde er geen zooitje van maken: IMG_8102.jpeg

Dit lijkt mij niet meer te ontkennen voor WML. Wat ik nog gekker vind is dat ik het wijzertje van de watermeter ook helemaal niet rond zie draaien. Die zou per liter een omwenteling moeten maken maar staat volledig stil. Ik denk dat als ik er dat bij vertel, ze heel snel hier zijn 😬
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
`Je weet nu dat het probleem bij de spullen van het waterleidingbedrijf zit. Mooi opgelost zo met dat pijpje.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Weet je zeker dat er niet ergens een kraan zit die misschien niet geheel open staat? Voor de drukregellaar. Buiten in een put misschien niet geheel opengedraaid na het onderhoud.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
60
Weet je zeker dat er niet ergens een kraan zit die misschien niet geheel open staat? Voor de drukregellaar. Buiten in een put misschien niet geheel opengedraaid na het onderhoud.
Als dat al zo is is dat niet aan mijn zijde. Op mijn foto zie je de meter en de hoofdkraan direct rechts van de regelaar zitten. Dus het waterbedrijf is nu aan zet
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De teller hoort sowieso te draaien, ook als er maar 6 liter/minuut getapt wordt.De kans is dus groot dat er iets flinks in de teller zit of dat deze blokkeert waardoor het water er niet goed langs kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.