Originele Excalibur figuurzaagmachine design - verkrijgbaar in Europa?

LvC

Nieuw lid
27 apr 2020
5
0
Hoi! Ik ben op zoek naar een originele Excalibur figuurzaagmachine. In mijn zoektocht stuitte ik echter op het feit dat de originele machine niet meer onder de naam Excalibur gemaakt wordt. Dit forum topic legt uit wat er gebeurd is en hoe het nu zit in Canada en de US: https://www.scrollsawvillage.com/articles/resources/excalibur-scroll-saw-what-happened-r101/. Maar hoe zit het in Europa?? Hier hebben we de Axminster en de Pegas, maar zijn dit clones, wel door dezelfde Taiwanese producent geproduceerd, of zijn dit ook echt de originele Excalibur designs? Wie o wie kan mij hier meer over vertellen? Dank!
 

tuoh

Oud hout
Excalibur en Pegas zijn identiek. Excalibur is als eerste op de markt gekomen, en deed meteen Hegner "de broek af":p
Nu al wat jaren op de markt onder de naam "Pegas" Deze laatste naam is ook bekend door hun zeer goede lintzagen.

Mocht het je interesseren, ik heb een Excalibur EX-21 te koop staan, dan stuur je maar een pb.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Het grootste voordeel is dat de tafel horizontaal blijft als je onder een hoek gaat zagen, het zaagmechanisme kantelt nl.

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Mijn hegner is een oudje en heeft een vast tafel en ik heb dat nooit als een gemis ervaren. Maar ik zag dat bij die excalibur de motor op een andere plaats zat en dacht dat ze misschien een ander mechanisme gebruikten.
 

LvC

Nieuw lid
27 apr 2020
5
0
Excalibur en Pegas zijn identiek. Excalibur is als eerste op de markt gekomen, en deed meteen Hegner "de broek af":p
Nu al wat jaren op de markt onder de naam "Pegas" Deze laatste naam is ook bekend door hun zeer goede lintzagen.

Mocht het je interesseren, ik heb een Excalibur EX-21 te koop staan, dan stuur je maar een pb.

Dank! Ik heb je gister een bericht gestuurd.

Goed om te weten dat Pegas identiek is! Op het eerste gezicht zag ie er anders uit, maar dat zal gewoon de kleur zijn geweest denk ik. Dus materialen en design zijn hetzelfde?
Hoe zit dat met Axminster?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat doet een excalibur anders dan een hegner?

Buiten het kantelbare blad bij de Excalibur is ook de zaagarmbeweging anders uitgevoerd.
Het zijn enkel de laatste (lichtgewicht) cm's van de armen die bewegen, dit in tegenstelling bij andere merken waar de hele arm op en neer gaat.
Dus veel minder massa in beweging, en quasi geen trillingen in de machine. Je kan bij een werkende machine gewoon een muntstuk rechtop de arm zetten, en dat blijft mooi staan.
Iets wat je bij een Hegner niet moet proberen.
 

tuoh

Oud hout
Dank! Ik heb je gister een bericht gestuurd.

Goed om te weten dat Pegas identiek is! Op het eerste gezicht zag ie er anders uit, maar dat zal gewoon de kleur zijn geweest denk ik. Dus materialen en design zijn hetzelfde?
Hoe zit dat met Axminster?

De kleurstelling is anders, identiek aan de andere' Pegas producten, maar onder dat kleurenschema zit technisch gezien een echte Excalibur verborgen.

Axminster was vroeger zowat de enige waar je deze machines kon kopen in Europa, ze waren, of zijn het misschien nog, enkel een invoerder geen fabrikant.
Voor Pegas geld ongeveer hetzelfde, geen fabrikant maar wel een verkoper.

Paar foto's van mijn (stoffige) exemplaar.
IMG_2043.jpg

IMG_2045.jpg
 

radja

Nieuw lid
4 dec 2020
8
0
Excalibur en Pegas zijn identiek. Excalibur is als eerste op de markt gekomen, en deed meteen Hegner "de broek af":p
Nu al wat jaren op de markt onder de naam "Pegas" Deze laatste naam is ook bekend door hun zeer goede lintzagen.

Mocht het je interesseren, ik heb een Excalibur EX-21 te koop staan, dan stuur je maar een pb.
 

radja

Nieuw lid
4 dec 2020
8
0
Excalibur en Pegas zijn identiek. Excalibur is als eerste op de markt gekomen, en deed meteen Hegner "de broek af":p
Nu al wat jaren op de markt onder de naam "Pegas" Deze laatste naam is ook bekend door hun zeer goede lintzagen.

Mocht het je interesseren, ik heb een Excalibur EX-21 te koop staan, dan stuur je maar een pb.
Heb je dienog te koop staan
 

radja

Nieuw lid
4 dec 2020
8
0
heb je die nog te koop staan

ik heb je privégegevens maar even gewist,
fons Moderator
 
Laatst bewerkt door een moderator:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
@radja Het is niet verstandig je gegevens zo open en bloot op het www te plaatsen. Als ik jou was zou ik deze zsm verwijderen door je bericht aan te passen.
Verder is Tuoh helaas al enkele jaren niet meer actief hier op het forum, dus de kans op reactie van hem is nihil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.