opknappen oude (antieke) gatensteek

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Hij is, vermits niet vastgeroest, demontabel. In principe kunnen een hoop delen eraf om hem minder zwaar/breed te maken maar het frame zelf weegt echt nog wel 150 kilo, al kan hij dan in principe plat gelegd worden.
Hele goeie tip Trigger bedankt dat lijkt me ook een belangrijk punt, demontabel,...tijdens het transport maar ook tijdens het opknappen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.585
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nee helaas ik heb geen metaaldraaibank en ook geen ervaring met dit soort van werk, maar inderdaad als je een beetje in thuis ben, zou je een verstekstans kunnen maken. Vraag welke beitel of beitels gebruik jij of trigger het meest, of zijn ze allen hard nodig?
Ik heb ze niet allemaal geslepen, maar technisch gezien kun je het allemaal met 1 beitel af, het enige verschil is de breedte dus grote stappen snel(ler) thuis. Je begint met een gat (gatenboor, kolomboor etc) en dan ga je verder uitsteken, stapje voor stapje.

In mijn restauratietopic heb je een hoop foto's om te bekijken hoe het allemaal in elkaar zit maar het is geen moeilijke machine. Laat maar weten als je tips zoekt (of nog beter, open zelf een topic om de voortgang bij te houden, dan kunnen we meekijken).
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
492
737
Zuid West Drenthe
Nee helaas ik heb geen metaaldraaibank en ook geen ervaring met dit soort van werk, maar inderdaad als je een beetje in thuis ben, zou je een verstekstans kunnen maken. Vraag welke beitel of beitels gebruik jij of trigger het meest, of zijn ze allen hard nodig?
mijn beitelset is gebaseerd op inchmaten.
Van 1/4inch tot 3/4inch (van bijna 7mm tot ruim 19mm)
Gebruik ze echt allemaal, maar dat is natuurlijk bij iedereen verschillend.
De kleinste gebruik ik voor bijvoorbeeld kastdeurtjes van ongeveer 20mm dik.
Heb ook al eens bredere gaten gestoken door 2x naast elkaar te steken, gaat prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.585
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl

hier kun je mijn foto's en uitleg terugzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Voet is 50x75cm. Hoogte op laagste stand is ongeveer 120cm
Gewicht schat ik rond de 3 á 400kg.
Even erin tillen is lastig zeg maar, maar schuiven op latten gaat prima.
Heb hem zelf met een enkel asser aanhanger gehaald en die merkte er weinig van, dus caddy lijkt me te doen.
Wel even de koplampen bijstellen😅

En die beitels zijn inderdaad flink gebruikt, maar kun je nog jaren plezier van hebben.
In de advertentie van Marples staat 4cwt wat gelijk staat voor 203Kg en dit is precies dezelfde gatensteker dus het valt mee💪
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.