Open Dag Hout 2023 in de agenda, 29 oktober in de Hanzehal te Zutphen!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben wellicht wat aan de vroege kant, maar ik plan graag vooruit. Gaan we al een topic openen voor de versie in 2023? En met wie/waar overleggen we over een kraam? Ik heb nog steeds latente interesse om ook een verschijning te maken met mijn afvalhouthandel.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
Dit soort leuke evenementen kunnen alleen draaien op enthousiasme van vrijwilligers. Bij deze meld ik me aan om de hele dag op de stand te staan, inclusief opbouw van de hal en het afbouwen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ha Trigger, nee je bent zeker niet te vroeg, op de website www.opendaghout.nl staat het al. De Open Dag Hout dit jaar is op 29 oktober! En we zijn aan het kijken om weer iets op de zaterdagmiddag te organiseren, weer iets met workshops of zo.

jaap
Indien ik mee ( mag ) doe ( n ) zal ik mijn kraam inrichten omtrent het thema 'beginnen met hout', over hoe je met een beperkte set gereedschap een begin kunt maken met het produceren van simpele werkstukken. Ik las eerder dat iemand wel interesse heeft om te laten zien hoe je zelf gereedschap maakt zoals futselplanken, kruisijzers en mallen enzo, wellicht dat dit wel een leuke synergie oplevert. Ik wil mensen vooral laten zien hoe ver je kan komen met (bij wijze van spreken) een bouwmarktzaag, een hamer, 2 beitels en een schaafje.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Interessant idee. En zo zullen er wel meer zijn. Workshop futselplank is een goed idee voor beginners. Of daar ruimte voor is moeten we wel weten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Indien ik mee ( mag ) doe ( n ) zal ik mijn kraam inrichten omtrent het thema 'beginnen met hout', over hoe je met een beperkte set gereedschap een begin kunt maken met het produceren van simpele werkstukken. Ik las eerder dat iemand wel interesse heeft om te laten zien hoe je zelf gereedschap maakt zoals futselplanken, kruisijzers en mallen enzo, wellicht dat dit wel een leuke synergie oplevert. Ik wil mensen vooral laten zien hoe ver je kan komen met (bij wijze van spreken) een bouwmarktzaag, een hamer, 2 beitels en een schaafje.
Is het een idee om dit met een aantal forummers te doen, een aantal tafels in een blok als een soort 'beginnen met houtbewerken' eiland?

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Is het een idee om dit met een aantal forummers te doen, een aantal tafels in een blok als een soort 'beginnen met houtbewerken' eiland?

jaap
Vind ik zeker een leuk idee. Ik was sowieso voornemens mijn 'robuuste' werkbank mee te nemen op de aanhanger (omdat die zelf ook helemaal uit afvalhout is gemaakt), dus die is dan al voorzien. Ik wil ook 1 of 2 werkstukken meenemen (uit pallet/gerecycled hout) om te laten zien wat er mogelijk is en wat voorraad hout om ter plekke dingen te kunnen maken/demonstreren.

Ik zou ter plaatse wat printjes kunnen neerleggen ter inzage van de bouwprocessen van de stukken die ik tentoonstel, zodat mensen wat ideeën kunnen opdoen over hoe je tot een resultaat kunt komen.

Een volgend idee dat ik heb is om op papier een aantal 'sets' te laten zien van gereedschap tesamen met een prijsindicatie en een uitleg hoe je bepaalde bewerkingen op verschillende manieren kunt bereiken. Set 1 (de basis) zou bijvoorbeeld kunnen zijn een potlood, schroevendraaier, hamer, beitel, zaag en meetlint, en dan een demonstratie/uitleg hoe ver je daarmee kunt komen. Set 2 dan komt er al een rasp/vijl bij, een simpel schaafje, een blokhaak, enzovoort. Dan kunnen mensen een redelijke inschatting maken wat er bij hun budget past en of ze daarmee hun doel kunnen bereiken.

Insteek van dit alles is om de drempel zo laag mogelijk te leggen.
 
Laatst bewerkt:

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Vind ik zeker een leuk idee. Ik was sowieso voornemens mijn 'robuuste' werkbank mee te nemen op de aanhanger (omdat die zelf ook helemaal uit afvalhout is gemaakt), dus die is dan al voorzien. Ik wil ook 1 of 2 werkstukken meenemen (uit pallet/gerecycled hout) om te laten zien wat er mogelijk is en wat voorraad hout om ter plekke dingen te kunnen maken/demonstreren.

Ik zou ter plaatse wat printjes kunnen neerleggen ter inzage van de bouwprocessen van de stukken die ik tentoonstel, zodat mensen wat ideeën kunnen opdoen over hoe je tot een resultaat kunt komen.

Een volgend idee dat ik heb is om op papier een aantal 'sets' te laten zien van gereedschap tesamen met een prijsindicatie en een uitleg hoe je bepaalde bewerkingen op verschillende manieren kunt bereiken. Set 1 (de basis) zou bijvoorbeeld kunnen zijn een potlood, schroevendraaier, hamer, beitel, zaag en meetlint, en dan een demonstratie/uitleg hoe ver je daarmee kunt komen. Set 2 dan komt er al een rasp/vijl bij, een simpel schaafje, een blokhaak, enzovoort. Dan kunnen mensen een redelijke inschatting maken wat er bij hun budget past en of ze daarmee hun doel kunnen bereiken.

Insteek van dit alles is om de drempel zo laag mogelijk te leggen.
Vooral dat laagdrempelige wordt dikwijls vergeten. Wij komen met hele mooie en technisch vernuftige dingen naar buiten maar dat is volgens mij niet altijd de ideale insteek om meer mensen te overhalen aan houtbewerking te doen.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
699
734
de buurt van den bosch
Vind ik zeker een leuk idee. Ik was sowieso voornemens mijn 'robuuste' werkbank mee te nemen op de aanhanger (omdat die zelf ook helemaal uit afvalhout is gemaakt), dus die is dan al voorzien. Ik wil ook 1 of 2 werkstukken meenemen (uit pallet/gerecycled hout) om te laten zien wat er mogelijk is en wat voorraad hout om ter plekke dingen te kunnen maken/demonstreren.

Ik zou ter plaatse wat printjes kunnen neerleggen ter inzage van de bouwprocessen van de stukken die ik tentoonstel, zodat mensen wat ideeën kunnen opdoen over hoe je tot een resultaat kunt komen.

Een volgend idee dat ik heb is om op papier een aantal 'sets' te laten zien van gereedschap tesamen met een prijsindicatie en een uitleg hoe je bepaalde bewerkingen op verschillende manieren kunt bereiken. Set 1 (de basis) zou bijvoorbeeld kunnen zijn een potlood, schroevendraaier, hamer, beitel, zaag en meetlint, en dan een demonstratie/uitleg hoe ver je daarmee kunt komen. Set 2 dan komt er al een rasp/vijl bij, een simpel schaafje, een blokhaak, enzovoort. Dan kunnen mensen een redelijke inschatting maken wat er bij hun budget past en of ze daarmee hun doel kunnen bereiken.

Insteek van dit alles is om de drempel zo laag mogelijk te leggen.
Dat van die sets is een goed idee,want je hebt echt geen machine,s nodig om is moois te maken.
Toen ik van school kwam mocht je bv je setje beitels kopen(heb ik nog steeds).
Van daaruit ben ik mijn collectie gaan uitbreiden en ook zelf mijn schaven gaan maken.
Nu kan de prijs in handgereedschap ook flink oplopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Rdl

Post veel
7 okt 2021
960
394
hilversum
Evt. Kleine bouwpakketten aanbieden?
Vogelhuisje of iets dergelijks.

Of zelf samenstelbaar snijplankje.
Dus zelf lijmen schuren etc.

En ga zo maar door😅
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat van die sets is een goed idee,want je hebt echt geen machine,s nodig om is moois te maken.
Toen ik van school kwam mocht je bv je setje beitels kopen(heb ik nog steeds).
Van daaruit ben ik mijn collectie gaan uitbreiden en ook zelf mijn schaven gaan maken.
Nu kan de prijs in handgereedschap ook flink oplopen.
Zeker, goed handgereedschap kan in de papieren lopen, maar een 100% of 500% duurder stuk gereedschap maakt je werkstuk niet evenredig mooier en ook het werk niet evenredig makkelijker. Niet dat ik mezelf daar persé onder schaar, maar een vakman kan met matig gereedschap ook heel ver komen, zeker als je een functioneel werkstuk voor je ziet en geen kunstwerk.

Ik bezit zelf wel een paar 'echte' pronkstukken qua gereedschap (b.v. een veritas kruisstaal en een lee-nielsen schaaf, sinds kort) maar het gros van mijn spullen zijn B-merk danwel C-merk en een groot gedeelte van mijn machines is ook tweedehands.

Het voornaamste waar ik nu tegenaan begin te lopen is de nauwkeurigheid van sommige gereedschappen. Mijn blokhaak van Baptist is haaks, maar dat is mijn Stanley van de bouwmarkt ook. Mijn Jet zaagtafel is vrij nauwkeurig (toch in ieder geval binnen de toleranties die nodig zijn voor houtprojecten) maar mijn knaken afkortzaag begint me nu toch wel zwaar te irriteren bijvoorbeeld. Ik kan het bijna beter met de hand ondertussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Evt. Kleine bouwpakketten aanbieden?
Vogelhuisje of iets dergelijks.

Of zelf samenstelbaar snijplankje.
Dus zelf lijmen schuren etc.

En ga zo maar door😅
Nah, dat zie ik persoonlijk niet zitten en volgens mij hoef je de drempel nou ook weer niet zó laag te leggen. Mensen moeten leren zagen en tekenen en dat komt er niet van als je alleen maar op basis van een tekening een paar schroeven ergens in hoeft te jassen. Vogelhuisjes zijn juist ideaal om zelf te leren ontwerpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Rdl

Post veel
7 okt 2021
960
394
hilversum
Nah, dat zie ik persoonlijk niet zitten en volgens mij hoef je de drempel nou ook weer niet zó laag te leggen. Mensen moeten leren zagen en tekenen en dat komt er niet van als je alleen maar op basis van een tekening een paar schroeven ergens in hoeft te jassen. Vogelhuisjes zijn juist ideaal om zelf te leren ontwerpen.
Ging meer om het idee dan het vogelhuisje zelf :)
Het kan in de vorm van simpele project tekeningen.
Waar bij je zo min mogelijk gereedschap voor nodig hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Er zijn ideeën genoeg merk ik alweer. Voor we te hard van stapel lopen moeten we eerst weten wat onze mogelijkheden zijn. Dus hoeveel ruimte krijgen we. En wat willen we doen. Richten we ons op de beginner? Of op de gemiddelde bezoeker? Wie is die bezoeker. Hebben we budget nodig. Werken met hout en of leren slijpen. Ja welke methode? Welk gereedschap? Zelf lijkt het me een idee om handhaven te leren slijpen wel een goede. Workshop aanmelden? Etcetera etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en rmenkveld

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Oké mensen, ik heb een idee (oh god, hou je vast).

Wim en anderen zijn bezig een opzet te maken voor de open dag, maar dat is nog best lastig, temeer omdat het soms moeilijk is je voor die tijd al te commiteren en omdat soms een zetje nodig is in 1) wat kan ik 2) wat zoeken we.

Dus, ik heb een kort lijstje gemaakt, niet exclusief uiteraard, met suggesties:

Techniek:


- hout draaien
- hout snijden
- hout verzagen, drogen, indentificeren, zaagopties (kwartiers, dosse, dat soort dingen)
- verbindingen (types, maar ook de eigenschappen van schroeven, draad vs gesmede spijkers, types lijm etc)
- types gereedschap (hand vs machine)
- antiek gereedschap (houtbewerken in de historie)
- slijpen maar ook ander gereedschapsonderhoud
- groen hout bewerken
- afwerkingen voor hout (olie, lak, maar ook alle bewerkingen ermee, verf, verduurzamen)

Werkstukken:

- meubelmaken (stoelen, tafels, kastjes etc)
- muziekinstrumenten maken
- speelgoed maken
- vogelhuisjes maken (is een specifieke skill, heb ik gezien)
- kistjes en laatjes maken

Waarom post ik dit en wat vragen we van jullie:

Laat weten of je jezelf bereid en in staat ziet één of meerdere van deze categoriën te demonstreren. Je kunt wat reeds gemaakte werkstukken meenemen, wat platen/boeken etc etc en jouw specialiteit die dag is dit item uitdragen. Op die manier kunnen mensen een soort 'reis' maken langs alle stations waarmee ze een idee krijgen hoe je van boom tot werkstuk komt maar ook meer variatie zien in de opties die er zijn om zelf iets met hout te gaan doen.

Doe jezelf niet tekort.

Denk niet: "ik ben nog maar net bezig" of "dat kunnen anderen beter". Zelfs al zou je de jongste, minst ervaren houtbewerker op de hele beurs zijn, juist dat willen we laten zien: dit is een hobby voor ieder ervaringsniveau. Bovendien: 'in het land der blinden is eenoog koning' - jij weet iets wat waarschijnlijk het gros van de bezoekers niet weet, en jij staat er omdat je 'iets' weet, niemand verwacht van je dat je alles weet (of kunt).

Met die gedachte wil ik jullie vragen te laten weten (hier in het topic, maar mag ook via DM als je dat prettiger vind) welke items jouw interesse hebben en of je die dag vrij kunt en wilt houden voor ons mooie forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Trigger prima voorstellen. We moeten maar kijken welke daarvan eruit gaan komen. Hangt toch af van wie achter de tafels staan. Ik weet niet of er nog een forum uitdaging komt zoals vorig jaar met een poll voor de winnaar.
Tot op heden doen mee Trigger, Rdl en Wim Kluck. Ik zag dat Henk H zich ook heeft opgegeven. Had ik even overheen gelezen. Sorry Henk.
Ik hoop dat veel leden hun wensen laten weten. Dan kunnen we die turfen. En kijken hoe we die kunnen uitvoeren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Dat houtdraaien op de stand moeten we maar vergeten. Ik ben ook voorzitter van de afdeling Achterhoek Twente van Radius die heeft aan alle afdelingen gevraagd om tafels te bemannen. Met daarbij ook de Houtdraaierij van Ronald Kanne en andere. Daar is dus genoeg van. Gedraaide werkstukken is altijd een goed idee,
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Dat houtdraaien op de stand moeten we maar vergeten. Ik ben ook voorzitter van de afdeling Achterhoek Twente van Radius die heeft aan alle afdelingen gevraagd om tafels te bemannen. Met daarbij ook de Houtdraaierij van Ronald Kanne en andere. Daar is dus genoeg van. Gedraaide werkstukken is altijd een goed idee,
Maar dan ook graag eens stukken die niet volmaakte zijn. De laatste tijd te veel show in die zin gezien. Moest ik nu nog beginnen zou ik het nooit doen uit schrik , uit de toon te vallen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.