Opbouw en constructie woonkamervloer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.194
2.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
uitzettingsvoegen zijn in VL standaard
in de tijd dat aan de discussie " al dan niet uitzettingsvoegen " besteed werd/wordt, waren ze al lang gezet
tel je daarbij het uurloon voor de discussies op . . .
gewoon plaatsen
nadien lukt het niet meer

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.178
340
Of die fundering ook weg kan is mijn vraag.
Heeft geen functie meer, kan dus weg. Maar wanneer die niet in de weg zit zou ik ze laten zitten, zoals gezegd hoe minder je in de grond roert hoe beter, en wanneer ter plaatse je EPS wat dunner kunt leggen is dat ook geen probleem, daar merk je qua warmteverlies niks van.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
217
156
Zuid Holland
Wow, 15 cm dubbel bewapend beton met 6 cm dekvloer. Ga je een collectie Leopard tanks in je woonkamer parkeren?? Ik heb hier 11 jaar geleden de houten vloer vervangen door 50 cm schuimbeton met 5 cm anhydriet dekvloer (met vloerverwarming). Volgens de specificaties goed voor een 500 kg/m2 belasting, en al 11 jaar probleemloos. Vanwaar je overweging om de vloer zo zwaar te maken?

Ben je van plan om die betonplaat aan je bestaande fundering te verankeren? Als in, gaat deze vloer ook een functie krijgen in het versterken van de huidige fundering?

Als de stalen balk in het plafond op één of andere manier steunt op één van de muurtjes, dan moet je daar wat mee. Als je toch 15 cm beton neerlegt zou ik die plafond constructie tijdelijk opvangen en later op je nieuwe betonplaat laten afsteunen. Maar het kan net zo goed dat die belasting vanuit de balk in het plafond opgevangen wordt door de bestaande fundering. Om dat te onderzoeken met je de situatie goed op papier krijgen en er een constructeur naar laten kijken, op basis van 1 foto blijft het een beetje gokken.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
268
122
Rijswijk
ik lees vijftig cm beton . . .
Ik heb hier ook 40 cm schuimbeton. Dat is echt licht spul. Is meer schuim dan beton zeg maar.
Ook niet geschikt onder een dragende constructie dus, je kunt het met een breekmes snijden. Daarom is het ook ideaal om je waterleiding en afvoer hier in te snijden. Loop je ook geen risico met storten dat een leiding net tegen gaat lopen.

Wel uitermate geschikt als vloerisolatie en tegen optrekkend vocht.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.197
3.914
Gaanderen
Wow, 15 cm dubbel bewapend beton met 6 cm dekvloer. Ga je een collectie Leopard tanks in je woonkamer parkeren?? Ik heb hier 11 jaar geleden de houten vloer vervangen door 50 cm schuimbeton met 5 cm anhydriet dekvloer (met vloerverwarming). Volgens de specificaties goed voor een 500 kg/m2 belasting, en al 11 jaar probleemloos. Vanwaar je overweging om de vloer zo zwaar te maken?

Ben je van plan om die betonplaat aan je bestaande fundering te verankeren? Als in, gaat deze vloer ook een functie krijgen in het versterken van de huidige fundering?

Als de stalen balk in het plafond op één of andere manier steunt op één van de muurtjes, dan moet je daar wat mee. Als je toch 15 cm beton neerlegt zou ik die plafond constructie tijdelijk opvangen en later op je nieuwe betonplaat laten afsteunen. Maar het kan net zo goed dat die belasting vanuit de balk in het plafond opgevangen wordt door de bestaande fundering. Om dat te onderzoeken met je de situatie goed op papier krijgen en er een constructeur naar laten kijken, op basis van 1 foto blijft het een beetje gokken.
Die 15 cm was een advies van een constructeur. Of je de fundering verstevigd door er beton tegenaan te gieten weet ik niet (geen kennis) 500 kg per m2 vind ik niet zo heel veel voor een vloer. (subjectieve mening want het is een gevoel)

Het opvangen van die balk is lastig als hieronder de vloer moet komen. Ik haal voldoende weg voor de dekvloer en de rest laat ik zitten.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
217
156
Zuid Holland
Van wat ik begrijp moet de vloer in een woning iets van 300-400 kg/m2 draagkracht hebben volgens het bouwbesluit, maar je constructeur zal zn redenen hebben om tot die 15 cm te komen. En ik ben vaak ook een voorstander van "liever iets meer dan iets te weinig".

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.070
4.107
15 cm is minimaal voor onder en boven net. Is bij mijn weten niets bijzonders. 3cm hunebedjes ,8mm wapening, 7cm afstandhouders , 8mm wapening en de rest minimaal 3 cm dekking. Op isolatie harde persing. Als je niet genoeg hoogte hebt voor een broodjesvloer. Wat regelmatig voor komt bij funderingen op staal.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
642
463
Mijn vloeropbouw, ook op zand/klei (betuwe):

Zand/kleilaag uitgegraven en aangetrilt
Folie
20cm PIR platen (b-keus)
Weer folie
ondervullers (steenblokjes)
8mm wapening 100x100 maas
hierop direct de vloerverwarming geknoopt, 70meter per groep, 20mm buis 10cm h.o.h.
Afstandhouders
8mm wapening 150x150 maas

En dit geheel ingepakt in 15-17cm beton.
Ene deel direct op beton getegeld
andere deel geëgaliseerd en PVC op geplakt

Geen scheuren, niks.
Wel optrekkend vocht in de muren hier en daar. Dus ja, injecteren had zeker beter geweest!

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
217
156
Zuid Holland
Halen we hier niet twee zaken door elkaar? In de ene situatie hebben we een betonplaat als fundering waarop een heel huis gebouwd wordt, in de andere situatie hebben we een renovatievloer voor de woonkamer die binnen de contouren van een bestaande fundering valt. Dat zijn hele andere zaken en ik vind de voorgestelde constructie helemaal niet gek als fundering, maar wel wat zwaar vergeleken met gangbare constructies voor renovatievloeren.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.070
4.107
Dit is een gangbare vloer. Als de randen van de vloer niet op de fundering rusten, maar op schuim, moet je ook een boven net hebben. Vaak worden juist zware dingen zoals boekenkasten langs de muren gezet, waardoor je trek in de bovenkant van je betonplaat krijgt. Je hebt dan een boven net nodig om scheuren te voorkomen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.178
340
Het is inderdaad een robuuste vloer, maar in het geheel van zo’n verbouwing maakt een extra staalnet en een beetje extra beton ook niet uit.
Theoretisch kan het mogelijk wat dunner, maar wanneer je dan moet aanvullen met geel zand en aantrillen kost dat ook geld (en tijd en moeite) Wanneer je met een nog wat dikkere vloer op de juiste hoogte komt is dat in de praktijk vaak eenvoudiger en meestal ook goedkoper.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.