Opbouw en constructie woonkamervloer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.192
2.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
uitzettingsvoegen zijn in VL standaard
in de tijd dat aan de discussie " al dan niet uitzettingsvoegen " besteed werd/wordt, waren ze al lang gezet
tel je daarbij het uurloon voor de discussies op . . .
gewoon plaatsen
nadien lukt het niet meer

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.175
340
Of die fundering ook weg kan is mijn vraag.
Heeft geen functie meer, kan dus weg. Maar wanneer die niet in de weg zit zou ik ze laten zitten, zoals gezegd hoe minder je in de grond roert hoe beter, en wanneer ter plaatse je EPS wat dunner kunt leggen is dat ook geen probleem, daar merk je qua warmteverlies niks van.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
215
156
Zuid Holland
Wow, 15 cm dubbel bewapend beton met 6 cm dekvloer. Ga je een collectie Leopard tanks in je woonkamer parkeren?? Ik heb hier 11 jaar geleden de houten vloer vervangen door 50 cm schuimbeton met 5 cm anhydriet dekvloer (met vloerverwarming). Volgens de specificaties goed voor een 500 kg/m2 belasting, en al 11 jaar probleemloos. Vanwaar je overweging om de vloer zo zwaar te maken?

Ben je van plan om die betonplaat aan je bestaande fundering te verankeren? Als in, gaat deze vloer ook een functie krijgen in het versterken van de huidige fundering?

Als de stalen balk in het plafond op één of andere manier steunt op één van de muurtjes, dan moet je daar wat mee. Als je toch 15 cm beton neerlegt zou ik die plafond constructie tijdelijk opvangen en later op je nieuwe betonplaat laten afsteunen. Maar het kan net zo goed dat die belasting vanuit de balk in het plafond opgevangen wordt door de bestaande fundering. Om dat te onderzoeken met je de situatie goed op papier krijgen en er een constructeur naar laten kijken, op basis van 1 foto blijft het een beetje gokken.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
268
122
Rijswijk
ik lees vijftig cm beton . . .
Ik heb hier ook 40 cm schuimbeton. Dat is echt licht spul. Is meer schuim dan beton zeg maar.
Ook niet geschikt onder een dragende constructie dus, je kunt het met een breekmes snijden. Daarom is het ook ideaal om je waterleiding en afvoer hier in te snijden. Loop je ook geen risico met storten dat een leiding net tegen gaat lopen.

Wel uitermate geschikt als vloerisolatie en tegen optrekkend vocht.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.