opbergsorteerbakjessysteem....

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.285
223
't hoofd van Overijssel
Je kan ook zelf bakjes maken natuurlijk ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=TAChDhog2_I

Koud op elkaar geeft een verbinding van 150 mm2, uitgaande van 3 mm MDF bij 50 mm hoog. Als je dat in verstek zou doen heb je 212 mm2. Dat is 41,3 procent meer lijmoppervlak.

Het makkelijkste is om de de doosjes dan als dichte doosjes te lijmen dus 6 zijden en alles in verstek. Daarna de boel even doorzagen en je hebt twee doosjes in een keer. De druk zet je er op door met wat plakband erom te wikkelen.

Enig nadeel is dat als je smeert met de lijm je de resten niet weg kan halen aan de binnenkant.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Koud op elkaar geeft een verbinding van 150 mm2, uitgaande van 3 mm MDF bij 50 mm hoog. Als je dat in verstek zou doen heb je 212 mm2. Dat is 41,3 procent meer lijmoppervlak.

Het makkelijkste is om de de doosjes dan als dichte doosjes te lijmen dus 6 zijden en alles in verstek. Daarna de boel even doorzagen en je hebt twee doosjes in een keer. De druk zet je er op door met wat plakband erom te wikkelen.

Enig nadeel is dat als je smeert met de lijm je de resten niet weg kan halen aan de binnenkant.

Je doosje is maar zo sterk als je zwakste verbinding/materiaal. Bij 3mm mdf zal de mdf sneller breken dan je lijmverbinding, ongeacht of het in verstek of koud op elkaar werd verbonden.

Kortom, maakt weinig uit welke hoekverbinding je maakt.
 

Dizzy

Nieuw lid
14 apr 2014
7
0
image.jpgimage.jpgimage.jpg
Helaas gekanteld wegens uploaden vanaf telefoon.

maar misschien heb je hier iets aan?
bakjes kostten volgens mij €4.- per stuk bij de Lidl.
niet de beste kwaliteit maar voor dat geld kan je geen bult vallen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb van 9mm multiplex sorteerbakjes gemaakt, naar het idee van de welbekende plastic varianten. Ze zijn stapelbaar en je kunt in een oogopslag kijken wat erin zit. Van dit formaat kan ik uit een volle plaat van 122x244, 48 bakjes maken tegen de prijs van pl/m 50cent per bakje. Ik heb ze gelijmd en gespijkerd met brads.

20150906_100945.jpg
20150906_101015.jpg
20150906_101120.jpg
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb van 9mm multiplex sorteerbakjes gemaakt, naar het idee van de welbekende plastic varianten. Ze zijn stapelbaar en je kunt in een oogopslag kijken wat erin zit. Van dit formaat kan ik uit een volle plaat van 122x244, 48 bakjes maken tegen de prijs van pl/m 50cent per bakje. Ik heb ze gelijmd en gespijkerd met brads.

Ik vind ze in ieder geval mooier om naar te kjiken dan naar de platic uitvoering! Leuk gemaakt.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Zaterdag ook even aan het prutsen geweest om eindelijk eens wat orde in de choas te scheppen. Stuk radiatorplaat van ong 80 x 70 cm. Met een 12 mm frees 5 mm diepe groeven frezen over de breedte. (een 18 mm in het midden voor de versteviging) Plaat doormidden op de cirkelzaag, wat lijm en schroeven en een paar wieltjes eronder et voila:
IMAG0068.jpg
Ong 4 uur werk, incl. het oplossen (lijmen) van een scheve groef (les; altijd zorgen dat je maar 1 lijn hebt staan, geen gekriebel als je wat verandert)
De opbergkoffertjes zijn van Stanley, 8 euro bij de karwei, maar met de kortingsbonnetjes waarmee je daar doodgegooid wordt, gaat daar nog wat van af. Zitten geen losse bakjes in, maar die gaan bij mij toch rondzwerven :D
IMAG0069.jpg
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Leuk gemaakt.
Nadeel vind ik dat je niet kunt zien wat erin zit.
Je zult altijd zien dat wat je nodig hebt in de laatste bak zit:cool:
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Leuk gemaakt.
Nadeel vind ik dat je niet kunt zien wat erin zit.
Je zult altijd zien dat wat je nodig hebt in de laatste bak zit:cool:
Wat je nodig hebt zit per definitie in de laatste bak - waarom zou je nl nog verderzoeken als je het al gevonden hebt?


(Ja, ik weet wat je echt bedoelde)
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Er zit een systeem in en er hebben net genoeg hersencellen mijn studietijd overleefd om dat te onthouden :p

Leuk gemaakt.
Nadeel vind ik dat je niet kunt zien wat erin zit.
Je zult altijd zien dat wat je nodig hebt in de laatste bak zit:cool:
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Als groot fan van Adam Savage (voor wie hem niet kent hij was/is o.a. prop builder by star wars, host in mytbusters etc), wilde ik jullie dit niet onthouden.
Hij is altijd bezig met het zoeken naar de perfecte manier om tools en onderdelen op te slaan.



Overigens viel mij op dat in veel van de "sortimo" achtige torens in het midden vaak een uittrekbare tafel zit om de sorteerbox op te leggen terwijl je op zoek bent naar een bepaald onderdeel. Wellicht nog een leuke tip voor een volgend traystorage project :)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Savage is idd een groot fan van Sortimo. Je raakt als "mere mortal" alleen snel genezen als je de prijs van alleen de boxen in zijn kabinet bij elkaar op telt :-D

Moet wel zeggen dat ik het systeem van Sortimo wel tof vind, Bosch Blauw z'n L-Boxx'en zijn ook van Sortimo, en dat bevalt prima. Perfect voor in de auto, beetje overkill voor permanente opslag in de werkplaats voor mij persoonlijk.
 

PBT

Actieve deelnemer
Een mooie stapel sortimo koffers! Ben alleen bang dat je echt niet wil weten wat zo'n stapel kost voor een normaal mens (ik ga er ff van uit dat adam dit gesponsord krijgt... Luister maar eens hoe vaak sortimo voorbij oomt)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het is nu eens eindelijk iets anders dan de eeuwige Festool systainers. Zelf heb ik een disparaat set van goedkope dozen. Ze passen op een schap maar niet in een kolom.

Adam Savage zijn thuis aanpak zie je niet overal, van wat hij gebruikt wilt hij 200% van alles bij de hand, geen 20/80 aanpak. Anderzijds bij mythbuster (Jamie Hyneman zijn bedrijf) zelf werken ze anders al weet ik niet exact hoe. Ze hebben wel 500 grote dozen op metershoge schappen staan.

Laatst zag ik een andere kijk op opberging. In dit geval een juwelier (en in het frans)
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Een mooie stapel sortimo koffers! Ben alleen bang dat je echt niet wil weten wat zo'n stapel kost voor een normaal mens (ik ga er ff van uit dat adam dit gesponsord krijgt... Luister maar eens hoe vaak sortimo voorbij oomt)

Dat ik niet, maar either way kan hij het best betalen volgens mij. Zeker als je ziet wat voor verzamelingen aanlegt van alles wat met films te maken heeft :)

Maar inderdaad, jaloersmakend!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Tja Adam Savage..
Als je mij zou vragen wie in de wereld de aller tofste baan heeft dan is hij het toch wel.

Props maken voor films en advertenties, en daar zo veel geld voor krijgen dat je alles kan kopen wat je maar kan wensen...

Zo vertelde hij ooit dat hij accuhouders nodig had voor in kostuum, hij heeft toen nieuwe makita machines gekocht, het handvat afgezaagd en toen had hij mooie accuhouders. Relatief goedkope oplossing noemde hij het nog ook.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Tja Adam Savage..
Als je mij zou vragen wie in de wereld de aller tofste baan heeft dan is hij het toch wel.

Props maken voor films en advertenties, en daar zo veel geld voor krijgen dat je alles kan kopen wat je maar kan wensen...

Zo vertelde hij ooit dat hij accuhouders nodig had voor in kostuum, hij heeft toen nieuwe makita machines gekocht, het handvat afgezaagd en toen had hij mooie accuhouders. Relatief goedkope oplossing noemde hij het nog ook.

Zie het 2e filmpje :)
Maar bij M5 is de opslagwand met dozen alleen voor materiaal, niet voor gereedschap. Ook daar zijn wel shoptour filmpjes van, maar die zijn toch niet zo cool als die van Adam.

Erg coole/slimme manier van werken/opslaan van die juwelier! Wellicht wat voor Benchworks als upgrade/uitbreiding :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.