Op zoek naar eiken planken

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Hoi verzamelaars! Ik ga een eikenhouten salontafel bouwen voor mijn kinderen en hun nieuwe huis. Hiervoor ben ik op zoek naar zo'n 40mm dikke planken.

Ik heb tussen de 11 meter (bruikbare) 150mm brede stukken nodig of 16 meter 100mm brede planken. De onderdelen zijn ongeveer 60% 120cm lang en 40% 36 cm lang.

Mijn zoon en zijn vrouw geven de voorkeur aan zo min mogelijk kleurvariatie, geen significante noesten en geven de voorkeur aan enige variatie in het korrelpatroon (vals kwartiers. Ik wil volledig dwars gezaagd planken vermijden, om later kromtrekken te voorkomen. En natuurlijk geef ik de voorkeur aan goed gedroogd hout – de bouw zal in maart zijn.

Ten slotte kan ik bredere planken nemen (ik heb een Sabre350), maar ik moet ze wel kunnen dragen. Ze hoeven niet geschaafd te zijn, maar ik zou de kleur van elk stuk willen zien.

Is er een kans dat er iemand binnen 85 km van Eindhoven is die misschien kan helpen?

Ik ben ook benieuwd naar andere fijn houthandels met wie ik volgens u contact moet opnemen. Ik ben in Houthandel van Hoorn in Nuenen geweest (hout was bedekt met zwart), en heb contact opgenomen met AF.nl (inspireerde me om prijzen op andere plaatsen te controleren ;-) en Masave (verkoopt geen Eiken).

Bedankt, Grant
 

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Beste,
bij houthandel vandergucht Temse (Belgie) vind je dat zeker, misschien juist buiten de range van de 85 km.
je kan de de prijzen online bekijken op Houtshop Van Der Gucht

Hier een voorbeeld van een bureelblad dat ik heb gemaakt hiermee, er hangt wel een redelijk prijskaartje aan.

794CCFB0-7261-4197-80D4-CBF15ADEE097.jpeg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Als we niet alles zo nu en dan herhalen wat moet ik dan smorgens vroeg in bed lezen?
Misschien voelt iemand zich geroepen om dit overzicht in een Excel tabel te gieten, of op een kaart vast te maken zodoende dat de info toegankelijk wordt. Het zijn nu om en bij de 200 bijdragen, vindt daar maar een adres in de buurt terug.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Misschien voelt iemand zich geroepen om dit overzicht in een Excel tabel te gieten, of op een kaart vast te maken zodoende dat de info toegankelijk wordt. Het zijn nu om en bij de 200 bijdragen, vindt daar maar een adres in de buurt terug.
Er is toch een kaar?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Dat had ik niet gezien...
Het zou dan wel handig zijn als die kaart ergens goed zichtbaar 'klevend' staat zodoende dat de ganse topic niet doorspit moet worden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Masave (verkoopt geen Eiken)
Dat is nieuw voor me, ik heb daar vorig jaar nog het eiken voor mijn tafel opgehaald (en daarvoor al meerdere andere partijen eik). Rick zou eigenlijk ook mijn eerste tip zijn om hem te bellen. Normaalgesproken zou hij juist die kwaliteit moeten hebben liggen die je beschrijft...
En eiken staat nog steeds op zijn website als een van de houtsoorten die hij verkoopt.

Het is een half uurtje rijden vanuit Eindhoven gok ik. Ben hier een keer geweest voor wat eiken planken, ben toen vriendelijk geholpen.
Bij Benik ben ik vorig jaar ook eens geweest. Ik had precies de omgekeerde ervaring. Niet bepaald vriendelijk en van het eiken dat ze hadden liggen kon ik beter een hoepel maken dan iets rechts...


Waar je het eiken ook koopt, let erop dat je meubeldroog hout koopt (kd, vochtpercentage 8-12%) en geen winddroog constructiehout, want dat laatste gaat gegarandeerd werken/scheuren/kromtrekken. Maar gezien je eisen aan het hout weet je dat waarschijnlijk al lang :D
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Hier heb ik enkele eiken tafelpoten vandaan. Dat zag er prima uit.
Bedankt Hans!
Ik zal contact met hen opnemen. Ik wil wel mijn hout kiezen*, en voor de 40mm dik hebben ze een levertijd van 4 tot 6 weken dus ik vrees dat ze het niet op voorraad hebben.

* Ik weet niet zeker of ze de kwaliteit zullen leveren die ik wil. Ik las dit op hun website "Hout is een natuurproduct dat leeft. Na verloop van tijd ziet u dit terug in het hout. Er kunnen scheurtjes ontstaan en verandert ook de kleur onder invloed van licht. In de houtindustrie noemen we dat de toename van karakter." Ik denk dat dat een beetje de huidige mode weerspiegelt, die gemakkelijk is voor houtleveranciers, omdat ze hout van lagere kwaliteit kunnen zien voor meer ... gewoon mijn onderbuikgevoel"
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Het is een half uurtje rijden vanuit Eindhoven gok ik. Ben hier een keer geweest voor wat eiken planken, ben toen vriendelijk geholpen.

@JapserLL Oh, ik dacht dat de link naar dezelfde plek was als Hans noemde. (dus het verkeerde antwoord de eerste keer).

Ik ben geen fan van Benik.

Ik heb twee keer 120 geschaafd douglas planken van hen gekocht. De eerste keer kon ik het hout selecteren, en het was allemaal van hoge kwaliteit. De tweede keer, 6 maanden later, kon ik het hout niet selecteren en waren 7 planken nutteloos. Ik zag dat, maar ze zeiden dat ik moest nemen wat ze me gaven... met het excuus dat hout een natuurproduct is en je het goede met het slechte moet nemen. Over het algemeen vond ik het kantoorpersoneel niet vriendelijk en de buitenwerkers vriendelijker (maar bang om beslissingen te nemen zonder het hoofdkantoor te vragen). Ik kan ze nog steeds bezoeken om te zien of er dingen zijn veranderd in 18 maanden ...

----
Bedankt Jasper, Ik zal ze eerst mailen om te kijken of ze iets op voorraad hebben waar ik naar kan kijken. Ik wist niet dat ze zo dichtbij waren, noch dat ik ze kon bezoeken. Zie ook mijn antwoord aan Hans (wijk0983)
 
Laatst bewerkt:

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
" bij houthandel vandergucht Temse (Belgie) vind je dat zeker, misschien juist buiten de range van de 85 km.
je kan de de prijzen online bekijken op Houtshop Van Der Gucht
Bedankt @boeda d
Ik heb het gevoel dat 8333 Euro per M3 voor mij niet gaat werken... het is geschaafd, maar bij AF is eenm3 5600 ungeschaafd... en ik heb een mooie vandiktemachine die een "work out" nodig heeft ...;-)
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Ik heb een grote voorraad eiken dmv het gratis afhalen van oud eiken meubels via marktplaats. Zou dat werken?

Bedankt @Wouterst,
Ik zou geïnteresseerd zijn als het aan mijn behoeften voldoet. Ik recycle vaak hout, dus dat is geen probleem. Kun je mijn eerste bericht lezen en kijken of je denkt dat je hebt wat ik nodig heb (De tafel is 42 mm dik, maar we kunnen 20 mm denkplanken verdubbelen. Dan verdubbelt het aantal benodigde meters...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.