Op zoek naar een vlakfrees

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Simpele vraag hoop ik, maar google geeft mij verdacht weinig resultaat (dat gebeurd mij niet vaak).

Ik ben op zoek naar een vlakfrees (in kleinere maten ook wel schachtfrees genoemd), met een 12mm as en het liefst een mm of 50 breed.

Heb ik dan helemaal niks gevonden? Jawel, de voglende CMT frees voeldoet aan waar ik naar op zoek ben, maar vond het bedrag toch wel fors

Iemand een gouden tip voor een betrouwbaar merk die wat prijsvriendelijker is?

Het is bedoeld om met een slede tafelbladen te vlakken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.956
3.516
Als de frees geen losse wisselmessen hoeft te hebben, zou bijvoorbeeld de titman vlakfrees van jvl een mogelijkheid kunnen zijn. 12mm schacht en 50mm rond. Kost iets van 100 euro. Maar als je behoorlijk wat hout weg moet halen, zou ik voor een gewone 25mm frees gaan en in diepte wat meer weg halen per gang. Met een 50mm frees in een losse freesmachine ga je volgens mij wel de grenzen van een freesmachine opzoeken. Tenzij je iets van een scheer trappenfrees op krachtstroom hebt.

s0ulmaster

11 apr 2019
368
121
Enschede
Dus jij geeft aan dat mijn 2400W tritonfreees niet geschikt is om met een 50mm frees te werken? Ik basseer me vooral op de vele youtube kanalen die dergelijke zaken doen.
In een slede durf ik opzich wel 12mm frezen te gebruiken, uit de hand ben ik wat voorzichtiger.

een alternatief zou dit ook een oplossing kunnen zijn?:
Titman Vlakfrees.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.956
3.516
Ik zal als ik de keuze heb, altijd voor een frees met een 12mm schacht kiezen. Ik ga er van uit dat je niet zoveel geld aan een frees gaat uitgeven voor een eenmalig project. Dat iets kan, wil niet altijd zeggen dat het de beste optie is. Als je zoveel hout moet verwijderen dat je een vlakfrees nodig hebt, kan je kiezen voor weinig afname met een grote diameter, of meer afname met een kleinere diameter. Als je met een grote diameter freest, snij je dus met een kleiner gedeelte van je snijkant. Als je een kleinere diameter gebruikt, gebruik je een groter deel van je snijkant.. Daardoor haal je meer meters uit een kleinere frees.

rik

Post veel
8 nov 2010
832
164
Simpele vraag hoop ik, maar google geeft mij verdacht weinig resultaat (dat gebeurd mij niet vaak).

Ik ben op zoek naar een vlakfrees (in kleinere maten ook wel schachtfrees genoemd), met een 12mm as en het liefst een mm of 50 breed.

Heb ik dan helemaal niks gevonden? Jawel, de voglende CMT frees voeldoet aan waar ik naar op zoek ben, maar vond het bedrag toch wel fors

Iemand een gouden tip voor een betrouwbaar merk die wat prijsvriendelijker is?

Het is bedoeld om met een slede tafelbladen te vlakken.
waar ga je de frees voor gebruiken? massiaf hout?
Dan kun je ovewegen om een frees te nemen warbij een deel van de messen zo georienteerd is dat deze minder snel hapt en dus een beter resultaat geeft. Zeker als je dit vaker wil gaan doen over commercieel wil inzetten zal dat je heeel veel tijd besparen die je anders kwijt bent aan schuren.
Iedereen heeft z'n eigen idee over geld uitgeven. ik zie het zo: geld=energie. Als ik veel energie in een opdracht moet stoppen kost deze opdracht voor mijn klant meer geld. omgekeerd, als ik veel energie kan besparen wanneer ik meer geld aan goed gereedschap uitgeef dan levert dit dus ook meer op. Dit gaat natuurlijk niet altijd op, maar geeft wel een nieuw perspectief op het uitgeven van geld.

Ik heb deze gekocht, maar nog niet uitgeprobeerd.

Ik hoor graag welke jij kiest en waarom.

succes!
Rik

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.956
3.516
Als je geen hout verwijderd, waarom heb je dan zo'n duur bouwwerk nodig. En als je dan toch zo'n bouwwerk hebt, waarom dan niet een kabelrups van een paar euro? En natuurlijk een paar schroefspindeltjes met een motortje, zodat je zelfwat anders kan gaan doen. Wat een hopeloze constructie. Koop een metabo lakfrees en je bent ook zo klaar.

s0ulmaster

11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik zal als ik de keuze heb, altijd voor een frees met een 12mm schacht kiezen. Ik ga er van uit dat je niet zoveel geld aan een frees gaat uitgeven voor een eenmalig project. Dat iets kan, wil niet altijd zeggen dat het de beste optie is. Als je zoveel hout moet verwijderen dat je een vlakfrees nodig hebt, kan je kiezen voor weinig afname met een grote diameter, of meer afname met een kleinere diameter. Als je met een grote diameter freest, snij je dus met een kleiner gedeelte van je snijkant. Als je een kleinere diameter gebruikt, gebruik je een groter deel van je snijkant.. Daardoor haal je meer meters uit een kleinere frees.
De planning was niet perse een 1 malig project. De investering kan ik in princiepe wel verantwoorden.
Ik ben gewoon ook niet zo thuis in het frezen, vandaar de twijfel.

Even voor de context:

dn14l5VEuJwNEm3SLBRr7SiV.jpg

Dat is de tafel die ik na het gieten gevlakt wil hebben.
En als ik zo de interesse peil om mij heen, zal dit niet de laatste tafel zijn die ik moet gaan vlakken.

Er hoeft dus niet heel erg veel materiaal in 1x weggehaald te worden, vandaar dat ik er aan dacht om een 50mm frees te gebruiken en dan kleine lagen weg te halen, maar met 180cm aan tafel is het verschil tusen 25mm en 50mm nog best flink.

Qua slijtage vraag ik me dan ook af of het het waard is om een frees met wisselmessen te kopen

Bedankt voor de adviezen tot nu toe trouwens

s0ulmaster

11 apr 2019
368
121
Enschede
Je moet vooral epoxy frezen?
niet voornamelijk...het niveau van de epoxy is me iets weggezakt tijdens het uitharden, dus ik denk dat ik het hout weg ga frezen en een beetje expoy, maar wellicht dat ik toch beslis om een nieuwe laag epoxy te gieten en dan heb je inderdaad gelijk.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.354
3.466
Gaanderen
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
niet voornamelijk...het niveau van de epoxy is me iets weggezakt tijdens het uitharden, dus ik denk dat ik het hout weg ga frezen en een beetje expoy, maar wellicht dat ik toch beslis om een nieuwe laag epoxy te gieten en dan heb je inderdaad gelijk.
Gaaf project....staat ook nog op mijn lijst.

In de vele filmpjes die ik tot nu toe gezien heb (Blacktail Studio bijvoorbeeld) hoor ik toch regelmatig dat ze adviseren om het hout te vlakken en zo min mogelijk de epoxy.
Dus zij houden het hout hoger dan de epoxy en vlakken het dan.

Voor het vlakken van het blad.......zit er heel misschien een bedrijf in de buurt van jou die een grote vlakschuurmachine heeft staan?
Dat zou je wel eens een hoop tijd kunnen besparen.....geef die mannen daar een leuke fooi en met 10 minuten is je blad vlak.

Mocht de vlak optie met een router voor jouw the way to go zijn, vind ik onderstaand filmpje een heel mooi ontwerp.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
238
78
Groningen
www.kiwood.nl
Die cmt uit eerste bericht was goedkoop bij scott & sargeant te bestellen (alle cmt en mirka trouwens veel goedkoper daar)
Kan uit met verzendkosten als je meerdere dingen besteld.

Heb nog niet weet besteld na brexit dus weet niet of het nog steeds gaat.

Let op dat die frees en relatief laag toelaatbaar rpm heeft, iets van 12000 dacht ik. Op de cnc die ik hem meestal ook lager toerental. En officieel niet voor handmachines volgens de specs.

Edit: destijds £48 voor betaald ex btw ex verzend. Nu iets duurder

Laatst bewerkt:

s0ulmaster

11 apr 2019
368
121
Enschede
Het is uiteindelijk toch maar de CMT geworden. Puur vanwege dat ik al veel goede ervaringen heb met CMT frezen. Van de week maar eens een slede maken en zien of zo'n grote frees werkbaar is :rolleyes:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
33
Hey hallo
Ik denk dat je blij verrast zal zijn
Ik wel toen ik er mee ging werken. Geeft een mooi frees beeld
Je hebt niet het idee dat je met een monster aan het frezen bent

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.