Op zoek naar een Kolomboormachine

tuoh

Oud hout
Hoe het met de nauwkeurigheid op een HBM zit weet ik niet, maar een nieuwe machine zou toch in de buurt van de 0,01 of 0,02mm moet kunnen komen, gemeten op de spindel, anders heeft het geen zin om een nieuwe machine te kopen. Het klopt inderdaad ook dat bij het toevoegen van componenten (boorkop en boren) de afwijking alsmaar groter word, daarom ook het belang om met zo min mogelijk speling te beginnen:p
Een goed merk voor een (zelfspannende)boorkop is "Rohm", maar ook "Metabo" hebben goede (zelfspannende) boorkoppen in het gamma. Deze boorkoppen zijn een stuk beter dan de standaarddingen die er bij geleverd worden. Bij sommige fabrikanten en, of, modellen zit er al fabriek een dergelijke boorkop op, of word er bijgeleverd bij aankoop van de machine, dat is dan een mooie meerwaarde.

Qua speling zou er inderdaad geen verschil mogen zijn bij de diverse uitvoeringen, 16-18-20-26-30-etc.. Maar hier heb ik toch mijn twijfels over, dit gaat niet automatisch op bij elke merk. Merken die maar één type op de markt brengen, meestal een spotgoedkope "16" kloon of kleiner, gaan hier al eens serieus de mist in. Is dit bij HBM ook zo ???? Geen flauw idee, mogelijke is er hier op het forum iemand met een HBM kolomboormachine die deze eens wil nameten.

Bij mijn kolommachines, de oude en de nieuwe, heb ik al metingen uitgevoerd om de speling te controleren, sterker nog, de foto's staan zelfs al op het forum:p
Kijk hier maar eens: http://www.woodworking.nl/showthread.php?10339-Kolomboormachine-Optimum
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Andre, heb jij het nou over speling of over rondloopzuiverheid? Deze twee worden hier in de discussie namelijk door elkaar gehaald.
Zonder speling kun je namelijk nog steeds een slingering hebben. Dat hangt sterk af van de nauwkeurigheid van individuele onderdelen.

Rondloopzuiverheid van 0,02mm is bij boren onzin. Dit geeft pas problemen bij boren van 1mm en kleiner. Speling geeft trillingen, en die zijn veel vervelender. Ik kan het weten, ik jas boren tot 30mm in 1 keer door RVS zonder voorboren. Maar 0,3mm komt ook voor.

Kijk voor goede boorkoppen naar Albrecht. Dat zijn de beste, als de bekjes versleten zijn, kun je deze ook los vervangen.
 

tuoh

Oud hout
Heb bij beide de afwijking op de spindel tijdens één omwenteling gemeten, met voorgenoemde cijfers als resultaat. Om in één keer een dikke boor van 30mm door een dik stuk staal te drijven is niet direct een zuiverheidstest voor een machine. Op die manier boren lukt zelfs met een slag van 3mm op de spindel:p Het harde te boren metaal zorgt zelf voor een soort van centering hier.
Datzelfde moet je niet proberen in een stuk hout, omdat hout een heel stuk zachter is, eindig je hier in het beste geval met een gat van 32mm;)

De afwijkingen komen ook snel te voorschijn bij het boren van een gat met verschillende diameters, de diverse boren beginnen dan te zoeken bij het inzetten als er wat slag op de spindel zit, de laatste boring ziet er dan meer ovaal dan rond uit:mad:
Als ik in hout een gat wil boren van 30mm wil ik ook een gemeten waarde zien van 30mm en niet van 30,5 of 31mm, kan de machine dat niet dan gaat ze eruit, zo simpel is het.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Qua speling zou er inderdaad geen verschil mogen zijn bij de diverse uitvoeringen, 16-18-20-26-30-etc.. Maar hier heb ik toch mijn twijfels over, dit gaat niet automatisch op bij elke merk. Merken die maar één type op de markt brengen, meestal een spotgoedkope "16" kloon of kleiner, gaan hier al eens serieus de mist in. Is dit bij HBM ook zo ???? Geen flauw idee, mogelijke is er hier op het forum iemand met een HBM kolomboormachine die deze eens wil nameten.

Bij mijn kolommachines, de oude en de nieuwe, heb ik al metingen uitgevoerd om de speling te controleren, sterker nog, de foto's staan zelfs al op het forum:p
Kijk hier maar eens: http://www.woodworking.nl/showthread.php?10339-Kolomboormachine-Optimum

Ik heb een HBM kolomboormachine van een jaar of 8 oud, vloermodel. Zojuist even de door jou gevraagde meting gedaan en daar ben ik zeer tevreden over:) Zie onderstaande foto's, het blauwe stukje tape laat de positie van de de as zien tijdens de verschillende metingen.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
P

Pel

Guest
Nou Fons, wie zou dat nou gedacht hebben van die Chinezen?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als ik dit soort abracadabra voorbij zie komen, denk ik altijd aan hoe ik er voor sta.
Ik heb een kleine TNW en een grote Flott, beide tafelmodellen. Als ik aan de boorkop trek voel ik speling, maar het schijnt om het resultaat te gaan.

test2.jpg

test3.jpg

test4.jpg

test5.jpg

test7.jpg

test8.jpg

Het ene gat is van de kleine en de andere van de grote boormachine.
Ik vind het een goed resultaat.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Fons en bobmartin, dank voor jullie metingen! Maakt de keuze weer een beetje moeilijker... Ik denk dat de hbm niet een Rohm boorkop hebben, heb jij die vervangen Fons?
Lijkt de hbm trouwens nauwkeuriger dan de Optimum? Of raakte ie de spindel niet meer :p

Bobmartin z'n reactie is wel een beetje ontnuchterend, het gaat om ronde gaten in de goede maat.. Ik dacht er uit te zijn maar nu twijfel ik weer haha.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
't is zoals het is........ Ik hoefde de tafel maar even aan te raken en de meter sloeg uit, ik begrijp dat het moeilijk is te geloven maar ja....
De boorkop is een simpele bijgeleverde kop niks bijzonders, maar die heb ik niet nagemeten, zal ik volgende week nog wel eens proberen. Ik heb daarnaast voor de kleinere boortjes een zelfspannende kop gekocht bij HBM.

Fons
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik geloof je natuurlijk Fons! Ben benieuwd naar de boorkop meting.
De hbm 33 lijkt me een machtig apparaat, voor dezelfde prijs als de Optimum 26pro. Maar voor de 26 of 32 opname heb je weer een andere boorkop nodig? Die erg duur is, en die boren zijn ook niet goedkoop... Toch?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Speling is niet zo heel erg als je maar goede rechte boren hebt, wel zelf goed centrerend zijn. Dan gaat de boor wel recht het hout in.
Is het spul echter krom/uit onbalans, dan gaat ook een goede boor daar niet tegen helpen.
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Pff, dure boren Jurriaan.. Maar ja, goed gereedschap kost geld..

Mijn keuze is nu toch gevallen op HBM, mede ook door het mooie meetresultaat van Fons (welk type boormachine heb je eigenlijk Fons?). Aangezien HBM wat goedkoper is dan Optimum (maar wat ik ergens heb gelezen, door bulk inkoop etc blabla) is er een nieuw dilemma: Voor hetzelfde geld een wat zwaardere HBM (de 32) of ongeveer 200 euro besparen door de HBM 25 te nemen?
Er zit trouwens al zo'n 80 euro tussen HBM en Optimum in de meegeleverde boorkop, HBM levert op beide modellen een tandkransboorkop 3-16mm of 1-16mm. De snelspanners van Rohm kosten tegen de 100 euro bij HBM.

Binnenkort eens naar HBM rijden om te kijken en eventueel mee te nemen. Adviezen nog steeds van harte welkom!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Als je het geld ervoor hebt, zou ik voor de langere slag van de 32 gaan. Ik heb een snelspanboorkop van hbm gekocht en ik merk niet echt verschil met mijn rohm boorkoppen. Voor normaal hout en ijzerwerk zijn deze boorkoppen meer dan voldoende. Boorkoppen van albrecht zijn heel mooi, maar meer voor gereedschapsmakers en sierradenmakers. Als je die echt tot hun recht wil laten komen, wordt je boormachine zomaar een heel stuk duurder. Precisie kost veel geld.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Die had ik ook eerst in gedachten, scheelt wel weer 200 euro met de volgende.. Is trouwens het enige voordeel van een snelspanboorkop dat je niet met een sleuteltje de boor hoeft vast te zetten?

Wel een eind rijden trouwens naar HBM. Hebben ze de machines meestal op voorraad? En is er een beetje te onderhandelen als je meerdere dingen aanschaft? Wellicht een snelspanboorkop van HBM ofzo..
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik ben er niet zo goed in thuis, maar ik moest een extra boorkop voor de kleine boortjes onder de 4 mm hebben, die kon de standaard boorkop niet vasthouden. Was gelijk wel van een betere kwaliteit volgens mij. Ik heb het idee dat ze op de nieuwe machiens niet veel onderhandelen, maar het is al weer wat jaartjes geleden dat ik er machines gekocht heb...

Fons
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
waarom maakt iedereen hier zich zorgen over 1/10 milimeter.
alsof je het puntje van je boor uit het handje op 1/10 nouwkeurig op je 0.5mm potloodlijntje zet.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Beste allen, hartelijk dank voor het advies en de discussie! Afgelopen weekend bij de hornbach langs gegaan om daar even te kijken, en daar de goedkoopste (Einhell) Kolomboormachine te kopen.

IMG-20160328-WA0004.jpg

Na lang beraad gekozen om eerst een goedkopere en kleinere in de buurt te halen. Lang verhaal met veel voors en tegens kort samengevat:
*In Drachten een nieuwe machine wezen bekijken die afgeprijsd was van 580 naar 280, 16mm 80kg 8cm slag. Even gevraagd of ze hem konden laten draaien: trilde enorm en het boortje zwabberde enorm...
Aangezien HBM niet om de hoek is (2+u rijden) en in dezelfde prijsklasse valt weinig trek om daar heen te gaan. En m'n schuurtje eens opgemeten, weinig (maar misschien net genoeg) plek voor een grote machine..
Reviews van de Bosch: positief, maar kijk eens een filmpje op YouTube of luister in de bouwmarkt, wat maakt het ding een lawaai! Vond hem ook niet lekker op en neer gaan.. De einhell voelde degelijk, soepel en stil, en geen speling voelbaar, zelfs onderin! Bij de wat zwaardere versie wel. Vandaar voor deze gekozen.
Oh ja, en voor 80 euro durfde ik het risico te nemen. Binnenkort eens kijken hoe het ding zich houdt met een gatenzaag en forstner bit..
Later als ik groot ben en een grotere schuur heb mag en kan er een grotere in, dan lees ik dit draadje nog eens door.

Groeten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.