Op zoek naar draaibank met kopieerinrichting voor ronde stoelpoten

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Je hebt dus een ronde stokken frees nodig. Die gebruiken ze om trapleuningen te maken.
Das idd een heel doeltreffende oplossing voor rechte stokken! Dat we daar niet eerder aan hebben gedacht. Neemt ook nog een nagenoeg geen ruimte in beslag
 

tl-o

Nieuw lid
30 apr 2021
11
0
Leuven, België
@chevy66 - nooit van gehoord... bedoel je dit soort machine?

brusa.jpeg

Ziet er niet goedkoop uit :) maar wel exactly fit for the job inderdaad. Misschien iets voor de toekomst dus.

Intussen heb ik een 1100 mm draaibank gekocht (190kg - 750W - traploos verstelbaar - LCD display) voor 800 euro plus een kopieerinrichting van 250 euro. Morgen zullen we zien of ik er mooie poten mee gedraaid krijg op een efficiënte manier. 750 W leek me wat licht, maar anderzijds moet ik slechts pootjes van 35mm hebben natuurlijk... let's give it a try...

Ik houd het forum op de hoogte (moesten er in de toekomst mensen iets hebben aan mijn ervaring)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
@chevy66 - nooit van gehoord... bedoel je dit soort machine?

Bekijk bijlage 103854

Ziet er niet goedkoop uit :) maar wel exactly fit for the job inderdaad. Misschien iets voor de toekomst dus.

Intussen heb ik een 1100 mm draaibank gekocht (190kg - 750W - traploos verstelbaar - LCD display) voor 800 euro plus een kopieerinrichting van 250 euro. Morgen zullen we zien of ik er mooie poten mee gedraaid krijg op een efficiënte manier. 750 W leek me wat licht, maar anderzijds moet ik slechts pootjes van 35mm hebben natuurlijk... let's give it a try...

Ik houd het forum op de hoogte (moesten er in de toekomst mensen iets hebben aan mijn ervaring)
Als die kopieerinrichting niet werkt, monteer je een bovenfrees op een geleider, die voldoende stijf is, zodat die niet door hangt, en hang je die geleider met bovenfrees boven je draaibank, en kun je zo repeterend je poten maken.
 

tl-o

Nieuw lid
30 apr 2021
11
0
Leuven, België
IMG_8975.jpg

Intussen heb ik een dagje gewerkt met de draaibank en de kopieerinrichting.

draaibank : Houtdraaibank Lathe TT1100Di - Tendotools
kopieerinrichting: Kopieerinrichting voor Lathe TT1100Di - Tendotools
spanklauw set: Set Bicromat PowerGrip M33 3-1/2" - Tendotools

Eerste indruk:
-Motor 750W is ondermaats (was te verwachten) - vertraagt snel door weerstand en loopt snel heet
-Draaibank en kopieerinrichting lijken Chinese makelij - zeer beknopte handleiding - wat denkwerk nodig bij montage dus - correct af te stellen, maar een hands-on approach wel nodig
-Beitel van zeer ondermaatse kwaliteit - beitel hakt, schraapt, kapt en hapert
-Rolwagen van de kopieerinstelling loopt niet soepel - echt een uitdaging om een smooth beeld te draaien

Ik ben erin geslaagd om rond poten te draaien, zij het mits wat tijd en concentratie. Maar vooral de beitel is schandalig slecht - als ik een spaanplaatschroef zou vastzetten als beitel zou ik waarschijnlijk beter draaiwerk kunnen krijgen :)

Eerste upgrade die overwogen zou kunnen worden: minder belachelijk slechte beitel
Tweede upgrade: eventueel een rolwagen die stabieler loopt
Derde upgrade: een zwaardere motor

De draaibank is vooral handig gebleken voor het schuren van rond (vier keer kwartrond) gefreesde of rond gedraaide poten. Dus daarvoor zal hij altijd gebruikt kunnen worden :)

Voor de rest dus geen groot succes.

Ik onthoud de tip van @ornament om met een rondschaaf te werken, de tip van @chevy66 om met een ronde stokken frees te werken of het idee om te werken met mijn freestafel (AEG 1400W - Incra LS Positioner - INCRA-Jessem Mast-R Lift) en een kwartrondfrees.

Andere tips nog steeds zeer welkom!

Groetjes,

Thomas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Een aantal van je problemen zijn toch simpel op te lossen? Beitel vervangen door een betere. Rolwagen voorzien van een automatische voeding en je afname beperken tot wat voor de motor te behappen is. Je kan ook nog een elektromotor met een schil kop op je beitelslede zetten, zodat je makkelijker in een gang een poot kan draaien.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Trouwens, hoe lang en dik is die poot op de foto? Door de lengte en geringe dikte gaat de poot waarschijnlijk doorbuigen onder de druk van de beitel. Eigenlijk zou er dan een meelopende bril op moeten zitten om de boel stabiel te houden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gezien de lengte van de het stuk hout probeer je hier drie (?) poten tegelijkertijd te draaien?

Ik blijf er bij: kopieerinrichting er af, en (individuele) poten uit de hand draaien - diameter steeds van te voren even afsteken op 3 of vier punten. Met een goede schrobguts en vlakke beitel gaat dit (cilindrische stokken) met de hand echt sneller dan met zo'n kopieergeval...

Voor handmatig draaien is deze bank best redelijk geschikt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb het helemaal eens met Henk: met de hand draaien en de schuine beitel gebruiken voor de gladste en meest regelmatige oppervlakte. Gaat echt heel snel

Bovendien is dat veeeeeel minder schuren . Even erover, indien nodig, en basta.

En met 750 Watt is er bij het uit de hand draaienvan deze pootjes, snijdend met scherp gereedschap, een overschot van power. Met de helft van dat vermogen draai je die pootjes ook nog even goed.

Ons bekende forumlid en maker van draaigereedschap Jan Hovens heeft er een filmpje over het werken met rondschaven


groeten ,
Ornament
www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Weer een goed voorbeeld . Als er even iets mis gaat zit hij muurvast tegen zijn houtje geklemd. En ik druk me nu nog voorzichtig uit. Met je arm om je werkstuk heen is in mijn optiek punten voor een darwin award. En met je handvat zo'n beetje in je shirt vraag je ook om een bezoekje aan de eerste hulp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

tl-o

Nieuw lid
30 apr 2021
11
0
Leuven, België
Een aantal van je problemen zijn toch simpel op te lossen? Beitel vervangen door een betere. Rolwagen voorzien van een automatische voeding en je afname beperken tot wat voor de motor te behappen is. Je kan ook nog een elektromotor met een schil kop op je beitelslede zetten, zodat je makkelijker in een gang een poot kan draaien.
Die betere beitel is al besteld. Eentje van Hager heb ik besteld; die hebben eerste klas kopieerinrichtingen.
Of kun je ergens op de slede een bovenfrees kwijt? Een goed freesbit je erin en in een paar gangen heb je de poot rond.
Is dat aan te raden? Ik zie het vaak online; een roterend stuk hout en daar boven of onder een bovenfrees die op zijn beurt draait. -> Zijn frezen en freesbits hiertegen bestand? Geeft toch aardig wat torsie niet?

Trouwens, hoe lang en dik is die poot op de foto? Door de lengte en geringe dikte gaat de poot waarschijnlijk doorbuigen onder de druk van de beitel. Eigenlijk zou er dan een meelopende bril op moeten zitten om de boel stabiel te houden.
Dat was inderdaad nog een probleem. De poot boog inderdaad door in het midden en bleek achteraf een millimeter dunner te zijn daar. Leek vooral te komen door het daveren dat de botte beitel gaf. De poot is 38 mm dik dus op een lengte van 800mm hoop ik die doorbuiging niet te hebben met een goede beitel. Een bril voor een draaibank ken ik, maar een meelopende bril heb ik nog niet gezien; ik zoek het even op.

Gezien de lengte van de het stuk hout probeer je hier drie (?) poten tegelijkertijd te draaien?

Ik blijf er bij: kopieerinrichting er af, en (individuele) poten uit de hand draaien - diameter steeds van te voren even afsteken op 3 of vier punten. Met een goede schrobguts en vlakke beitel gaat dit (cilindrische stokken) met de hand echt sneller dan met zo'n kopieergeval...

Voor handmatig draaien is deze bank best redelijk geschikt.
De achterpoten van de stoel bestaan uit 1 lange rechte stok met daarop de rugleuning. Dus die moeten eindmaat 760mm hebben. De foto bedriegt wat; de lengte van de stok was 800mm - dikte 38mm. Met de hand draaien ben ik trouwens absoluut nog eens van plan.

Dictum heeft blijkbaar ook iets te koop met nogal hoog luxegehalte


groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
That's one pretty cool tool. Ik begrijp wel niet goed dat die jongens daar staan te balanceren met dat ding in hun hand. Daar kan je toch snel een easy jig voor maken.
 

tl-o

Nieuw lid
30 apr 2021
11
0
Leuven, België
Ik ga me de komende dagen bezig houden om mijn freestafel uit te breiden tot een heus 'stoelpoot-frees-station'. Dan frees ik de poten rond met een kwartrondfrees en span ze ff in in de draaibank om ze smooth te schuren. Ik houd jullie op de hoogte.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat was inderdaad nog een probleem. De poot boog inderdaad door in het midden en bleek achteraf een millimeter dunner te zijn daar. Leek vooral te komen door het daveren dat de botte beitel gaf. De poot is 38 mm dik dus op een lengte van 800mm hoop ik die doorbuiging niet te hebben met een goede beitel.
38 mm op 800 is een verhouding van 1 op 20. Dan ga je altijd doorbuiging hebben. Zelfs bij snijdend draaien met een vlijmscherpe platte beitel met minimale afname - dan is het uit de hand _net_ te doen zonder bril, als je voorzichtig draait, en het werkstuk met de linkerhand ondersteunt. Met een 'metaaldraaibeitel' (wat een kopieerbeitel feitelijk is, qua ontwerp) gaat je dat zonder bril niet lukken - daar zul je vibraties en doorbuigen blijven hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

tl-o

Nieuw lid
30 apr 2021
11
0
Leuven, België
38 mm op 800 is een verhouding van 1 op 20. Dan ga je altijd doorbuiging hebben. Zelfs bij snijdend draaien met een vlijmscherpe platte beitel met minimale afname - dan is het uit de hand _net_ te doen zonder bril, als je voorzichtig draait, en het werkstuk met de linkerhand ondersteunt. Met een 'metaaldraaibeitel' (wat een kopieerbeitel feitelijk is, qua ontwerp) gaat je dat zonder bril niet lukken - daar zul je vibraties en doorbuigen blijven hebben.
Ok, bedankt voor de duidelijke tip. Ik zal er rekening mee houden.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
De bedoeling is wel degelijk om stoelen te produceren. Ik ben meubelontwerper en -maker. Mijn stijl valt te omschrijven als minimalistisch dus de poten zouden rechte ronde poten zijn (35mm diameter). Ik zou de draaibank letterlijk enkel gebruiken om elke maand 80 of 100 identieke poten te draaien.
Heb je geen freesbank ter beschikking? Je kan eenvoudig met een kwartrond frees ook rondhout maken. Mogelijk is de gewenste diameter voor jouw wens er niet, maar als je een wisselmesfrees (flury messen, oa. geleverd oor Euromec en RSTools) hebt kun je vrij eenvoudig en relatief- goedkoop ook messen op gewenst profiel laten slijpen.

Hier een voorbeeld van kleiner werk op een freestafel, maar iets verglijkbaars kan ook met grotere diameter op een freesbank:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.