Ook hier een nieuwe (oude) draaibank

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het hout is walnoot. Zoals de meeste walnoten bomen was het veel spint en weinig kernhout. Ik heb de voorgedraaide schaal een tijdje in een teil gelegd met de spanen en alles onder water gezet. Het water wordt onmiddellijk zwart en na enkele weken is het bleke kernhout ook donkerder. De verkleuring is wel niet gelijkmatig.Het kopshout is precies wat donkerder als het langshout.
De schaal is vrij diep geworden omdat ik zoveel mogelijk kernhout wilde overhouden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
image.jpg
De draaibank staat na veel wikken en wegen op zijn plek. Eerst had ik enkel de kolom willen plaatsen , maar uiteindelijk de volledige machine geplaatst om zoveel mogelijk gewicht te behouden. De draaibank moest wat opgehoogd worden. Hier had ik eerst vurenhouten balken voor gebruik.
image.jpgimage.jpg
Maar dat werkte niet. Veel meer trillingen.
Bij een vriend lagen dorpels in hardsteen in de container.
image.jpg
Dit werkt wel.
Morgen op maat zagen.
Dit weekend ook andere motor (1,1 Kw) en FU bestellen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vandaag het meeste materiaal voor de ombouw naar vario binnen gekregen. image.jpg
Hitachi frequentieregelaar

image.jpg
Toerenteller

image.jpg
Drukknoppen en bedienkastje.
Motor van 1,1 Kw wordt volgende week geleverd. Gaat flinke klus zijn om alles te monteren.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Richard Raffan (Australia) turned for years on a shortbed Graduate Lathe, hij is een heel bekende houtdraaier met boeken en videos in zijn naam, hij draait nu aan Vicmark banken, De Gradate is een goede bank, maar het probleem met de Graduate was dat all de draad was WithWorth dat nergens meer gebruikt werd, maar met een nieuwe spindle/shaft kunnen er dus de nieuwe Chucks and faceplates etc. voor gekocht worden die overall te koop zijn.

De Graduate heeft een smallere voet, en zou het beste op de vloer vastgezet worden IMO
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De opname van de as is inderdaad exotisch en niet verkrijgbaar. Voorlopig ga ik de as niet aanpassen of vervangen. Ik heb het overwogen, maar beslist om het zo te laten. ik ga niet tussen de centers draaien (daar heb ik de Killinger voor) en de Graduate gaat als kopdraaibank gebruikt worden. Daar zit de nog exotischere schroefdraad van 1 1/2 x 6 tpi links. Omdat er maar één draairichting is, moet deze draad links zijn. Anders draai je de montageplaat zo van de as. Omgekeerde draairichting is natuurlijk geen probleem, maar dan loop ik tegen de beperkingen van de steunplaat voor de banjo aan. Die kan maar beperkt naar links en dan verlies ik veel diameter. Met een rechtse draad op de kop zou ik dus een ook een andere steunplaat moeten maken. Gaat in de toekomst misschien ook nog gebeuren, al dan niet aan de andere zijde. (mocht nog iemand het shortbed hebben liggen, ik houd me aanbevolen!).
Vastschroeven doe ik liever niet. De basis is inderdaad smal wat de draaibank gevoelig maakt voor wiebelen. Ik beb ze nu stabiel gezet op kit omdat ik gemerkt heb dat ondanks slechts drie steunpunten ze in evenwicht blijft op twee punten. Als de vloer dan niet absoluut vlak is, gaat ze snel trillen. Maar dat zou nu opgelost moeten zijn. Absorberende voetjes op rubber zijn ongeschikt. Die veren mee en versterken ook het trillen.
Maar ook dit is nog af te wachten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
82CF88EF-D2C9-4763-B8BC-CC06D7FA37BB.jpeg70C00E4D-68CD-463C-A9A5-04AEEB253B6C.jpeg6A182D58-3216-4182-928D-752BEAAFD8F3.jpeg
Ondertussen nog wat hout op de kop getikt. De knol was gigantisch, meer dan een meter doorsnede. Hij mag jammer genoeg helemaal onbereikbaar en heb hem in draagbare stukken moeten zagen. Hij is afkomstig van een sierboom, waarschijnlijk een prunus. De stukken van de knol liggen in de regenwaterput in afwachting van verwerking. De stukken kers ga ik namiddag verwerken en waarschijnlijk ook in de put gooien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Als draaier zal het met enig enthousiasme gepaard zijn gegaan 😄 Ziet er nu al veelbelovend hout uit!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De opname van de as is inderdaad exotisch en niet verkrijgbaar. Voorlopig ga ik de as niet aanpassen of vervangen. Ik heb het overwogen, maar beslist om het zo te laten. ik ga niet tussen de centers draaien (daar heb ik de Killinger voor) en de Graduate gaat als kopdraaibank gebruikt worden. Daar zit de nog exotischere schroefdraad van 1 1/2 x 6 tpi links. Omdat er maar één draairichting is, moet deze draad links zijn. Anders draai je de montageplaat zo van de as. Omgekeerde draairichting is natuurlijk geen probleem, maar dan loop ik tegen de beperkingen van de steunplaat voor de banjo aan. Die kan maar beperkt naar links en dan verlies ik veel diameter. Met een rechtse draad op de kop zou ik dus een ook een andere steunplaat moeten maken. Gaat in de toekomst misschien ook nog gebeuren, al dan niet aan de andere zijde. (mocht nog iemand het shortbed hebben liggen, ik houd me aanbevolen!).
Vastschroeven doe ik liever niet. De basis is inderdaad smal wat de draaibank gevoelig maakt voor wiebelen. Ik beb ze nu stabiel gezet op kit omdat ik gemerkt heb dat ondanks slechts drie steunpunten ze in evenwicht blijft op twee punten. Als de vloer dan niet absoluut vlak is, gaat ze snel trillen. Maar dat zou nu opgelost moeten zijn. Absorberende voetjes op rubber zijn ongeschikt. Die veren mee en versterken ook het trillen.
Maar ook dit is nog af te wachten.
Een losstaande bank zoals de smalle Graduate is beter vastgezet dan los, de mogelijkheid om de bank schade aan te brengen is zeker aanwezig, met het draaien van groter en zwaarder hout, je kunt dit "de staart zwaait de hond" krijgen, zoiets als wat met de Tacoma Narrows Bridge gebeurde, waar een part de ene kant op gaat en het andere de andere kant, met als gevolg van een breuk.

Ver gezocht misschien, maar wel mogelijk and ook duidend op de krachten die onevenwicht opbrengen.

 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Inderdaad. Heb dat filmpje in schooltijd gezien tijdens cursus meet en regeltechniek. Docent toonde dit om de term 'resonantie' te verduidelijken.
Bij draaibanken heb je inderdaad een resonantie toerental. Op dit toerental krijg je trillingen. Dan kan je terug omlaag, of even doorbijten en er over heen gaan. Ga je na het eerste punt nog echt verder omhoog in toeren loopt het wel mis.
Ik heb afgelopen weekend de frequentieregelaar even getest. De zachte aanloop maakt echt wel verschil. Ik kon veel hoger in toeren gaan dan bij directe aanloop zonder trillen. Ik was met een flink stuk in onbalans tot 60 Hz gegaan (480 tr/min). Op dat ogenblik zat er een lichte trilling in de machine, maar ik had de indruk dat het de kop van de draaibank was die wat zwaaide (het bovenste deel van de voet waar de lagerblokken zich bevinden). De bank bleef echter netjes staan. Het is echter wel een vereiste dat de draaibank zeer stabiel staat opgesteld. Met vastschroeven is dat inderdaad eenvoudig te bereiken. Eerst de FU monteren en dan ga ik testen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.536
254
Resonantie treed niet op bij een bepaald toerental van een draaibank.
Resonantie treedt op als de gedwongen frequentie (= toerental draaibank) gelijk is aan de eigen frequentie van het object (= draaistuk).
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek en mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Bordje is zo goed als gereed.

image.jpg
Display van toerenteller moet nog in deurtje komen, maar ik wilde eerst even testen of het verlengen van de kabel sensor wel werkte. Maar dat lijkt geen probleem te geven. Nieuwe motor is ook binnen. Die plaatsen, riem vervangen en draaibank zelf nog elektrisch aansluiten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De nieuwe motor zit op zijn plek.

image.jpg
was niet simpel want hij ging maar net door het deurtje.
Nu nog de riem vervangen. De poelie ging er maar met moeite af.
image.jpg
vet van meer dan 40 jaar. Het hele zaakje proper maken en dan terug monteren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een mooie gelegenheid om afgedichte lagers te monteren?
Ik heb ze terug gemonteerd, maar de lagers zijn niet meer in topconditie. Ze maken behoorlijk wat geluid.
Ik had er niet bij stilgestaan dat ze beter in eens vervangen zouden worden, dus ook niet besteld.
Gaat binnenkort dus wel gebeuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.