Oogst van een walnotenboom: een kleine fotoreportage

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
Als houthobbyist houd ik graag in de gaten waar de interessante bomen staan bij mij in de buurt. Deze walnoot stond bij een boerderij en was me de afgelopen jaren al vaker opgevallen: een flinke boom. Een paar weken geleden fietste ik er weer langs en zag dat de boom in hele slechte conditie was. Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en aangebeld om te vragen wat ze met de boom van plan waren. Lang verhaal kort, we spraken af dat ik de boom mocht omzagen en alles opruimen met gesloten beurzen. Omdat de boom dicht bij de boerderij stond heb ik een hovenier gevraagd de boom om te leggen en daarna zelf klein gezaagd en afgevoerd. De stam en twee takken liggen inmiddels bij de zagerij om in planken te laten zagen. de foto’s:903234FB-F602-4F69-AF49-FDDABD42CCF7.jpeg43A8CD93-8022-4AC2-8BA7-FEB303CB5CB8.jpegCCD7657E-6BA5-4EC0-814A-CECC2857884A.jpegEDEFD183-DE78-44D8-BC47-2315B5860759.jpeg0E819EE3-C145-4B8D-8FE0-B233B3FDF780.jpeg7A08D076-3DB5-42A3-9B32-FEDD1FFCCD51.jpeg
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
De stam was van onderen deels aan het rotten. Ik ben erg benieuwd hoe de planken er uit zien als de stam gezaagd is. Hopelijk is het slechte stuk beperkt tot de onderkant en loopt het niet ver door in de stam. Als de stam gezaagd is zal ik wat foto’s van de planken posten als jullie dat ook leuk vinden.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Leuk om te zien.

Ik heb ook een joekel van een walnoot in m'n tuin staan maar die is er gelukkig een stuk beter aan toe.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Doet wel wat Gronings aan die boerderij en omgeving, voor het zelfde geld was ie mij ook opgevallen.... :)
Mooie vangst man.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stryx

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij 'oogst van een walnotenboom' als onderwerp denk ik toch eerder aan de noten zelf ;-) Mijn buurman heeft een ouwe walnoot in zijn achtertuin en geen idee wat ie met de noten moet doen. Daar maken wij dus elk jaar olie van. Wij krijgen de noten, hij is van al die 'rommel' in zijn achtertuin af, en we delen olie uit aan de hele buurt ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Vraag over het rooien van een notenboom: heeft de wortelstronk waarde? (Ik weet van het bestaan van wortelnotenfineer, maar komt dat van een willekeurige notenboom?)

Ik vraag dit, omdat een bevriende hovenier aankomende week een notenboom moet rooien. Daar over pratende, vroegen we ons af of het zin heeft om de wortelstronk ook (deels) uit te graven.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wortelhout is niet (noodzakelijkerwijs) het hout van de wortelstronk. 'Wortel' is een (m.i. ongelukkig 'gekozen') benaming voor wat in het Engels een 'burl' heet, de wratten die als gezwel op hout groeien, meestal als gevolg van infecties. Omdat het hout in zo'n wrat niet volgens de normale tak of stamopbouw groeit, maar ongecontroleerd en zonder patroon, warrig dus, krijg je na oogsten en doorzagen die grillige tekening in het hout. Zoals je wellicht weet is dat decoratief, maar niet heel structureel sterk - het wordt dan ook meestal als fineer gebruikt. Hoewel de wratten van bijvoorbeeld Erica arborea ('bruyere') vaak stevig genoeg zijn om pijpekoppen van te maken (en vaak ook niet - don't ask).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.