Onzichtbare ophanging voor bovenkasten met beveiliging tegen uithaken

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Mag het wel (deels) zichtbaar zijn aan de binnenkant van de kast. En met een dekseltje afgewerkt worden. Anders kan je ook nog even bij Hettich Blum etc kijken. Bijna alle keuken kasten gebruiken zo'n systeem.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mag het wel (deels) zichtbaar zijn aan de binnenkant van de kast. En met een dekseltje afgewerkt worden.
dank voor de tip
ik denk dat je op onderstaande doelt
het zijn open kasten, eigenlijk bakken van niet meer dan 20 cm diep
op de achterwand van 1 daarvan kleef ik een spiegel
dit type komt dan volledig in het zicht

1626803070882.png
voor op de achterwand zijn dit alternatieven
1626803353273.png
is er geen achterwand, dan kan je onderstaand in de zijwand inbouwen
maar wel regelen via een zichtbaar gaatje in die zijwand
en precisiewerk
1626803477758.png
de camar 822 kost me 12 euro / kastje
dat loopt op 😭
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
haaklat . . . voor beveiliging na het ophangen boven de kast een klein klosje vastschroevven tegen de wand
omwille van de prijs + de eenvoud denk ik dat het op een haaklat uit zal draaien
hier onder een hangkast die ik met een haaklat in L-vorm (horizontale doorsnede) aan de L-wand gehangen heb
dat klosje is een goed idee
om de kast zo volledig mogelijk tegen de wand aan te trekken, denk ik er aan om de vrouwelijke haaklat dunner dan de mannelijke te nemen (15 ipv 18 mm)
of vind je dit van het goede te veel ?

1626806726994.png
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik bedoelde eigenlijk meer een systeem als dit: SAH 216 / SAH 216 AHS - Hettich Technical Assistant

Maar ben bang dat dat nog een stuk duurder gaat worden dan 12 euro per kastje.
Grote voordeel van deze systemen is dat ze na bevestiging nog perfect gesteld kunnen worden. Een achterwand in de kast is eigenlijk ook een must. In combinatie met de rail is dat zeer gemakkelijk. Mijn keukenkastjes gebruiken dit systeem.

Edit: zie net dat de prijs wel mee valt. Alleen de beschikbaarheid in Nederland is niet al te best. Maar misschien heeft Blum ook wel zoiets in het assortiment.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
om de kast zo volledig mogelijk tegen de wand aan te trekken, denk ik er aan om de vrouwelijke haaklat dunner dan de mannelijke te nemen (15 ipv 18 mm)
@JochemK
in het filmpje waarnaar je verwijst, zaagt die kerel de punt van de haaklatten
dat lijkt mij een betere manier om er voor te zorgen dat de vrouwelijke en mannelijke volledig in mekaar schuiven
1626811702757.png

nogmaals @JochemK
hij heeft een reeks haaklatten boven mekaar
daardoor heeft hij de mogelijkheid om tussen de mannelijke en de vrouwelijke daarboven dat latje te schuiven, waardoor die mannelijke niet meer omhoog kan
bij hangkasten heb je slechts 1 mannelijke en de vrouwelijke
dus dit principe kan ik niet volledig toepassen
zoals @fantic aangeeft, kan ik wel een klosje boven de kast schroeven, zodat ze niet meer omhoog kan
financieel is dit de beste oplossing zolang dat klosje niet zichtbaar is

1626812729402.png
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik bedoelde eigenlijk meer een systeem als dit: SAH 216 / SAH 216 AHS - Hettich Technical Assistant
ook camar heeft zo'n types
niet dat het dat merk moet zijn
je blijft gaatjes in de achterwand houden
dit zal vooral bij de spiegel storend zijn, want daar sta je echt op te turen
de spiegel komt in een soort bak die vooraan open is
het mooist is dat de spiegel op een rand van 2 mm na de hele achterwand beneemt
dus een systeem met verstelling vooraan, valt af

1626813149299.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
French cleat... oftewel haaklat, voor beveiliging na het ophangen boven de kast een klein klosje vastschroevven tegen de wand.
Dat dus. Zo heb ik ook ooit bovenkasten opgehangen. Twee schroefjes in de kast vallen ook nauwelijks op. Eén lange lat en alle kastjes hangen netjes op één hoogte, zonder al te veel gedoe.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en ZotVanHout

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.977
806
Omgeving Leiden
Een idee:
Als je boven de kastjes genoeg ruimte hebt zou je het volgende kunnen doen:
In de ondeste haaklat een rampamoer monteren. In de bovenste haaklat, die dus aan het kastje komt, een doorgaand gat boren dat uitgelijnd is met de rampamoer in de onderste haaklat.
Kastje ophangen en dan van boven door het gat een slotbout oid vastdraaien in de rampamoer.
Dat hoeft niet aangedraaid te worden, het gaat er tenslotte om dat er niet 'onthaakt' kan worden dus wat speling is geen probleem.

Nog een idee.
Neem een strip aluminium 0,5 mm dik. Zet één kant haaks om. Monteer de strip achter de onderste haaklat tegen de muur. Kastje ophangen en dan de strip aan de bovenkant van de bovenste haaklat naar je toe buigen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
dank voor de tips
Als je boven de kastjes genoeg ruimte hebt zou je het volgende kunnen doen:
In de ondeste haaklat een rampamoer monteren. In de bovenste haaklat, die dus aan het kastje komt, een doorgaand gat boren dat uitgelijnd is met de rampamoer in de onderste haaklat.
Kastje ophangen en dan van boven door het gat een slotbout oid vastdraaien in de rampamoer.
dit bedoel je ?

1626897021115.png
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Dat lijkt me heel lastig, zelfs al heb je de ruimte boven je kastjes. Je moet die bout dan vlak tegen de muur aandraaien. Klosje boven het kastje lijkt me een stuk makkelijker, en zelfs als je heel ondiepe kastjes wil ophangen zul je een laag klosje niet zien (tenzij je bovenop het kastje kunt kijken, dan zou je er nog een fraaie lijst van kunnen maken).
Maar netjes afstellen is ook wel wat waard, dus die specifieke hardware is duurder, maar ook interessant. Met een haaklat moet je toch wel heel secuur werken om het netjes te krijgen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Persoonlijk zou ik voor een haaklat gaan. Ik weet niet waar de kast komt te hangen, maar de meeste muren en plafonds zijn redelijk scheef en zie je niet of een kast iets scheef hangt. Ik heb een groot vertrouwen in mijn oog en een lange waterpas om alles recht te krijgen.
Ik heb de vrouwelijke haaklat van de boekenkast in de woonkamer op drie houten 18mm latten vastgezet met slagpluggen. In deze latten had ik zonder problemen een klos kunnen schroeven om de mannelijke haaklat vast te zetten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar netjes afstellen is ook wel wat waard, dus die specifieke hardware is duurder, maar ook interessant. Met een haaklat moet je toch wel heel secuur werken om het netjes te krijgen.
Ik heb de vrouwelijke haaklat van de boekenkast in de woonkamer op drie houten 18mm latten vastgezet met slagpluggen. In deze latten had ik zonder problemen een klos kunnen schroeven om de mannelijke haaklat vast te zetten.
beste collega's

met dit draadje was het mijn bedoeling om voor 'boven'-kasten die vooraan open zijn de technisch ultieme onzichtbare wijze van ophangen te vinden

wanneer de ophanging volledig onzichtbaar moet zijn + de noodzaak om bij te stellen verwacht wordt (bak met spiegel), zal ik voor de camar 822 gaan

wanneer je niet bovenop 'de bak' kan kijken + boven de bak plaats is voor een klosje + de vrouwelijke haaklat perfect horizontaal gehangen kan worden (*), dan ga ik voor haaklatten
(*) dit is het geval wanneer de haaklat op een houten wand komt, of wanneer ik eerst een houten plaat op de (stenen enz) wand plaats
! punt van beide haaklatten afschuinen, heb ik in dit draadje geleerd

wanneer er geen plaats is om de ophanging bij te stellen (camar 822), of bovenop 'de bak' een klosje te plaatsen, dan rest mij niets anders dan horizontaal een schroef door 'de bak' te zetten
die kan ik verzinken + het gat met een prop afdichten

dank aan allen voor de tips
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Een haaklat kan je ook borgen met een schroefje door de achterwand in de dragend lat

edit zie dat dit al in je overzicht staat
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.