Dit is onze nieuwe tafel in amerikaans eiken. De tafel is 305 x96 cm (kwam zo uit met het hout!) en het blad is 3 cm dik, de poten 9,5x9,5 en onderaan aan de binnenzijden verjongt tot 6x6. Ik wilde graag een tafel maken met een zg enveloppe uiteinde. Ik heb eerst het binnenblad gemaakt en daar aan de lange zijden de planken met de verstek gezaagde kanten en toen op de kopse kant de eindstukken pas gemaakt. De poten zitten met een forse pen-gat verbinding aan de rails vast. Ik heb eerst de poten aan de korte rails verlijmt want mijn lijmtangen kunnen net die lengte aan. Daarna de lange rails in de poten gelijmd en met deuvels verstevigd. Ik heb eerst de deuvelgaten in de poten geboord, de rails er in gestoken en met de boor geprikt om een afdruk in de pen te maken. Het gat in de pen hek ik ongeveer een milimeter meer naar binnen geboord en de deuvel aan die kant van een kleine schuine kant voorzien. Toen de boel gelijmd en de deuvels er in geslagen en het geheel klemde (naar ik ook gehoopt had) muurvast en mooi haaks in elkaar. De tafel is super stevig, veel beter dan de koloniale teak tafel die we eerst hadden. En zelf gemaakt natuurlijk!!
Attached files

Attached files