Ontwerp werkplaats + enkele vragen

PBT

Actieve deelnemer
Hoe je het ook wendt of keert platte daken moet je altijd verzwaren (tegen opwaaien). Dat betekent grind of dreentegels, platte daken niet verzwaren is gewoon een niet slimme budget keuze IMHO. Die verzwaring zorgt er ook voor dat de temp gewoon laag blijft van de isolatielaag, dat is bij een koud of warm of omgekeerd dak.

geef me eens een goede reden waarom je een plat dak altijd moet verzwaren... ik maak vaak genoeg platte daken (aanbouw e.d.) en nog nooit een dak verzwaard, tenzij het een overkapping is die aan 1 (of meerdere) kant open is. Ik veranker de balkenlaag altijd aan de binnenmuur over ongeveer 70cm waarna de balken worden aangemetseld. Hierbij worden ook nog eens kozijnankers in de balken gedraaid.
Bij HSB kan dit ook dmv een schroef door de bovenste ligger te draaien.
Ik schroef de isolatie - bijna altijd 100mm pir plaat - altijd met 6x120 vast met speciale stalen onderlegplaten waarna de dakbedekking erop komt.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Een plat dak verzwaren is imho echt niet nodig. Misschien dat je dan beter nog een kritisch naar je constructie moet kijken.. Wat wel zinvol is bij een platdak:

- grind erop. -> Niet voor de verzwaring, maar om het dakleer te beschermen. Je voorkomt direct zonlicht en het dakleer blijft koeler.
- soort dakterras erop. -> witgeschilderd vormt het ook een koelende werking op je dakleer en tevens kun je erop lopen zonder het dak te beschadigen.

Dit laatste heb ik op mijn platte dak gedaan en het heeft echt voordelen. Dit dak is overigens een warm dak met PIR platen.


Overigens een vraagje wat die pir platen betreft. Kun je die eigenlijk ook aan de binnenkant gebruiken bij de isolatie van een schuin dak ? Op een dusdanig manier plaatsen dat de zilveren kant naar de woonkant zit gericht.
Als dat kan, moet je dan eigenlijk nog een dampremmend/dampdicht folie gebruiken voordat de gipsplaten afwerking er tegen aan gaat ?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Naar ik aanneem weet jij goed waar je mee bezig bent. Ik heb wel een aantal zelfgebouwde constructies gezien waarbij de balkenlaag gewoon los ingelegd zijn, zonder te zijn verankerd met ankers zoals jij omschrijft. Kortom het hele platte dak zou je dan als het ware zo kunnen ophijsen. Was overigens ook het geval bij mijn oud huis. Het enige wat de balken bijeenhield waren de boeiborden die op de balkkoppen vast gezet waren en uiteraard het dakbeschot dat tegen de balken aan genageld was. Het geheel vormt als het ware een deksel dat je zou kunnen optillen. Laatst nog die wervelwindjes gezien hier in NL?

Verder inderdaad XPS toepassen als je de dakbedekking erop brandt is idd geen succesformule. Maar bepaalde dakbedekking kan je ook koudlijmen. Dan is er dus geen probleem met oververhitting. PIR platen zijn ook redelijk drukvast heb ik inmiddels begrepen.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Een plat dak verzwaren is imho echt niet nodig. Misschien dat je dan beter nog een kritisch naar je constructie moet kijken.. Wat wel zinvol is bij een platdak:

- grind erop. -> Niet voor de verzwaring, maar om het dakleer te beschermen. Je voorkomt direct zonlicht en het dakleer blijft koeler.
- soort dakterras erop. -> witgeschilderd vormt het ook een koelende werking op je dakleer en tevens kun je erop lopen zonder het dak te beschadigen.

Dit laatste heb ik op mijn platte dak gedaan en het heeft echt voordelen. Dit dak is overigens een warm dak met PIR platen.


Overigens een vraagje wat die pir platen betreft. Kun je die eigenlijk ook aan de binnenkant gebruiken bij de isolatie van een schuin dak ? Op een dusdanig manier plaatsen dat de zilveren kant naar de woonkant zit gericht.
Als dat kan, moet je dan eigenlijk nog een dampremmend/dampdicht folie gebruiken voordat de gipsplaten afwerking er tegen aan gaat ?

Je kunt ook voor een toplaag met lichtgrijze of witte leislag om de temp in toom te houden.

Je kunt PIR ook in gevels toepassen, is wel duurder dan steenwol. Het wordt meestal aan de buitenzijde van HSB over de staanders heengeschroefd bij hoge isolatiewaarden om de koudebrug die het hout vormt af te dekken.
Het probleem van de dampdichtheid ligt niet in de platen zelf, maar in de naden. Je krijgt nooit condensatie in de isolatie, maar op de buitenzijde van de plaat als je constructie niet afdoende dampdicht is.
Ik zou het gewoon bij steenwol en dampremmer houden, die kun je ook veel beter klem zetten tussen je staanders door ze wat op overmaat te snijden.
 

PBT

Actieve deelnemer
Een plat dak verzwaren is imho echt niet nodig. Misschien dat je dan beter nog een kritisch naar je constructie moet kijken.. Wat wel zinvol is bij een platdak:

- grind erop. -> Niet voor de verzwaring, maar om het dakleer te beschermen. Je voorkomt direct zonlicht en het dakleer blijft koeler.
- soort dakterras erop. -> witgeschilderd vormt het ook een koelende werking op je dakleer en tevens kun je erop lopen zonder het dak te beschadigen.

Dit laatste heb ik op mijn platte dak gedaan en het heeft echt voordelen. Dit dak is overigens een warm dak met PIR platen.


Overigens een vraagje wat die pir platen betreft. Kun je die eigenlijk ook aan de binnenkant gebruiken bij de isolatie van een schuin dak ? Op een dusdanig manier plaatsen dat de zilveren kant naar de woonkant zit gericht.
Als dat kan, moet je dan eigenlijk nog een dampremmend/dampdicht folie gebruiken voordat de gipsplaten afwerking er tegen aan gaat ?

over dat dampremmend en dampdicht laat ikme niet uit. ik zit altijd in de war wat waar moet komen.
maar mij lijkt dat je deze isolatie zeker ook kan gebruiken voor een schuin dak te isoleren. Ik doe niet veel aan naïsoleren. ik heb liever de isolatie bij de bron (dus buiten) zitten. Dit wil zeggen, zelfdragend dakbeschot als b.v. opstalan (nu unilin), of unidek of iets dergelijks erop.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
... Hoe je het ook wendt of keert platte daken moet je altijd verzwaren (tegen opwaaien). Dat betekent grind of dreentegels, platte daken niet verzwaren is gewoon een niet slimme budget keuze IMHO. Die verzwaring zorgt er ook voor dat de temp gewoon laag blijft van de isolatielaag, dat is bij een koud of warm of omgekeerd dak.

Ik ga me niet mengen in de discussie hoe een plat dak het beste te isoleren...
Maar we hebben een paar jaar geleden ons plat dak laten vervangen. Diverse dakdekkers laten komen voor offerte en info. Volgens allemaal was de reden voor het grind de koeling (lees:voorkomen van direct zonlicht) van het mastiek dat vroeger gebruikt werd. Je kent het wel, een lekje 's winters en 's zomers vloeide het weer dicht. Voor de moderne materialen zou het volgens sommige zelfs slechter zijn, terwijl ze wel geld verdienen met een laag grind aanbrengen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.