Ontwerp werkplaats + enkele vragen

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
67
0
Beste lezers,

ik ben van plan om een tuinhuis te bouwen die ik zal gebruiken als 'atelier' en aangezien je volgens de belgische wetgeving maximum 40m² mag bebouwen zonder vergunning word deze 8,8m op 4,5m.
Nu is de betonplaat/gepolierd beton al gegoten en zit ik nu in de ontwerpfase.
Het tuinhuis word opgetrokken in CLS van 89x38(binnenhoogte 2,4m), dakbalken van 196x59 (alles 60hoh), buitenbekleding in thermowood planchetten en binnenkant in OSB, het plat dak ook met OSB waar EPDM opkomt.

Hierbij enkele foto's van in sketchup:

plattegrond.jpg
plattegrond2.jpg


hierboven zie je dus het idee, eerst beetje info geven bij de foto's;
op de 1ste foto zie je van links te beginnen de vlak/vandikte bank (maten kloppen niet precies van de machines, moet deze nog gaan opmeten), rechts de zaag/frees combinatie, je ziet ook de maximum 'uitzwaai' van de roltafel zodat deze 'gang' vrij blijft.
Linksboven zie je de afzuiging bij de werkbank(2,4mx1,2m) en rechts hangende kasten die net boven mijn hoofd uitkomen en enkele gewone kasten, die onderste katsen gaan net onder de paneelzaag uitkomen zodat ze niet hinderen bij het zagen.
Op die kasten staat nu een 'vierkant' getekend wat dus de vierkante gatenboor word. Op deze kast kan ik ook nog met tijd eventueel een afkortzaag zetten.
Op de onderste foto zie je dus de dubbele deur, in die hoek rechts word feitelijk het tuinmateriaal voorzien dus hier kan ik niet zoveel mee doen. :)
Ook zie je overal latten, dit is de bedoeling om met het 'french cleat' systeem te werken, al wat over zitten lezen en vind ik zeer intressant.
Qua hout stapelen heb ik ongeveer 2mx1m onder de werkbank voor overschotten, tussen de paneelzaag/muur zouden er enkele volle platen (2,44mx1,24m) kunnen staan en anders met het french cleat systeem wat hout rondhangen. :)
Op de linkse foto zie je ook nog een plannetje van de lichten, ik was van plan om 6 TL lampen te hangen, 2 boven de werktafel en de andere in gelijke lijn verdeeld over de werkplaats.
Zijn hier opmerkingen over? Wat kan beter of veranderd worden?

Ook zit ik nog met enkele electrische vragen, ik zit met drijfkracht(3x380) en moet nog een kabel leggen van de kast tot mijn tuinhuis maar...welke dikte moet ik nemen? (gaat over 40-50m ingraven in de tuin en is voor machines van 4/5pk)
Ik zit blijkbaar met 15ampere in de hoofdkast, zou dit genoeg zijn of moet ik een verzwaardering aanvragen en hoeveel zwaarder?
Er zou ook een zekeringskast komen naast de deur, hier steek ik dan zekeringen in voor lampen en elec maar voor 380v, moet dit onder zwaardere zekeringen of andere dan normaal?

Bij vragen of iets dat niet duidelijk is, vraag maar, ik probeer het beter uit te leggen. :D

Bij voorbaat dank,
Kevin
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Om je te helpen met je elektrische vragen is er toch wat meer info nodig.

Dat is voornamelijk afhankelijk van het aantal krachtstopcontacten dat je gaat plaatsen.
Als je maar 1 machine tegelijk gaat gebruiken en de steker wisselt wordt het aanzienlijk eenvoudiger.

15A in de hoofdkast lijkt me laag als je in de werkplaats gaat onderverdelen, daar wil je dan toch minimaal je stopcontacten afzekeren op 15 of 16A.
Dan moeten de zekeringen in de hoofdkast een stap groter zijn (25A) anders gaan de zekeringen gelijktijdig stuk.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
1.130
20
Ik vind de wandjes voor HSB nogal dunnetjes, heb je de staanders laten berekenen?
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
67
0
Om je te helpen met je elektrische vragen is er toch wat meer info nodig.

Dat is voornamelijk afhankelijk van het aantal krachtstopcontacten dat je gaat plaatsen.
Als je maar 1 machine tegelijk gaat gebruiken en de steker wisselt wordt het aanzienlijk eenvoudiger.

15A in de hoofdkast lijkt me laag als je in de werkplaats gaat onderverdelen, daar wil je dan toch minimaal je stopcontacten afzekeren op 15 of 16A.
Dan moeten de zekeringen in de hoofdkast een stap groter zijn (25A) anders gaan de zekeringen gelijktijdig stuk.
Het aantal stopcontacten zijn er 3, 1 voor de vandiktebank, 1 voor de zaag/frees en 1 voor de afzuiging.
Zoals je ziet moet ik er dus altijd 2 gebruiken, een machine+afzuiging.
Heb je ook een idee welke kabel ik nodig heb?

@Emilio, dit is toch beetje standaard maat voor tuinhuis? Moest het van mijn schoonvader afhangen zou die zelfs maar cls'en van 6 gebruiken.

Groetjes,
Kevin
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
1.130
20
40m2 is niet echt meer een tuinhuisje te noemen, je hebt het over een behoorlijke overspanning en dus ook aardige krachten bij bijv. Sneeuw oid. Ik zie het meer als regulier HSB en daar is 140x38 vrij standaard. Dat is misschien wat overkill, maar ik zou zelf toch al snel richting 120x38 gaan.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.953
2
z.o. brabant
Kijk hier eens voor de kabeldikte
http://www.klusidee.nl/Forum/about86553.html
Hoe voor de voorschriften in belgie zijn mbt selectiviteit weet ik niet, ik raad aan om dit na te vragen bij een electricien die bekend is met de voorschriften.

Worden de wanden en het dak nog geïsoleerd? Het dak zou ik zeker doen, ook om de warmte in de zomer buiten te houden. Indien er bijvoorbeeld steenwol gebruikt wordt, dan helpt het ook nog wat voor de geluidsisolatie (denk aan de buren)

Succes met de bouw

Ronald
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
67
0
40m2 is niet echt meer een tuinhuisje te noemen, je hebt het over een behoorlijke overspanning en dus ook aardige krachten bij bijv. Sneeuw oid. Ik zie het meer als regulier HSB en daar is 140x38 vrij standaard. Dat is misschien wat overkill, maar ik zou zelf toch al snel richting 120x38 gaan.
Misschien is er iemand die meeleest die hier verder op in kan gaan? Ik dacht dat 90 al genoeg ging zijn...nog adviezen?

@Frank: Blijkbaar zijn de machines 4PK en de afzuiging 2PK

@Ronald: Bedankt voor de link, zal ik eens bekijken.
Initieel was ik van plan om alles te isoleren maar ik twijfel nog...is toch al snel +600€ voor alles te isoleren(dak en wanden) en hoe ik deze dan terug verdien in stookkosten...maar je haalt geluidsisolatie aan...wat wel intressant is, hier ga ik even over nadenken!

Groetjes,
Kevin
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Dat is 6 pk, dus grofweg 4,5kw, geeft 9A
Dan kom je al een heel eind met 25A in de hoofdkast en 16A in de verdeler (in de werkplaats)
Een kabel van 2,5mm² is dan wel dik genoeg, wil je wat voorzien voor de toekomst zou je voor 4mm² kunnen kiezen
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.953
2
z.o. brabant
Plat dak zou ik meteen aan de buitenzijde isoleren. Scheelt ook condens en schimmel aan de onderzijde. (Kijk maar bij het gemiddelde schuurtje of carport, in het algemeen veel schimmel)
Nadien isoleren vanaf de onderzijde houdt ook in dat er een dampremmende laag toegepast moet worden.
De wanden kun je alleen tijdens de bouw isoleren, nadien is lastig.
Hoe maak je het afschot van het dak, een lange wand 50 mm hoger?

Ronald
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
67
0
@Frank, bedankt!

tuinhuis.jpg

Dit is wat ik in gedachten heb, is nog niet af natuurlijk, maar dit is het basis, de balken plat naast elkaar en dan met spie'en werken, zo blijft het dak plat en kan ik mijn planchetten mooi recht hangen.
Ik zou ook 2x afschot geven, dus 1x van de ramen naar de andere kant en aan de lange kant van het midden naar buiten waardoor je 2x afschot hebt, Beetje moeilijk om uit te leggen...hierbij dus een fototje

dakafschot2.jpg
zo zie je de achterkant loopt vlak en werk je met spienen naar beneden naar de rechteronderhoek en langs de andere kant dan hetzelfde.

En bedoel je met de buitenzijde isoleren van het dak, isolatie tussen de balken onder de OSB platen? en dan aan de onderkant van de balken een dampremmer gebruiken Of is OSB genoeg? Moet er dan tussen de OSB platen en de balken een dampopen folie?
Hetzelfde bij de wand, is dit de manier van doen, van binnen naar buiten:

OSB - CLSkaderwerk met rotswol - dampopen folie - lattenwerk voor 'spouw' te creeren - planchet

Edit: Er is een foto 'Bijgevoegde Afbeeldingen' die ik niet wegkrijg, hier staat een tekenfoutje in.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
2
Ouderkerk aan den IJssel
Nee, je hebt damdichte folie nodig aan de binnenkant. Bij afkoeling buiten ontstaat damptransport van warm naar koud, met condensatie op koud. Je moet dus aan de warme kant dampdichte folie gebruiken. Tenminste, zo doen we het bij het intimmeren van schepen.

Dus:
OSB - dampdichte folie - CLSkaderwerk met rotswol - lattenwerk voor 'spouw' te creeren - planchet

Die spouw lijkt me ook niet meer nodig. Gewoon rotswol - planchet.

Succes, Karel
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
67
0
Moet er tussen de rotswol en planchet geen dampopen folie?
Als ik wat google zie ik ook dat OSB dampdicht genoeg zou zijn...wat is uw mening hierover?
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
188
2
Grave, NB
Ik ben ook een werkplaats aan het bouwen en ik heb de volgende volgorde aangehouden in de wanden. Multiplex - Rockwool - Dampdoorlatende folie - Potdekselplanken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.763
19
Riemst
Voor de kabel tussen woning en werkplaats zou ik tenminste 4 mm2 gebruiken. In principe is 2,5 genoeg, maar gezien de afstand is wat meer sectie beter. 15 A binnen is niet zo heel veel. Er blijft maar 8 A voor gewone verbruik. In de werkplaats kabel van 2,5 afgezekerd op 20 A. Voor de afzuiging zou ik een aanloopautomaat voorzien. Als je dit eenmaal gewoon bent wil je er niet meer zonder. Voorzie voldoende verlichting, eventueel in twee groepen. En kijk niet op een stopcontact.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
188
2
Grave, NB
Kevin,

Ik heb het nog even nagezocht en ik heb juist de folie buiten de wol gehouden om damp hieruit naar buiten te laten en condens/vocht in de wol te voorkomen. Binnen is het doorgaans warmer dus op deze manier kan damp naar buiten. Ik heb geen vochtkering meer tussen de plaat en de wol. Ik heb daarentegen wel een afstandhouder tussen de folie en de potdekselplanken zitten.

Er loopt een thread hier op t forum waarop wat foto's staan. Zojuist gepost..
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
67
0
Ik ben ook een werkplaats aan het bouwen en ik heb de volgende volgorde aangehouden in de wanden. Multiplex - Rockwool - Dampdoorlatende folie - Potdekselplanken
Wat voor dak heb je? Indien plat dak, kan je eens de opbouw hiervan zeggen?
Edit: Idd had uw thread al doorlezen maar niet gekeken naar de gebruikersnaam, excuseer. :)

@mathieu: jep denk dat dit het intressantst zal zijn, 4mm² leggen, in theorie als er binnen geen aparaten gebruikt worden is 15A genoeg voor de machines?
Die aanloopautomaat is idd intressant, op het werk heb ik dit ook maar kost toch al direct 100+ euro spijtig genoeg.
Ik denk dat ik ongeveer 8(230v) stopcontacten voorzie + 3(380) stopcontacten voor de machines.
Qua verlichting ben ik van plan om 6 TL's(120cm lang) te voorzien in de lengterichting zoals aangegeven op volgende foto:

plattegrond stopcontacten.jpg

Hier de legende: de streep met cirkel is een 380v stopcontact, de gewone streep is 1 stopcontact, de 2 schuine zijn 2 stopcontacten en de lijnen in het midden stellen de TL's voor. :)

Groetjes,
Kevin
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.763
19
Riemst
Die 15 A zal normaal wel voldoende zijn, op voorwaarde dat de binneninstallatie goed verdeeld is over de 3 fasen. Ik zou aan de werkbank toch enkele stopkontakten en zeker meer licht voorzien (eventueel dubbele TL buizen). Als de aanloopautomaat nu niet in je budget past, kan je wel alles voorzien. Electrisch bord groot genoeg voorzien en kabel voor stopkontakt afzuiging rechtstreeks uit bord. Bij de keuze van de TL-buizen ook goed kijken welke het meest geschikt zijn voor en werkplaats. Misschien LED verlichting? Heeft iemand daar ervaring mee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.