Zoals ik eerder in dit item beloofde hierbij wat schetsen van de schijfschuurmachine die ik wil bouwen.
De schijfdiameter (HPL) krijgt een diameter van 300 mm. Schuurpapier wordt er op geplakt. De schijf wordt aangedreven via een vertraging door een 2 pk motor.Toerental motor ongeveer 2700 omw/min. Des schijf zelf zal een toerental van ong. 1000 omw/ min krijgen. In het ontwerp is rekening gehouden met het toerental te experimenteren; de overbrenging kan worden aangepast (3-schijfs V-snaar pulleys).
De as van de schijf heeft een diam. van 20 mm en gelagerd op twee (voorlopig ""heel-goedkope-hoe-kunnen-ze-het-er-voor-maken"") kogellagerblokken. Later zien we wel (als het project een succes blijkt) wat ik met die blokjes doe.
De hele constructie wordt van berken multiplex van overwegend 18 mm. De mechanisch wat zwaarder belaste delen worden 2 keer 12 mm.
De schuurtafel kan over 45 graden roteren om een as die samenvalt met de voorkant van het schuurpapier op de schuurschijf. De tafellagering bestaat uit 2 samengestelde rollagers aan weerszijden van de schijf. Elk met 13 gelagerde nylon wieltjes (diam 19 mm) die door een soort groef lopen. Deze cirkelvormige groef is 25 mm breed en 12 mm diep. Langs de binnenbaan (straal 75 mm) lopen 6 wieltjes, langs de buitenbaan (straal 100 mm) lopen 7 wieltjes. De voorkant van de machine is geheel vlak dwz dat ook naast de schijf niets het te schuren object in de weg zit. DE tafelsupport is mogelijk overdone maar ik wil dat het goed wordt. Of dat lukt zullen we zien.
De tafel krijgt een instelbare hoekgeleiding zoals bijv INCA die maakt.
De schijf zit in een gesloten doos (de voorkant is natuurlijk open) en krijgt een stofafzuiging. Op de schetsen is dat (nog) niet aangegeven.
Ik zal jullie op de hoogte houden. De bouw moet nog beginnen en zoals ik al eerder schreef: Het zal langzaam gaan.

mvg
klaas0639