Ontwerp schijfschuurmachine

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Kan je niet met gewone kleine kogellagertjes werken, en daar zelf een klein boutje met moertje opdraaien.
Of moet het persé nylon zijn?
Anders zijn er in oude computers (harddiscs) vaak kleine kogellagertjes te vinden...

Ik heb wel een soort kogellagertje in een huisje om in een gefreesde groef in te werken, maar da's niet de bevestiging die je zoekt lijkt me...

Groeten en succes!
Steven
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja gewone kogellagertje waar ik zelf een hol asje in zet met boutje of alleen boutje zou heel goed kunnen. Maar vind kogellagertjes beetje duur. ik zoek een goedkoper (nylon/staal) maar spelingarme glijlageroplossinkje.

Ja googlen... Ik "google" en "lazy susan" me ongans :). Op rolgeleiders glijlagers, geleiderollen, rollen en rolletjes ( geeft veel corsetten) curvevolgers etc. etc. U zegt het maar. Ik heb het gevoel dat er een beter steekwoord moet zijn. Frustrerend gevoel dat er ergens in een magazijn duizenden liggen voor een habbekrats waar ik niet bij kan. Potverdikke :).

Misschien is de suggestie van slooplagers uit een disk een idee en ik zal nog eens beter bij wielens kijken (heb ik al langs gehad maar misschien iets over hoofd gezien)
Anders moet ik zelf wat bakken.

hou jullie op de hoogte

mvg
klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Grote dank. Kant en klare geglijlagerde wieltjes met asje, geringe speling, lage wrijving en goedkoop zijn er nog niet bij.

ik capituleer. Ik ga nylonlagerbusjes gebruiken en maak er zelf goed passende stalen asjes bij.

@ ArtHarg: zijn leuke busjes. Per stuk kosten ze 30 tot 60 cent. Maar zitten in pakjes van 100 :). Proberen of ik die leverancier zover kan krijgen dat hij er tien uit een doosje haalt. Of misschien kan ik via hem een detailhandelaar vinden.

Kogellagers zou ik natuurlijk kunnen gebruiken maar heb er een stuk of 8 a 10 nodig. Ben ik even duur uit als met de honderd busjes.
Maar 30 tot 50 euro voor de lagering van de tafel is me een te grote post op de totale bouwkosten. Dat moet beter kunnen. Ontwerp aanpassen is ook een optie. kHeb nog geen beter concept.


mvg
klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
@dutchy.
Dat is wat ik zoek. Diameters zijn een beetje groot, overigens is het exact wat ik wil.
En goedkoop voor zo' dingetje. Maar als deze afm er is moet er ook een kleinere te vinden zijn.
Zal op trackwheel zoeken (je hint is niet te laat; ik zei toch al dat het langzaam gaat. Ben nu het ontwerp aan het optimaliseren op papier)
dank.

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
@Dutchy
ik had in 1ste instantie de slidebearings over hoofd gezien. Precies wat ik zoek. Ook qua diameter (22 mm) en prijs.
GROTE DANK.

Zal er een aantal van bestellen.
Leveren ze snel? Nou ja bij mij gaat het ook niet snel. Ik ben nog op papier bezig.

mvg
klaas0639
 

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
Gaat redelijk snel. Zal je niet tegenvallen. Ik had vorig jaar voor mijn "engelse" grasmaaier inch maten nodig en zodoende kwam ik hier terecht. Het moest bij mij ook betaalbaar ;)

Succes Klaas.

In welk deel van nederland woon je?

Groet,

Jan
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn machine zal niet efectiever zijn.
Maar ik beleef te veel plezier aan het ontwerpen om dat proces niet veel aandacht te geven. Is ook een valkuil. Het ontwerpje is straks zo "mooi" (moet nog blijken) dat het bouwen een eeuw duurt :). Maar ik hoef mijn brood er niet mee te verdienen. Doe het voor mijn plezier.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Nee, denk ik ook niet en ik vind het ontwerp en het uiteindelijke resultaat heel erg leuk geworden. Zit voor mij in elk geval voldoende uitdaging in met perspectief op positief resultaat dat ik dit zeker ga oppakken. Jij veel succes met jouw realisatie!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zoals ik eerder in dit item beloofde hierbij wat schetsen van de schijfschuurmachine die ik wil bouwen.

De schijfdiameter (HPL) krijgt een diameter van 300 mm. Schuurpapier wordt er op geplakt. De schijf wordt aangedreven via een vertraging door een 2 pk motor.Toerental motor ongeveer 2700 omw/min. Des schijf zelf zal een toerental van ong. 1000 omw/ min krijgen. In het ontwerp is rekening gehouden met het toerental te experimenteren; de overbrenging kan worden aangepast (3-schijfs V-snaar pulleys).

De as van de schijf heeft een diam. van 20 mm en gelagerd op twee (voorlopig ""heel-goedkope-hoe-kunnen-ze-het-er-voor-maken"") kogellagerblokken. Later zien we wel (als het project een succes blijkt) wat ik met die blokjes doe.

De hele constructie wordt van berken multiplex van overwegend 18 mm. De mechanisch wat zwaarder belaste delen worden 2 keer 12 mm.

De schuurtafel kan over 45 graden roteren om een as die samenvalt met de voorkant van het schuurpapier op de schuurschijf. De tafellagering bestaat uit 2 samengestelde rollagers aan weerszijden van de schijf. Elk met 13 gelagerde nylon wieltjes (diam 19 mm) die door een soort groef lopen. Deze cirkelvormige groef is 25 mm breed en 12 mm diep. Langs de binnenbaan (straal 75 mm) lopen 6 wieltjes, langs de buitenbaan (straal 100 mm) lopen 7 wieltjes. De voorkant van de machine is geheel vlak dwz dat ook naast de schijf niets het te schuren object in de weg zit. DE tafelsupport is mogelijk overdone maar ik wil dat het goed wordt. Of dat lukt zullen we zien.

De tafel krijgt een instelbare hoekgeleiding zoals bijv INCA die maakt.
De schijf zit in een gesloten doos (de voorkant is natuurlijk open) en krijgt een stofafzuiging. Op de schetsen is dat (nog) niet aangegeven.

Ik zal jullie op de hoogte houden. De bouw moet nog beginnen en zoals ik al eerder schreef: Het zal langzaam gaan.

schuurmachine_01.jpgschuurmachine_02.jpg

mvg
klaas0639
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zelf maken is natuurlijk een geweldige uitdaging. Alleen het uitdokteren geeft al voldoening en leerzame momenten.
Korter om de bocht gaat als volgt:
Je koopt op marktplaats een tweede hands houtdraaibank (b.v.HUVEMA,LMS), waar meestal een flens bij zit waar je de schuurschijf op monteert - schuurschijf erop en gaan met die banaan. Op de steun maak je het plateau. Ook de meest eenvoudige draaibankjes hebben drie snelheden en een hoogte die een schijf van 30 cm toelaat. Beneden de €50 vast succes.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.