Ontwerp check

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.435
317
omgeving Rotterdam
Om een ruimte onder de trap dicht te zetten en een nette kast te maken, heb ik een klein ontwerp gemaakt, dat ik even wil laten checken.
Op de muur komt een strook multiplex waar ik potscharnier op wil monteren. Als deur wil ik een plaat populieren mpx gebruiken om het gewicht binnen de perken te houden.

Ik wil een innenliggende deur toepassen met scharnieren die 110 open gaan. ik dacht aan drie scharnieren.
De dagmaat van de opening is 833mm, is 2x3mm speling voldoende om aan te houden? Daarmee zou de deur 833 - 3 - 3 - 18 = 809mm worden.
Voor de sluiting wil ik een druksluiting van BLUM nemen, die zitten ook in onze keuken en sommigen hebben het 15 jaar vol gehouden voordat ik ze moest vervangen.

Zie ik iets over het hoofd waar ik bij het maken rekening mee moet houden?
33fe5f08-14f1-4c84-98d4-cabbf89baa88.jpg

Laatst bewerkt:

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
308
130
Zaanstreek
deurhoogte van 2160 in populierenplex? Zou ik niet doen. Die platen zit vaak spanning in en de kans groot dat je deur scheluw eindigd. MDF is ongeveer 700kg/kuub dus dan kom ik op net geen 22kg voor die deur uit.
3mm rondom sluitnaad is flink, als het in een strak meubel valt is 1.5mm rondom gangbaar. Ik zou anders op 2mm rondom gaan zitten voor de zekerheid.

Heb je al eens een waterpas tegen die wand gehouden? Stucwerk wil nog wel eens (flink) bol/hol lopen..

Qua aantal scharnieren heeft blum een cheatsheet gemaakt.
1566814254.jpg

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.346
853
‘s-Hertogenbosch
Idd populier niet gebruiken. Liever de groene mdf met een lakdraagfolie, ivm het krom trekken.
Hopelijk zitten de scharnieren aan de hoge zijde van de deur, je zal de bovenkant moeten verkantelen( aansnuiten).
Hoeveel ruimte heb je aan de onderkant?
Wat is de helling van de trapboom? Hoe hoog is de deur aan de sluitkant?
Staat je trap in één vlak wat zuiver “te lood “ is?????
Je moet ervan uitgaan dat een deur van 80 cm+ met een verlopende deurhoogte spanning gaat krijgen en gaat trekken.
Omdat er lakdraagfolie op zit houdt het niet in dat je alleen maar de zichtzijde hoeft te schilderen, dus de ene kant 3 lagen, dan de andere kant ook….
Als laatste, geef ook ergens ruimte zodat de lucht kan ontsnappen….

Succes, en begin met een deur die te groot is , groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.