Omgang met 'kritische' klanten, advies gevraagd.

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Wij tekenen alles uit en alles staat op papier vooraf. Eens het voorschot is betaald starten de werken.
Vervolgens wordt het meubel opgesteld in atelier en komt de klant het meubel bekijken.
Stel dan dat er evt iets moet wijzigen ( wat ik nog nooit heb meegemaakt ), kan je makkelijk bijwerken na eerst alles terug op papier te zetten.

Zulke klanten zoals jij hebt zijn inderdaad wel meer uitzondering dan regel. Maar zoals al vermeld, klant is koning ( maar jij bent de keizer xd)

Bert
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
De klant is koning, maar bij mij niet ten koste van alles. De kwaliteit van mijn werk (dus m'n goede naam) en het voortbestaan van m'n toko komen toch wel op 1 en 2. Dat de klant eisen stelt aan hoe het geheel eruit moet komen te zien is zijn goed recht. Maar dat hij eisen gaat stellen aan de technische uitvoering en de manier en locatie van werken gaat me toch wat ver. Dit lijkt me geen gezonde situatie, or is it just me?

Je klant heeft voor jou gekozen vanwege je goede naam en je kwaliteit. Als zij eisen gaan stellen die die kwaliteit ondermijnd moet je ze daarop wijzen. Maar wel met de gedachte: de klant is koning. Je kan dus niet zeggen (of denken):"ja dag, bekijk het maar".
De kwaliteit van je werk is niet hetzelfde als je goede naam. Als je niet maakt wat ze willen zullen ze je niet snel aan vrienden aanbevelen.
Hoe goed je product ook is.
Als de service goed is, zullen kwaliteitsfouten wel vergeven worden.
Als de service slecht is, zal je product wel heeeeel goed moeten zijn, want ze zien je niet graag terug komen.

Het voortbestaan van je toko is afhankelijk van de combinatie: service, kwaliteit en de juiste prijs.

De manier en locatie komen misschien omdat ze er tegenop zien dat de kast weer weg moet. Je zult ze gerust moeten stellen.

Hebben jullie ook niet een bepaald kader waar je binnen blijft; wat betreft de manier van werken, volgorde van werken, gereedschap en materiaal wat je gebruikt, etc. Of doen jullie onbeperkt concessies onder het mom "klant is koning"? Maw. hoe geven jullie de grenzen aan zonder de klant tegen de schenen te schoppen?

Waarschijnlijk hebben ze gespaard en gedroomd van een nieuwe kast. In die dromen ontstaan misschien dingen die in werkelijkheid niet kunnen. Het is dan aan jou om ze mogelijk te maken of ze heel voorzichtig te vertellen dat wat zij willen technisch niet haalbaar is.
Of dat dat de kwaliteit aantast waardoor ze op korte termijn niet tevreden zijn. Ook dit met de gedachte: klant is koning.

Principes zijn goed, maar je koopt er geen halfje brood mee.

Groeten, Raymond
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Er is een klasse klanten waar geld inderdaad geen probleem is. Klanten die gewoon zeggen: ik heb dit zo wel gevraagd, maar het resultaat is niet dat wat ik voor ogen had. Opnieuw beginnen, ik betaal. Niet met je ogen knipperen, geleverd werk is ok, maar klant wil iets anders (de kleur is net iets te licht, er zit een knoopje teveel in de eiken vloer, er zitten te weinig knopen in de rustieke vloer...), je begint dus opnieuw. Met deze klanten moet je weten om te gaan. Je moet ze aanvoelen en dan klikt het. En eens het klikt, zit je gebeiteld, want deze klanten laten werken.
 
Laatst bewerkt:

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
SunRayes je naam is niet zomaar naar de bliksem ook niet in deze tijd met internet.
Als je prijs/kwaliteit goed is en je je afspraken redelijk nakomt zie ik geen problemen, zeker niet voor een meubelmaker die maatwerk levert (op bestelling)

Voor een vaste goedbetalende klant doe ik een stapje meer indien gevraagd, het redelijk en tijd voor is.
Weet wat je kunt en zorg dat je gelijkwaardig bent aan de klant.
"Klant is Koning" is dat duidelijk niet.
 

A.N

Actieve deelnemer
De klant is koning, maar bij mij niet ten koste van alles. De kwaliteit van mijn werk (dus m'n goede naam) en het voortbestaan van m'n toko komen toch wel op 1 en 2. Dat de klant eisen stelt aan hoe het geheel eruit moet komen te zien is zijn goed recht. Maar dat hij eisen gaat stellen aan de technische uitvoering en de manier en locatie van werken gaat me toch wat ver. Dit lijkt me geen gezonde situatie, or is it just me?

Hebben jullie ook niet een bepaald kader waar je binnen blijft; wat betreft de manier van werken, volgorde van werken, gereedschap en materiaal wat je gebruikt, etc. Of doen jullie onbeperkt concessies onder het mom "klant is koning"? Maw. hoe geven jullie de grenzen aan zonder de klant tegen de schenen te schoppen?

Als het een eenvoudige aanpassing is zou je dat evt. op locatie kunnen doen.
Bij jouw meubel lijkt me dat echter niet te doen, gewoon meenemen en in je eigen werkplaats en volgens je eigen werkwijze proberen zo goed mogelijk de wens van de klant in het meubel te verwerken.

Het eindresultaat wat de klant voor ogen heeft moet centraal staan maar over de uitvoering daarvan moet je wel zelf de regie hebben en houden wil je tot een optimaal resultaat komen, daar kun je als bedrijf in deze branche eigenlijk geen concessies in doen
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Interessant om te lezen hoe iedereen er weer anders mee omgaat.

De speerpunten die wel naar voren komen:
- Altijd vriendelijk blijven het devies is (ook al kook je van binnen).
- De tijd nemen om de klant uit te leggen hoe en waarom je dingen op een bepaalde manier gaat doen.
- Wat de nadelen en extra kosten zijn als je het toch op zijn manier gaat doen.
- Alles vooraf op papier zetten en laten tekenen.
- Op een bepaald punt mag je als uitvoerder ook best eisen stellen. Bijv. dat het niet anders kan om bepaalde dingen in de werkplaats uit te voeren.

Ik heb het inmiddels met de klant besproken met een stevige bak koffie erbij. En uitgelegd dat mijn doel ook een mooi eindresultaat, een efficiente manier van werken en zo min mogelijk meerwerk creeeren is en dat het daarvoor nodig is dat alles terug komt naar mijn werkplaats. Wat meer in details uitgelegd en de klant begreep het.

Het heeft me wel 2 uur gekost incl. reistijd maar de problemen zijn uit de lucht gelukkig. Hopelijk gaat het bij de volgende klant zonder problemen... :D

bedankt voor alle advies allemaal
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik herken dit probleem. Je maakt wat moois en de klant heeft onmogelijke eisen. Je wilt hem niet kwijt en ook geen concessies doen aan de eigen gevoel voor kwaliteit. Wanneer zo velen hier (soms) mee zitten wordt het tijd voor een wookworking.nl forummiddag waar een terzake kundig iemand werkbare handreikingen doet. Gezellig en leerzaam. Zo kun je als woodworkers toch ook gezamenlijk elkaar tot hulp zijn. Ik gooi het maar in het midden. Is het geen oplossing dan is het wel een leuk aanbod.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
He David, mooi man. Ik denk zo maar dat die twee uur extra uitleg geen weggegooide tijd is. Klant voelt zich begrepen en serieus genomen, en vertrouwt je nu. Blijkbaar schortte het hem daar (onbewust) aan en wilde hij misschien gerustgesteld worden. Mooie leerervaring, en dank voor het delen! Mooie prijs kunnen afspreken?
 

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Hallo, Ik zou een uitspraak: de kosten maken niet uit met een grote korrel zout nemen. De klant was niet tevreden en de vraag is of ze dat wel zijn als ze het resultaat van de aanpassingen zien. Jij ziet ze immers niet tot een mooi resultaat worden. Ik zou ze wel proberen te helpen. En dat kan alleen met die aanpassingen die jij je zelf mooi ziet uitvoeren. Daar een begroting voor maken. En als test: laten betalen voor meubel nu, en voorschot voor de nog te maken aanpassingen. Dan weet je snel genoeg of het serieus is. Er zijn helaas ook klanten die klagen om uiteindelijk te vragen om korting omdat het niet naar de zin is. Succes er mee, Christiaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.