Nooitgedagt speelgoed autos maken

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.825
2.793
Terkaple
www.woodworking.nl
Af en toe doe ik een klusje in Houtstad IJlst eigenlijk het museum opgericht toen de Nooitgedagt fabriek sloot. Zo kreeg ik goed contact met de zonen van de laatste eigenaar en zouden graag zien dat er in het museum weer wat Nooitgedagt houten speelgoed, b.v. autos verkocht gaan worden. Vorig jaar raakten we daarover in gesprek en heb ik toegezegd in ieder geval uit te zoeken hoe e.e.a. georganiseerd moet worden en een kleine serie te maken.
Het grootste probleem voorzag in de de gedraaide onderdelen, zoals de wielen, lampen, stuur etc. Gelukkig had kwam op de Ligna vorig jaar met een duitse speelgoedmaker in contact, die ik een paar maanden later ook bezocht heb. Hij was inmiddels gestopt, maar ik had een hele leuke middag en kreeg voor wielen etc een adres van een klein familiebedrijf in Oostenrijk die dat draaiwerk in grote hoeveelheden maken en heel betaalbaar. 1350 houten wielen van 40 mm doorsnede, rood geverfd voor 180 euro vind ik zeer betaalbaar. Hout is ook niet het probleem, dus binnenkort maar wat bestellen en dan starten met productie, dwz ook het maken van mallen zodat met een zaagmachine, bovenfrees etc dit te maken is.

Wat ik nog niet uitgevogeld heb is, hoe je de snel je b.v. de uitham zou kunnen maken in het eerste autootje, De hoeken zijn niet niet 90 graden, dus een frees onder die hoek zou een oplossing kunnen zijn, dat geldt ook voor de afronding van de hoek naar de bovenkant van het autootje.
En ook andere tips en opmerkingen zijn erg welkom! De blokjes in de vrachtauto en eventuele poppetjes koop ik ook in Oostenrijk, gekleurd en wel. De cabine van de vrachtauto is ook een ding om over na te denken hoe je die in kleine serie zou kunnen maken.

ik kijk uit naar de reacties!

jaap

IMG_5442.jpeg

IMG_5444.jpeg

IMG_5448.jpeg

IMG_5452.jpeg

IMG_5460.jpeg

IMG_5464.jpeg

IMG_5468.jpeg

IMG_5470.jpeg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.100
4.128
Voor seriewerk heb je of ouderwetse zaag en freesmallen nodig, of modern met de cnc. Dat laatste werkt vermoedelijk sneller voor kleine oplages.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.825
2.793
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor seriewerk heb je of ouderwetse zaag en freesmallen nodig, of modern met de cnc. Dat laatste werkt vermoedelijk sneller voor kleine oplages.
om het overdraagbaar te maken, zodat ook andere hobbyisten die zouden kunnen maken, gaat mijn voorkeur uit naar eenvoudige tafelzaag, bovenfrees, mallen en een schijf of bandschuurmachine. In mijn ideaal beeld moet het door vrijwilligers met 'normaal' gereedschap gemaakt kunnen worden.

Weet iemand of er frezen te koop zijn met b.v. een hoek van 5 graden en een afgeronde bodem. Ik denk er over om een proefje te doen en een freesje in de boormachine te laten draaien en dan met de haaks slijper ze ietsje taps te maken en de onderkant af te ronden. Zal dan wel een nieuwe vrijloophoek aan moeten slijpen, maar dat lijkt me wel te doen. Iemand dat al een keer gedaan?

mijn idee was om er 4 of 5 uit 1 plank naast elkaar in 1 keer te frezen (de dwarse uitsparingen waar de bestuurder zit) en dan in de lengte los van elkaar te zagen.

jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.100
4.128
Volgens mij zijn de meeste onderdelen op een ouderwetse bovenfreesmachine gemaakt. Met een mal die de pen in de tafel volgt. Vermoedelijk zijn de contouren voorgezaagd op een lintzaag. Ik zou een groot deel van het freeswerk wel op mijn radiaalzaag met een freesblok met op maat geslepen messen kunnen maken. Maar ik zou daar andere mensen ver bij weg houden.

• Leuk
Waarderingen: jaap

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
303
128
Zaanstreek
wat is de breedte van die karretjes (ongeveer)? Ik zou inderdaad voorzagen en dan een kopieermalletje maken zodat ze op de kant langs een freestafel met lager kunnen. helaas heb je wel een kleine binnenradius én relatief hoog, dat zijn twee zaken die vaak niet samengaan in gereedschapskeuze.. Als je een maattekening (of goede frontale foto's) kan maken wil ik best een keer een freesmalletje (of één autotje) op de CNC maken om het geheel te testen/voelen/proberen.

Origineel misschien wel met custom beitelkaartjes op de stationairfrees. Als ik zo naar het eerste autotje kijk kun je in een mal met de "kont" van de auto tegen je tafel aan (dus rechtopstaand) die speciale vorm prima bij een beitelblok in de buurt krijgen. Dan krijg je zoiets in je beitelblok:
1421415b.jpg

• Leuk

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
265
90
Groningen
www.kiwood.nl
Weet niet of het in hout ook werkt, maar voor metaal verspaning kun je frezen laten slijpen in elk profiel dat je wilt.
Als je een beetje oplage hebt denk ik dat de kosten ook nog wel meevallen voor een paar hardmetaal frezen. Zou eens een prijsje aan kunnen vragen.

Zou er dan ongeveer zo uit zien denk ik:
freesprofiel.jpg

Met een CNC en een zo groot mogelijke radiusfrees kun je denk ik ook wel een eind komen zonder dat de cyclustijd te lang wordt. Maar denk dat je dan nog wel een klein beetje schuurwerk hebt om de 'scallops' / freesribbels van de overstap weg te halen.

• Leuk

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
265
90
Groningen
www.kiwood.nl
op de cnc zou het ook niet zo lang duren, als ik wat waarden gok (auto 20cm lang, 8cm breed, radius onderin 4mm en 8mm bolkop frees) denk ik dat je het onder een minuut kunt frezen met minimale freesribbels over.
Niet geoptimaliseerde cam:

cnc.png

• Leuk

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.380
579
hilversum
Als het een iedereen kan het maken set moet worden.
Zou ik zeggen zaag,beitel en vijl/rasp.
Dat hebben de meeste wel en kost niet veel.

Voor de cabine denk ik aan een figuurzaag.

Van alles een papieren mal maken en overtrekken op het blok hout.

Bij nooitgedagt denk ik aan handgereedschap niet alles met een stekker 😅

• Leuk

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.018
449
RegioRotterdam
om het overdraagbaar te maken, zodat ook andere hobbyisten die zouden kunnen maken, gaat mijn voorkeur uit naar eenvoudige tafelzaag, bovenfrees, mallen en een schijf of bandschuurmachine. In mijn ideaal beeld moet het door vrijwilligers met 'normaal' gereedschap gemaakt kunnen worden.
Dan denk ik aan de hoeken van de 'cockpit' te boren en de rest ofwel met de lintzaag of met tafelzaag en/of frees.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.