Nog meer Parkside performance..

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Zie:

I rest my case

Groetnis,
Roeland
Dit artikel voegt niks toe aan wat eerder genoemd is, bevestigde het wellicht zelfs.

Deels in Duitsland, maar het bedrijf wat het doet heeft niet zomaar handel in de naam staan…..

Dat een produkt grotendeels in goedkope landen gemaakt wordt is overigens niet per se slecht….. volgens mij doen grote merken dat ook steeds vaker. Het is simpelweg niet mogelijk dit soort produkten te ontwikkelen en produceren in een duur land als Duitsland en dan voor Parkside prijzen te verkopen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Over het woord/begrip 'fabrikant': Hier in Twente is de textielindustrie ontstaan als min of meer logische voortzetting van een bestaande praktijk voor de tijd van industrialisatie.

Hoe het zat: zogeheten fabrikanten coördineerden het proces van inkoop van grondstoffen en de keten van productieschakels bij mensen thuis. Ze kochten linnen, wol, katoen; brachten dat naar huisspinners; haalden het gesponnen draad weer op; leverden dat af bij wevers; brachten dat vervolgens weer naar kammers en blekers; verkochten het eindproduct & dat ging allemaal in allerlei wisselende combinaties. Dus soms was er sprake van een huishouden waar spinnen en weven gecombineerd werd, etcetera, etcetera.

Omdat dit proces niet erg efficiënt was, leidde het tot het bundelen van de activiteiten van meerdere personen en kundes in kleine fabrieken onder leiding van de 'fabrikant' die de boel financierde. Fabriekjes die na de introductie van stoomkracht uitgroeiden tot grotere. Gekende namen van fabrikanten: Van Heek, Blijdenstein, ten Cate, u zeker nog bekend in de oren klinkend…

Dus: een fabrikant was oorspronkelijk een persoon of bedrijf die het produceren van 'iets' financierde, coördineerde, begeleidde en het vervolgens verhandelde.

Als jij of ik een container met apparaten bestel in een ver land, gemaakt volgens eigen specificaties, die importeer en verhandel, dan ben ik of jij dus een fabrikant.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Over het woord/begrip 'fabrikant': Hier in Twente is de textielindustrie ontstaan als min of meer logische voortzetting van een bestaande praktijk voor de tijd van industrialisatie.

Hoe het zat: zogeheten fabrikanten coördineerden het proces van inkoop van grondstoffen en de keten van productieschakels bij mensen thuis. Ze kochten linnen, wol, katoen; brachten dat naar huisspinners; haalden het gesponnen draad weer op; leverden dat af bij wevers; brachten dat vervolgens weer naar kammers en blekers; verkochten het eindproduct & dat ging allemaal in allerlei wisselende combinaties. Dus soms was er sprake van een huishouden waar spinnen en weven gecombineerd werd, etcetera, etcetera.

Omdat dit proces niet erg efficiënt was, leidde het tot het bundelen van de activiteiten van meerdere personen en kundes in kleine fabrieken onder leiding van de 'fabrikant' die de boel financierde. Fabriekjes die na de introductie van stoomkracht uitgroeiden tot grotere. Gekende namen van fabrikanten: Van Heek, Blijdenstein, ten Cate, u zeker nog bekend in de oren klinkend…

Dus: een fabrikant was oorspronkelijk een persoon of bedrijf die het produceren van 'iets' financierde, coördineerde, begeleidde en het vervolgens verhandelde.

Als jij of ik een container met apparaten bestel in een ver land, gemaakt volgens eigen specificaties, die importeer en verhandel, dan ben ik of jij dus een fabrikant.
Nee, dan ben je een dozenschuiver. Het ontstaan doet niets met de lading van een begrip.
Het is chinees spul dat wordt geïmporteerd en vast ook gespecificeerd door een handelaar en dan doorverkocht aan de Lidl.
Een handelaar is geen producent, dat is degene met de fabriek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
De site is wel in het Duits maar er staat duidelijk dat de productie plaats vindt in Hong Kong, Nanjing und Shenzhen
Maar ja, wat komt daar tegenwoordig nou niet vandaan
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Het x20v gereedschap komt van grizzly tools. Een verder ombekend merk, maar ik ben er heel blij mee.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Én wéér een topic om zeep geholpen...

Keer op keer als het woordje China oid in een topic voorkomt vinden er altijd weer een aantal mensen het nodig om dan maar weer eens het topic te bevuilen met een morele discussie over de gang van zaken in China en dat Nederland ten onder gaat. Ook het telkens maar weer herhalen van waarschuwingen over extra kosten als je iets uit China haalt maakt zo'n topic telkens weer onleesbaar.

De "morele en extra kosten" discussie kan gevoerd worden in het kantinegedeelte van dit forum. (Zelf even een topic openen daarvoor als je het allemaal zo belangrijk vindt).

Kan een moderator dit topic opschonen aub?
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Ook ik vind de nieuwe parkside performance stofzuiger interessant. Met name vanwege de h klassering. Dat heb ik nog niet gezien voor deze prijsstelling.

Maar......hie zit het met de filterreiniging? Deze lijkt niet automatisch. Sterker nog als ik foto's van de machine bekijk lijkt er op de zijkant een korte instructie te staan. De slang moet afgekoppeld en dan een knop ingedrukt. De filter blaast zichzelf dan schoon?

Heeft iemand dit al getest?
Ja! Terug naar de inhoud. Iemand hier nog ideen over?
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Filmpje net bekeken en haal er net iets meer dan 'niks' uit, maar erg informatief is het niet. En nog minder als je de taal niet kunt verstaan en er geen ondertiteling is:
- hij zuigt stof :cool:
- niet geschikt om stenen mee te zuigen o_O
- je kunt er Parkside apparaten op aan sluiten
- je kunt er ook water mee op zuigen
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Vergelijking tussen Festool CTL 26 E en de nieuwe Parkside stofzuiger.
Samenvatting:
- Afwerking Festool is degelijker
- Festool is makkelijker te disassembleren
- Parkside levert meer voor (veel) minder geld (€ 300 vs € 700)
- De Parkside maakt veel meer lawaai (96 vs 88 db ) maar is ook stuk krachtiger
- De koppeling voor het automatisch starten van (Parkside) accu gereedschap werkt eeliswaar maar is duidelijk voor verbetering vatbaar. Grootste nadeel: werkt eenmaal gekoppeld niet meer via Bluetooth maar via je wifi verbinding en de Lidl app moet open staan op de stofzuiger.

Edit: en klasse H (Parkside) vs K (Festool)
 
Laatst bewerkt:

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
16
4
Ik heb een breekhamer, een MIG/TIG las apparaat en een multitool van Parkside.
De breekhamer en het las apparaat werken echt heel goed maar ik twijfel over de multitool.
Het is best een handig apparaat is het is ook nuttig geweest maar waarschijnlijk zijn er betere.
(of het ligt aan het bijgeleverd zaagje)
De rest van het spul wat ik koop is eigenlijk altijd van een goed merk en zorgvuldig uitgezocht :).
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Multitool dan is Fein wel hét merk
ik heb afgelopen maanden bijna dagelijks minimaal een uur met de multitool gewerkt en heb zelf een Fein (230V)
Op het werk daar was ook een Makita 18V, die doet het niet echt slecht, maar topzwaar door de accu en minder power.
Met een Bosch (hobby uitvoering) heb ik daar ook even gewerkt, maar dat is leuk voor een miniklusje, maar niet voor serieus werk
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb een breekhamer, een MIG/TIG las apparaat en een multitool van Parkside.
De breekhamer en het las apparaat werken echt heel goed maar ik twijfel over de multitool.
Het is best een handig apparaat is het is ook nuttig geweest maar waarschijnlijk zijn er betere.
(of het ligt aan het bijgeleverd zaagje)
De rest van het spul wat ik koop is eigenlijk altijd van een goed merk en zorgvuldig uitgezocht :).
Heb tijdje met een parkside accu multitool gewerkt. Na uurtje er mee werken kreeg ik elke keer last van mijn handen. Ding trilde enorm, zelfs de accu begon in de slijten. Nu een accu multitool van Festool alweer een paar jaar (had al 18v accu's), nergens last van en zaagt veel beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
16
4
De multi tool die ik heb heeft geen accu, maar gewoon een snoer, die kostte ook bijna niets.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Heb tijdje met een parkside accu multitool gewerkt. Na uurtje er mee werken kreeg ik elke keer last van mijn handen. Ding trilde enorm, zelfs de accu begon in de slijten. Nu een accu multitool van Festool alweer een paar jaar (had al 18v accu's), nergens last van en zaagt veel beter.
Ik had er 2, beide nieuw, ging ik gebruiken om dun stucwerk van gipsplaten af te steken met een plat mes.... binnen 2 uur de eerste kapot, de 2e gepakt, dus was binnen 2 uur ook kapot... ze waren ook 25 euro per stuk in een aanbieding maar sindsdien koop ik die rommel niet meer....
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
De multituul van de groene serie heeft in mijn ogen een ontwerpfout. Op de motoras komtzijwaardse kracht waardoor deze na.l verloop van tijd afbreekt. Als je hard op de machine duwt of hem veel inzet kan dat sneller zijn.

Overigens vind ik dat geen maatstaf voor de andere.machines. zo heb ik de groene reciprozaag aardig mishandeld door coniferen bij de grond mee af te zagen. Zand, vuil en zware belasting en hij werkt nog steeds.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Multitool dan is Fein wel hét merk
ik heb afgelopen maanden bijna dagelijks minimaal een uur met de multitool gewerkt en heb zelf een Fein (230V)
Op het werk daar was ook een Makita 18V, die doet het niet echt slecht, maar topzwaar door de accu en minder power.
Met een Bosch (hobby uitvoering) heb ik daar ook even gewerkt, maar dat is leuk voor een miniklusje, maar niet voor serieus werk
Ik ken mensen uit de bouw die zelfs de zwaarste fein binnen een aantal maanden kapot kregen. Maar ja met botte zaagjes en maar op de machine duwen helpt alles kapot denk ik dan.
 
Laatst bewerkt:

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Vergelijking tussen Festool CTL 26 E en de nieuwe Parkside stofzuiger.
Samenvatting:
- Afwerking Festool is degelijker
- Festool is makkelijker te disassembleren
- Parkside levert meer voor (veel) minder geld (€ 300 vs € 700)
- De Parkside maakt veel meer lawaai (96 vs 88 db ) maar is ook stuk krachtiger
- De koppeling voor het automatisch starten van (Parkside) accu gereedschap werkt eeliswaar maar is duidelijk voor verbetering vatbaar. Grootste nadeel: werkt eenmaal gekoppeld niet meer via Bluetooth maar via je wifi verbinding en de Lidl app moet open staan op de stofzuiger.

Edit: en klasse H (Parkside) vs K (Festool)
Vooral die laatste toevoeging is erg belangrijk, want eigenlijk kun je deze machines niet vergelijken. Een H klasse festool zal nog veel meer kosten.

Wat betreft koppelen gereedschap. Er zit ook gewoon een gereedschapsstopcontact op.
Uit het filmpje komt naar voren dat de parkside een lagere inschakeldrempel.heeft dan de festool. Hij gaat dus sneller aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.