nieuwe zelfbouw draaibank (long term)

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Interessant. Ik ben benieuwd hoe de keuze van een dicht bed bevalt, of dat niet snel vol met snippers komt te liggen.

Wat betreft je lagerblokken: als ze beide even groot zijn, en je maakt de as precies zo dik als het gat er in, hoe ga je de as dan aan één van de lagerblokken fixeren, zodat je de as er niet doorheen kunt duwen als je de pinole van de losse kop aandraait?
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Interessant. Ik ben benieuwd hoe de keuze van een dicht bed bevalt, of dat niet snel vol met snippers komt te liggen.

Wat betreft je lagerblokken: als ze beide even groot zijn, en je maakt de as precies zo dik als het gat er in, hoe ga je de as dan aan één van de lagerblokken fixeren, zodat je de as er niet doorheen kunt duwen als je de pinole van de losse kop aandraait?

1- dat is inderdaad een goeie, zal idd vollopen op den duur, maar een stofzuiger of wat perslucht doen wonderen.

2- as wordt overal 55m, aan de lagers zitten bussen waarmee je de as kunt fixeren, bij mijn huidige draaibank zitten er ook van die bussen op, gaat tot nu toe prima.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Die vier inbusboutjes bedoelt hij ook. Ik zou een stelring om de as schuiven en die even vastlassen en daarna vlak draaien.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1- dat is inderdaad een goeie, zal idd vollopen op den duur, maar een stofzuiger of wat perslucht doen wonderen.

Draaibank word iets groter dan je vorige, wil je dus ook grotere stukjes hout draaien, daar gaat geen perslucht tegenop werken

1. hout in spannen
2. draaien
3. beitel slijpen
4. bed schoonblazen
5. draaien
6. beitel slijpen
7. bed schoonblazen.....


Snappie, je komt zo weinig aan draaien toe ;-)
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Draaibank word iets groter dan je vorige, wil je dus ook grotere stukjes hout draaien, daar gaat geen perslucht tegenop werken

1. hout in spannen
2. draaien
3. beitel slijpen
4. bed schoonblazen
5. draaien
6. beitel slijpen
7. bed schoonblazen.....


Snappie, je komt zo weinig aan draaien toe ;-)
denk dat het wel mee valt, bed word 24cm breed, 8cm tussen de bedspanen. koker eronder word 20cm breed. lamellen worden 5cm hoog
tussen de bedspanen blijft wel wat liggen, ja.

maar de grootste hoop valt ernaast (jeee wat een wijsheid:cool:)
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Zwarte bouten zijn niet bij voorbaat sterker zijn er ook van 8.8 tot 12.9 treksterkte.wat wel is met zwarte bouten,ontvet ze goed en gebruik je loctite dan zit het veel vaster
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Zwarte bouten zijn niet bij voorbaat sterker zijn er ook van 8.8 tot 12.9 treksterkte.wat wel is met zwarte bouten,ontvet ze goed en gebruik je loctite dan zit het veel vaster

Oké, heb altijd gedacht dat die zwarte de sterkste waren die er zijn. Weer wat geleerd.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Weer een hoop duidelijkheid de afgelopen dagen,
Eer gister de kokers laten zagen,
20190130_141609.jpg
mooi met de lintzaag, lekker langzaam want dat was beter volgens de metaal-man , dan werd het rechter.
en zo staat het nu in het schuurtje.
20190202_114605.jpg
20190202_143727.jpg
je ziet al een beetje welke vorm het gaat krijgen.

Er komen 8 lamellen onder het bed, dit is strip 40x20, daarop komt het bed 80x30 H11.
Er is nog niks gelast, heb wel een co2 lasapparaat maar uit mijn handen komt alleen bak en braadwerk, geen net laswerk. aanvankelijk dan ook sceptisch om aan zo'n mooie H11 strip te lassen. totdat ik vanmiddag forumlid Spinningwheels aan de telefoon had over het draaien van de as.
Waarom ik de lamellen niet op het bed las en de bed-banen er verzonken opschroef. Laat ik daar nou geen moment over nagedacht hebben. Ik heb de ruimte om per lamel 4x m10 bouten te plaatsen, iedere bedbaan zit dan met 16x m10x50mm vast, bed blijft recht en komt nooit meer los.

Ook heb ik het met Spinningwheels gehad over de poellies, wel of geen V-snaar of PJ riem. wel of niet zelf maken en of zelf maken de moeite loont en of kopen niet goedkoper is.
online zijn er verschillende calculators te vinden om poelies te berekenen, ik kom uit op het volgende: laat het vooral weten als ik hier fout zit:

Uitgaande van het feit dat de motor op top 1400t/min draait,

Kleine poelie Grote poelie t/min
5cm 15cm 467
10cm 10 cm 1400
16cm 8cm 2800

volgens een tabel die ik online vond zou 2800t/min de max zijn voor een as van 55mm.

Heb inmiddels gekeken maar zie door de bomen de poelies niet meer, op het www.
Weet iemand hier een goede site/leverancier voor. de kleine poelies hebben een as-maat van 28mm, de grote dus 55mm.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
de kleine poelies hebben een as-maat van 28mm, de grote dus 55mm.

Die linker rij is de poelie set op je motor, die hebben dus veel kleinere gaten
de rechtse die op je as
Ik zou ze wel uit 1 stuk laten maken, allemaal losse delen geeft meer kans op speling/gerammel etc, maar...dat is persoonlijk een voorkeur !

Die poten heb ik je al gezegd, daar ga je last van hebben en zitten te dicht tegen het center, zo krijg je een wiebelbank ik zou de poten verder uit elkaar zetten

Er komen 8 lamellen onder het bed, dit is strip 40x20, daarop komt het bed 80x30 H11.

Je vergeet iets, er moet ook nog een plaat onder (2x) die met je losse kop meeschuift en 1 die onder je banjo zit
Daar is nu geen ruimte voor, die 80x30 zal je nog een groef in moeten laten frezen en de lamellen die dwars liggen in het midden een stuk er uit
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dan blijft er niet heel veel van over denk ik, 20mm diep mag je er wel uithalen als niet meer, bout, ring en ruimte om te lossen (voor het verschuiven)
En dan met de plasma een hoop warmte inbrengen, als je expertise wil over kromtrekken, kom even naar mijn trap kijken, ik kan dat ook heel goed ;)
Kun je het er niet uit laten frezen ?

Als er 1 pakketje van gemaakt word en dan een frees er doorheen is het waarschijnlijk nog sneller klaar ook
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
volgens mij hoeft in de 80x30 geen groef gefreest te worden, je kunt namelijk het centreren van de klemplaat ook doen door een plaatje tussen de 80x30 delen te laten lopen:

IMG_20190105_153605.jpg

maar ik ben het wel eens dat 40x20 strip niet overhoudt. Die klemplaat moet namelijk wel onder de 80x30 strip komen, en die zal toch, bij de breedte van dit bed, gauw 20 mm dik zijn? Dan moet je dus van de 40 mm in de hoogte er al 21 weg laten plasmasnijden. Hoeveel snippers kunnen er dan nog liggen voordat je je leunspaan niet lekker kan verstellen? Ik zou naar een hoogte van 60 of zelfs 80 gaan.

Wat betreft je snelheden: ik zou niet begroten op het maximum van de as. Zelfs pennen kun je volgens mij met 2500 toeren prima draaien, dus 2800 is meer voor tandenstokers - en met de frequentieregelaar die je vast nog gaat toevoegen krijg je nog wat meer snelheid aan de bovenkant, dus ik vermoed dat je niets verliest als je de topsnelheid op 2200 of zelfs 2000 toeren bij 50 Hz uitmikt, maar mogelijk wel iets wint aan de onderkant - de maten van de draaibank komen niet helemaal overeen meteen minimum snelheid van 450 toeren, vind ik.

Is het je trouwens wel eens opgevallen dat veel draaibanken schuin uitstaande poten hebben en jouw ontwerp kaarsrechte? Dat doet de stabiliteit geen goed, denk ik. Las er op zijn minst een fatsoenlijke dwarsbalk onder, dan heb je gelijk iets waar je machinevoeten aan kan schroeven om hem horizontaal neer te zetten.

Riemenschijven: ik heb me voor eerdere draaibanken PJ multirib riemenschijven laten draaien uit aluminium. Gaat prima, maar het maken van groeven voor een spie is een extra bewerking die (dus) ook extra geld kost, en de toenmalige draaier had ook geen gereedschap om zo'n spiebaan te brootsen, dus dat was niet voor niets.

Voor mijn huidige te restaureren draaibank heb ik voor het PK profiel gekozen, wat een iets hogere minumum-diameter heeft, maar wel meer kracht kan overbrengen (en, hoop ik, minder gevoelig is voor stof en houtsnippers). De (via marktplaats gevonden) metaaldraaier moet daarvoor een speciale beitel laten komen. Als bevestiging op de as heb ik gekozen voor spanbussen type SK van hier:

https://www.zahnriemen24.de/spannsaetze-und-spannelemente/selbstzetrierend

Voor het draaien van de riemenschijven (elk 2 diameters) incl. materiaal betaal ik 300 euro.De spanbussen lever ik zelf aan.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Beter op die dwarsstrippen blokken lassen om op te hogen om zo een U-vorm te krijgen. Dat kost je centerhoogte, daarom is het belangrijk om je ontwerp goed doordacht te hebben alvorens alles te gaan maken. De eerdere opmerkingen over de spanenafvoer zijn ook genegeerd, er zitten hier een aantal houttdraaiers met veel ervaring.

Ik kan alleen maar adviseren daar goed naar te luisteren, anders kan de machine niet veel meer brengen als wat je nu al hebt staan.
Zelf heb ik geen ervaring met houtdraaien, wel met metaalbewerken, en plasmasnijden is nou niet echt een fijnbewerking, zeker niet voor een machinebed waar ook nog aan gelast moet worden.

Het advies van @spinningweels om de bedbanen te schroeven is daarom een hele goede, kun je nog nastellen en verpennen ook.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
volgens mij hoeft in de 80x30 geen groef gefreest te worden, je kunt namelijk het centreren van de klemplaat ook doen door een plaatje tussen de 80x30 delen te laten lopen:

Klopt, maar dat plaatje steekt dan nog meer uit en kost meer ruimte, maar het kan wel zo


Wat betreft je snelheden: ik zou niet begroten op het maximum van de as. Zelfs pennen kun je volgens mij met 2500 toeren prima draaien
de maten van de draaibank komen niet helemaal overeen meteen minimum snelheid van 450 toeren, vind ik.


Mijn freq regelaar staat op 90 hertz, 1400 toeren motor op 50 hertz, en draait ook op hogere snelheden zeer goed


Is het je trouwens wel eens opgevallen dat veel draaibanken schuin uitstaande poten hebben en jouw ontwerp kaarsrechte? Dat doet de stabiliteit geen goed, denk ik. Las er op zijn minst een fatsoenlijke dwarsbalk onder, dan heb je gelijk iets waar je machinevoeten aan kan schroeven om hem horizontaal neer te zetten.

Heb ik ook al gemeld, dit gaat omvallen als er teveel beweging in zit
De poten zou ik ook voor de kop zetten, staan ze minder in de weg, ik ervaar zelf nog wel eens als je aan de achterkant van een schaal nog wat wil doen je kort op de kop staat en poten als snel in de weg zitten

Riemenschijven: ik heb me voor eerdere draaibanken PJ multirib riemenschijven laten draaien uit aluminium. Gaat prima, maar het maken van groeven voor een spie is een extra bewerking die (dus) ook extra geld kost, en de toenmalige draaier had ook geen gereedschap om zo'n spiebaan te brootsen, dus dat was niet voor niets.

Mijn volgende spiebaan (nieuwe as) word gewoon half rond, dan kan je er een stuk as in leggen, dit word gefreesd
Een platte spiebaan kun je ook prima frezen


Beter op die dwarsstrippen blokken lassen om op te hogen om zo een U-vorm te krijgen. Dat kost je centerhoogte

Dat hoeft geen probleem te zijn, dat kan hij nog aanpassen, dan kost het geen hoogte

De eerdere opmerkingen over de spanenafvoer zijn ook genegeerd

Tis een brabander he, en dan ook nog eens carnavalstijd, die maak je niks wijs op dit moment ;)
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
de poten zijn klaar, ze zijn toch schuin geworden.
20190205_124834.jpg
Er komen nog 2 platen onder om het geheel aan de vloer te verankeren, over een "kleine"schoor twijfel ik nog, weet niet of dit nog nodig is.
Het laswerk van de poot heb ik zelf gedaan, is goed gegaan en recht gebleven.
ik maak er nog 2 hoekstrips op waar het bed straks invalt, dit maak ik met bouten vast aan de koker onder het bed, mocht dit niet genoeg zijn dan kan ik er altijd nog een lasnaad inleggen.

Het laswerk aan het bed word gedaan bij Spinningwheels, hij heeft een mooi 300A TIG lasapparaat en kan ook nog nabewerken. Tevens gaat hij ook het draaien van de as verzorgen, waarvoor dank.

De lamellen verander ik ook, ga hier wat hogere voor halen.

De bedbanen ga ik zoals geschreven schroeven, 16 verzonken m10 per bedbaan moet voldoende zijn.

De poelie berekening vind ik een moeilijk verhaal. heb inmiddels een app gevonden om de snelheid te berekenen maar hoe zit het met de kracht? zijn hier programma's voor of kan ik gegevens hierover van iemand overnemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.