Nieuwe tuinpoort verf/beitsen: welke houtsoort?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Ik ben van plan een nieuwe tuinpoort te gaan maken. Deze moet volgens de vrouw des huizes gelakt of gebeitst worden, daar is ze nog niet uit (mijn voorkeur heeft beitsen). Ik heb geen beschikking over een vlak/vandikte, en ben vast wat vooronderzoek aan het doen over welk hout ik hiervoor het beste zou kunnen gebruiken. Het is een opening van ongeveer 3,9 meter, wat ik ongelijk op wil delen: een deel van ongeveer 1,2m als looppoort waar je gemakkelijk met fiets en kinderwagen doorheen kan, en een groot deel wat minder vaak open zal gaan. Onderstaand mijn concept ontwerp, niet te spannend: een poortconstructie welke aan 1 zijde bekleed gaat worden met planken.

Nu is mijn eerste vraag welke houtsoort ik het beste kan gebruiken voor deze poort. Gezien de poort gelakt of gebeitst gaat worden is het onnodig om een hele mooie houtsoort te kiezen, maar ik ben wel op zoek naar hout welke stabiel is en niet onnodig zwaar. Zelf dacht ik hierbij aan bijvoorbeeld meranti (stabiel en betaalbaar) na wat google onderzoek te hebben gedaan, maar wellicht zijn er betere oplossingen. Ook thermisch behandeld naaldhout kwam als optie naar boven, maar ik twijfel hierbij aan stabiliteit. Omdat ik mijn poort op wil hangen aan een balk van 15x15cm welke ik aan draadeinden wil vastmaken welke in chemisch anker in het metselwerk zitten, moet de houtsoort ook in 15x15 te krijgen zijn. Deze moet van enig formaat zijn omdat de looppoort anders niet ver genoeg open kan omdat het wandlampje dan in de weg zit. Helaas heb ik 1,5 jaar geleden niet ver genoeg vooruit gedacht toen ik deze hier heb geplaatst...

Ik heb op dit forum al vanalles gelezen over met name hoe de schoren gepositioneerd moeten worden. Ik ben van plan gebruik te maken van gelijmde halfhoutsverbindingen omdat ik onvoldoende kennis en kunde heb om strakke pen/gat verbindingen te maken. Een punt waar ik me zorgen over maak is hoe de loopdeur sluit tegen de grote poort. Ik wil graag een goed sluitende deur, en dat gaat alleen als het grote deel van de poort niet zwabberd als je boven tegen de hoek aan duwt. Ik vraag me af hoe stijf het geheel wordt wanneer de grote poort met een grondgrendel in de grond zit. Een ander zorgenpunt is inwatering van boven te voorkomen. Alleen daarom al zou een pen/gat verbinding beter zijn zodat je geen kops hout aan de bovenzijde hebt..

Voor de volledigheid, hier de schetsen en de situatie. De poort moet gaan draaien naar de straat, vanwaar de foto is geknipt. Ik weet nog niet hoe ik de constructie met de schoren ga maken, vandaar 2 opties in beeld. Overigens gaat de koekkoek linksvoor in beeld nog weg (wordt verlaagd tot grondniveau), dus dat is geen belemmering voor het draaien van de poort.

IMG_7780.jpeg

Poort schets.png
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Overweeg ook eens Robinia als houtsoort of kastanje. Verder moet je in metselwerk wel de juiste chemische ankers nemen. Die glazen types zijn voor beton en hele dichte steen soorten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Wat de schoren betreffen, de rechter optie. Waarbij je het beste doet wanneer links en rechts onder de schoor verbonden wordt met enkel de verticale schoor en aan de bovenzijde enkel met de horizontale balk. Beiden middels een inkeping waar de schoor in valt.

De rechtse variant in dit draadje: Tuindeur / poort schoren wat heeft de voorkeur?

Overigens zag een dikke week geleden een deur van vlak na 1953 (watersnoodramp) en die deur was volledig opgeklampt. Daar zat werkelijk geen houtverbinding in. De bovenste en onderste horizontale balk zaten niet tussen, maar boven en onder de verticale stijlen. Alles werd door de planken en spijkers bij elkaar gehouden.

Maar als je een bovenfrees hebt, is het goed te doen om pen- en gatverbindingen te maken.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Bedankt voor de bijdragen. Na het kijken van nog wat youtube filmpjes lijken me de haakse pen/gat verbindingen wel te doen, maar voor de schoren zou ik het liefst gaan voor zoals ik hem rechts geschetst heb, zodat ik deze er tussen kan zagen/klemmen. Ik lees inderdaad dat dit misschien niet de perfecte methode is maar het wordt wel vaak zo gedaan, dus wellicht is het wel gewoon goed genoeg.

Verder zal ik robinia en kastanje ook eens overwegen. Prijs is ook een belangrijke factor. Wellicht zou ik voor de planken bekleding iets goedkoper/lichter hout kunnen kiezen als de constructie voldoende stevig is.

Ik heb in mijn verbouwing redelijk wat chemisch anker gebruikt, en daar altijd de tubes met de mengnozzle gebruikt die je in een kitspuit kunt gebruiken. Die zijn volgens mij hiervoor ook prima geschikt.

Ik las op reddit en google nog wat berichten van mensen die afraden een houten poort breder dan ongeveer een meter te maken ivm de constructieve beperkingen van hout. Ze zeggen dan voor een metalen frame te kiezen en dat met hout te bekleden, maar dat vind ik niet leuk om te maken en minder mooi. Ik zie op youtube ook diverse bredere houten poorten, maar die laten natuurlijk niet zien hoe die er na enkele jaren uit zien. Vinden jullie een poortdeel van 2,5m ondoenlijk breed? Ik dacht er aan om de stijlen en liggers te maken uit 60x140, en de schoren van 60x120. Als ik hier van uit ga wordt mijn grote poort als ik deze van meranti zou maken ±120kg. Cederhout heb ik ook nog als optie gezien, dat is wat lichter en zou dan ±90kg gaan wegen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Ik bedacht me vandaag nog dat het maken van de pennen misschien wel heel gemakkelijk zou gaan op mijn zaagtafel met roltafel, dus even uitgetest. Nu durf ik er wel aan te beginnen, het maken van de pennen is zo niet moeilijk en nauwkeurigIMG_7789.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.