Tuindeur / poort schoren wat heeft de voorkeur?

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hier zijn wel 10 verschillende methodes te vinden op het net...wie helpt me in de juiste richting? Het wordt een frame van douglas regels met pen en gat (of domino’s) en daarop delen met een profiel zodat ondanks het werken van de delen “dicht” blijven.

7ED98D42-6D3E-435D-8931-F1A6F736E3FD.jpg

zelf neig ik naar de rechtervariant
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.543
255
Er van uitgaande dat de scharnieren links zitten.

Persoonlijk zou ik de middelste variant doen, met als argument:
Die spitse hoeken van de schoren bij de 2 andere varianten zijn gevoeliger voor water/duurzaamheid.

Edit: Ik vind het ook mooier.

De 1e variant sowieso niet omdat je daar geen driehoeken vormt, maar vierhoeken.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Derde is de beste, hoewel je de middelste vaker ziet. Voor de derde moet je pen en gat verbindingen maken, maar de middelste kun je het er tussen klemmen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dank, de middelste variant is me ooit afgeraden omdat de schoren de staanders uit elkaar kan duwen, zelf heb ik hem ook wel eens zo gemaakt, lekker klem en ook wel makkelijker.

De derde is wel meer werk maar vind ik mechanisch de meest logische.
 

tuoh

Oud hout
Zonder twijfel de rechtse, dat is de enige goede manier.
De linkse doet quasi niks omdat de omsloten figuren vierhoeken zijn.
Bij de middelste belast je nodeloos de verbindingen van stijlen en regels.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Ik vind de rechtse ook de meest logische. En toch zie ik die middelste variant erg veel terugkomen. Vooral bij binnendeuren. Heeft iemand een idee hoe dat komt?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
834
70
Veldhoven
Ik heb van mijn leven twee keer een soortgelijke poort gemaakt, en mijn leermeester, een aangetrouwde oom met een doehetzelfzaak, liet hem mij maken op de middelste manier.
Ik vond dat logisch omdat de krachten nu verdeeld worden. Dus heb er nooit verder over nagedacht. Tot nu.......
Maar ja.....dat is mijn mening en ik ben maar een hobbyist ;-)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.543
255
Vandikte:

Ik denk dat je het zelf ook wel gelezen hebt, maar Tuoh schreef in dat draadje nog:
.Belangrijk ook bij buitenpoorten, laat de bovenregel doorlopen over de koppen van de stijlen, onderaan zit de regel wel tussen de stijlen. Bovenaan komen de pennen dus aan de stijlen, op deze manier worden de koppen van de stijlen beschermd tegen inwateren. Bij Kebony misschien geen dwingende eis, maar het is altijd beter om te voorkomen dan later te moeten genezen:p
.

Dus misschien kan je je ontwerp nog aanpassen als je dat zou willen.

Uiteraard gaat ook deze keer alle eer naar Tuoh, "onze" vleesgeworden Woodipedia!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Goede tip, bij mij niet van toepassing, de deur wordt volledig afgedekt door een afdak tot ruim voorbij de bovenregel.
 

gervenja

Nieuw lid
13 okt 2013
3
0
Den Haag
Ik ben nieuw hier en heb net een opgeklamte deur gemaakt.
Volgens een oud leerboek wat ik gevonden heb moeten de horizontale latten (klampen), de volledige breedte van de deur hebben.
De diagonalen zouden een stukje in de de horizontalen moeten steken.
Wat plaatjes uit het boek.
Aantekening 2020-04-23 214603.jpgAantekening 2020-04-23 214603-2.png
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dit is de zwakste van de 3 keuzes, maar zal erg afhangen van hoe zwaar e.e.a. belast wordt of het kwaad kan, je ziet het vaker;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.