Nieuwe tools topic

AsEeL

Nieuw lid
11 sep 2014
8
0
Staat het zaagblad wel parallel aan de sleuven in de tafel?

Dat is een terechte opmerking.
Ik moet dit zeker nog controleren.
Ook dit is aan te passen door enkele moertjes te lossen en het tafelblad te kalibreren indien nodig zou blijken.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Jij hebt 61 cm gemeten tussen zaagblad en parallelaanslag? Bij de meeste webshops staat namelijk nog 41 cm, en op deWalt's eigen site staan ook 2 verschillende maten. Een beetje aan de krappe kant en voor mij reden om hem te laten staan. Maar uit een Amerikaanse review begreep ik dat het nieuwste model een grotere capaciteit had. Verwarrend :confused:
 

AsEeL

Nieuw lid
11 sep 2014
8
0
Jij hebt 61 cm gemeten tussen zaagblad en parallelaanslag? Bij de meeste webshops staat namelijk nog 41 cm, en op deWalt's eigen site staan ook 2 verschillende maten. Een beetje aan de krappe kant en voor mij reden om hem te laten staan. Maar uit een Amerikaanse review begreep ik dat het nieuwste model een grotere capaciteit had. Verwarrend :confused:

Dat was voor mij ook een heel verwarrende zaak.
Uiteindelijk ging het om de DW745 type 4 waar het fence 61cm meet.

http://service.dewalt.be/PDMSDocuments/EU/Docs//docpdf/dw745-type4_eur.pdf

Kan je zien op het eerste blad van de NL tekst. (p 87)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Kan op de oudere types ook wel, maar dan moet je je fence heul precies plaatsen... Ik heb een type 3..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nieuwe boren

Om wat knoesten uit te boren en paar boortje aangeschaft. Van 1/4 tot ruim 2 ". Ik moet ze nog slijpen. Het lijkt nergens op. Maar ja daar was de prijs dan ook na.
Heeft iemand nog tips voor diamantvijlen hiervoor?

037.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
@
3dmazter ik had nog een vraagje over die stofzuiger van de Lidl, : Wat voor diameter heeft die stofzuigerslang aan de buitenkant?.
Ik kan er geen informatie over vinden zelfs niet op hun site.




De maat van de slang.
Buiten diameter 39mm
Mondstuk binnen 30mm, buiten 35-36
Stofzuigerhuis aansluiting.
Binnen 55mm, buiten 66mm.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Na lang nadenken om een manier te vinden om zelf iets te maken dat hetzelfde doet, en even praktisch werkt, ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet ging lukken.
Dan maar de Aigner integrale aanslag besteld. In de avondles had elke frees deze aanslag, verplicht in scholen. En ik vond het wel fijn en veilig werken.

Voor zij die het niet kennen, het is een aanslag waarbij je aan een knop draait en er komen rechts allemaal RVS latjes uit, die kan je omklappen naar de linker wang en daarin vasthaken, allemaal zonder gereedschap. Zo kan je de aanslag laten doorlopen onder en/of boven de frees, zo kan het werkstuk niet achter de wang blijven haken of ertussen getrokken worden door de frees.

P1000159.jpg

Maar toen die aankwam bleek dat hij niet past op de Hammer aanslag, gaten niet op de juiste hoogtes, en ze staan te dicht naar het midden. Zelfs al zou die passen dan zouden de wangen maar amper 6 cm uit elkaar kunnen schuiven.

Nu maar even terug in de doos, er zit maar één ding op. Een nieuwe frees misschien...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hmm, ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat dit niet standaard op de frees zit... heeft hammer dit niet als extra optie of als aftersale?
 

tuoh

Oud hout
Ha, de Aigner geleiding, zonder meer het beste wat op de markt te krijgen is. Die dingen passen beter op een geleiding van Felder denk ik. De Felder geleiding kan ook op een Hammer machine geplaatst worden. Dat Hammer geval is maar een heel basic ding.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat is me ook bij felder verteld, ze dachten zelf eerst ook dat hij op de hammer paste (heb hem bij felder gekocht) totdat ze het zelf checkten en toegaven dat het niet ging.
Je kan inderdaad een felder geleiding kopen en die op de hammer zetten, maaaaarrrr ik zat al even te ogen naar de nieuwe Felder F7 frees, ik zit nog even na te denken over de exacte configuratie. Digitale hoogte instelling wil ik zeker, maar ben niet overtuigd van het nut van de digitale helling.

@Renault, Hammer heeft zo'n systeem met latjes die je op de geleider moet vastschroeven, maar dat systeem is al relatief duur en zeker niet zo handig als de aigner, die dan belachelijk duur is (bijna €900 excl) maar eens je ermee werkt wil je geen ander meer.
 
Laatst bewerkt:

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
tis maar een kleintje maar me net een ouder festo ro 150 e aangeschaft ( stond op 2dehands hier 1 straat verder :) ) pff na een half uur ermee bezig te zijn mijn eigen weer aant afvragen waarom ik zolang heb gewacht .
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
tis maar een kleintje maar me net een ouder festo ro 150 e aangeschaft ( stond op 2dehands hier 1 straat verder :) ) pff na een half uur ermee bezig te zijn mijn eigen weer aant afvragen waarom ik zolang heb gewacht .

Mooi hè, als je dat overkomt. :) 't Is echt een heel fijn ding die rotex. :D
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Tis niet echt een tool maar wel een handige toevoeging.

Vandaag een nieuwe stekkertje binnengekregen voor de bovenfrees. Ik heb veel van festool en dan mis je het toch wel een beetje dat je het netsnoer niet kan loskoppelen. Dus via MP een stekkertje gevonden. Vandaag binnen en gelijk gemonteerd.

2014-10-14%2013.43.27_576x768.jpg

2014-10-14%2013.42.41_1024x768.jpg

2014-10-14%2014.13.53_1024x768.jpg


Oordeel zelf.

Ik ben er echt blij mee, nu nog eens kijken of ik het standaard festoolsnoer kan delen en kan verlengen tot een metertje of 8.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Dit klinkt mss als kritiek maar vat het a.u.b. zo niet op: de Mafell had een mooie trekontlasting aan het originele snoer, en de Festool stekker ook. Jou oplossing heeft geen van beiden behouden. Het lijkt me nu een behoorlijk strakke verbinding (*). Derhalve: hoe heb je het vastgemaakt, want ~louter afgaande op de foto’s~ zie ik de Festool-connector zo uit de Mafell ‘geroteerd’ worden?


(*) Ik begrijp waarom je dat hebt gedaan want anders hangt er iets te bungelen net naast je frees, t.t.z. net waar het het meeste zou storen. Desalniettemin moet een trekontlasting behouden worden uiteraard.
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Mijn eerste gereedschap met groene stekker is ook aangekomen.
Als eerste de TS 55 REBQ met 2x 1400 lineaal en koppelstuk en daarnaast nog de ETS 150/5 EQ-Plus

Volgende aankoop zal waarschijnlijk een stofzuiger worden.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Dit klinkt mss als kritiek maar vat het a.u.b. zo niet op: de Mafell had een mooie trekontlasting aan het originele snoer, en de Festool stekker ook. Jou oplossing heeft geen van beiden behouden. Het lijkt me nu een behoorlijk strakke verbinding (*). Derhalve: hoe heb je het vastgemaakt, want ~louter afgaande op de foto’s~ zie ik de Festool-connector zo uit de Mafell ‘geroteerd’ worden?


(*) Ik begrijp waarom je dat hebt gedaan want anders hangt er iets te bungelen net naast je frees, t.t.z. net waar het het meeste zou storen. Desalniettemin moet een trekontlasting behouden worden uiteraard.

hmm waarom ik dit gekozen heb is dat ik anders een dubbele trekontlasting erop zou moeten hebben. Bij de mafell stekker zit het dikke stuk vergrendeld in het handvat en bij de festool zit dit in de stekker. Dan zou ik dus 2 van die trekonlastingdingen contra op elkaar hebben. Dan wordt de aansluiting zo lang en dat gaat bungelen....

Om de stekker te monteren moet je wel dat stukje vasthouden wat nu uit de machine steekt. Anders heb je idd de kans dat hij doldraait in het handvat. Hij zit wel goed vast in het handvat maar tegen roteren dat zal hij toch niet leuk gaan vinden.

Kijk bij een boormachine of decoupeerzaag laat je je apparaat wel eens zakken aan het snoer, dit doe ik echter niet bij mijn freesmachine. Dus in mijn geval weegt het voordeel dat ik 1 stekker kan gebruiken voor al mijn apparaten zwaarder dan dat ik hem een beetje vast moet houden met monteren en demonteren. Zeker met frees wisselen is het makkelijk, je trekt zo ff de stekker eruit en met opruimen is het zoveel makkelijker.

(de originele stekker is nog intact dus kan altijd terug) ;-)

Er zijn ook langere snoeren te koop van Festool zelf, die zijn alleen wel prijzig. €35,- ongeveer voor 7.5 meter.

Ja dat klopt, maar ik ga eens kijken of een standaardsnoer kan verlengen door de stekker open te prutsen. Dan maak een mooi lange van een meter of 8. Dan zit je nooit meer met een tekort snoer. Ik vind het vaak net tekort. ( dan is wel weer je stofzuigersnoer tekort) :p
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
hmm waarom ik dit gekozen heb is dat ik anders een dubbele trekontlasting erop zou moeten hebben. Bij de mafell stekker zit het dikke stuk vergrendeld in het handvat en bij de festool zit dit in de stekker. Dan zou ik dus 2 van die trekonlastingdingen contra op elkaar hebben. Dan wordt de aansluiting zo lang en dat gaat bungelen....

Om de stekker te monteren moet je wel dat stukje vasthouden wat nu uit de machine steekt. Anders heb je idd de kans dat hij doldraait in het handvat. Hij zit wel goed vast in het handvat maar tegen roteren dat zal hij toch niet leuk gaan vinden.
Mja nu weet ik het toch niet meer. Als ik je goed begrijp is er dus geen trekontlasting meer. Met ‘uitroteren’ bedoelde ik overigens geeneens doldraaien in het handvat (hoewel het me zorgen baart dat dit òòk mogelijk is), maar wel het draai- of buigmoment tussen de frees en de connector ~dwars~ op de ‘aslijn’ van de connector: je duwt de frees vooruit, en het Festool stuk moet de kabel achterna slepen. Dat vergt best wat kracht. Hierdoor gaat de Festool connector beginnen kantelen t.o.v. het Mafell handvat. Door de dikte van de Festool connector in het Mafell handvat krijg je zo een hefboomwerking van deze kracht op de draden binnenin. Als dat kantelen derhalve mogelijk is (en ik zeg niet dat dat het geval, ik vraag het me af! :) ), voel ik er precies veel voor om je aan te raden om de aanpassing ongedaan te maken, of om alleszins het Festool stuk te fixeren in het handvat, maar dan zal de aanpassing vermoedelijk niet omkeerbaar blijven.

Ik voel met je mee want ik zie ook duidelijk de voordelen van wat je probeert te doen :)...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.