Nieuwe tools topic

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Dat zijn idd bijzonder leuke zaagtafeltjes. Op de gitaarbouwcursus heb ik met dezelfde, een heeeeel dun zaagblad en een speciale jig de fretsleuven in de toets van m'n gitaar gezaagd.. Snel, haaks en zeer fijn..
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nieuwe zaagtafel:
nou ja tafeltje..

Bekijk bijlage 19491

Klein maar fijn, ideaal voor kleine verstekjes of halfhout verbindingen.
tot mijn verrassing staat de zaag 100,0% parallel aan de geleider. verwacht je niet van een plastic machine.

Was bij Kruis in de aanbieding

Schattig zaagje! Op kruis staat ook een productfilmpje voor de Liefhebbers: https://www.youtube.com/watch?v=t9i0DuAuTgw

Vanwaar deze kleine eigenlijk? Een groot model lijkt me breder inzetbaar, vooral door meer zaagdiepte. En heel goedkoop is deze nu ook niet, hij staat nu ook voor ruim 300.-
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Schattig zaagje! Op kruis staat ook een productfilmpje voor de Liefhebbers: https://www.youtube.com/watch?v=t9i0DuAuTgw

Vanwaar deze kleine eigenlijk? Een groot model lijkt me breder inzetbaar, vooral door meer zaagdiepte. En heel goedkoop is deze nu ook niet, hij staat nu ook voor ruim 300.-

Als je veel klein werk doet is dit prettiger, goede afzuiging, weinig herrie, neemt weinig plaats in, en de nauwkeurigheid.
Bij de meeste volwassen zaagtafels is een haakse parallel geleider een unicum, laat staan een goede indexering op de 1/10e mm.
In het zelfde prijssegment is dit m.i. niet te krijgen. Mijn erika bijvoorbeeld heeft geen maat aanduiding op de 1/10mm, dus ook een halve mm moet je dan op het heilig oog doen.

qua formaat is het natuurlijk beperkt, maar zo'n kwart plaat van de bouwmarkt heb ik al eens erlangs geduwd. Ik vind het juist veel zaag voor het geld, vaak is het hoe kleiner of nauwkeuriger de apparatuur, hoe duurder
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Zo had ik het nog niet bekeken. In dit licht snap ik de keuze helemaal, dan is less more.

Ik ben van het wat lompere werk, vandaar dat ik het me afvroeg. :)
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Net als AsEel deze week de dw745 besteld en binnen gekregen moeten. Moet hem nog even in elkaar knutselen kan niet wachten om de eerste stukken erop te zagen.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Nieuwe decoupeerzaag gekocht.
Bevalt uitstekend.
Zaagt snel en precies.
Langs een gelijder (alu strip) werkt hij prima.
1_6_7.jpg


- - - Updated - - -

Nieuwe stofzuiger gekocht na het lezen van veel goede verhalen.
Hij doet het inderdaad prima.
Met 6 meter snoer en 3 meter soepele slang een groot berijk.
1500watt zuigt als een malle.
Geen last meer van stof.
Door alle zuigmonden zeer gemakkelijk voor van alles te gebruiken.
Parkside-PNTS-1500-B2-Nass-und-Trockensauger-Lidl.jpg

Ik twijfel nog tussen deze decoupeerzaag en het beugelhandgreep model, heb met beide modellen wel ervaring. Waarom heb jij voor dit model gekozen?
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
juijj, bosch GLL-380 binnen...
voor binnenkort wanden/plafonds in gipskartonplaat te plaatsen,en buiten terras te chappen

vriendin keek eens raar toen de levering kwam :)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
juijj, bosch GLL-380 binnen...
voor binnenkort wanden/plafonds in gipskartonplaat te plaatsen,en buiten terras te chappen

vriendin keek eens raar toen de levering kwam :)

Ik heb de gll 3-80 enkele jaren gebruikt toen ik nog zelfstandig vloerlegger was, dit is een prima ding, ik vind hem super! (gewoon er op letten dat de knop helemaal naar achteren staat (schuifknop), anders kan je de straal ook beetje scheef zetten)). Dit is echt een prachtig stuk materiaal, daar ga je vééééééééééél genieten van hebben!!! Ben de mijne helaas al anderhalf jaar kwijt, een klusje gedaan bij een vriend en onder de autostoel laten liggen... de dag erna was de autoruit ingeslagen en was de laser weg... Gezien ik die ook niet meer beroepsmatig gebruik niet meer in een nieuwe geïnvesteerd, dat was nochtans het enige toestel dat ik zeker nooit wou wegdoen ... :mad:
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Laatst de LR 32 systeem van festool gekocht. Er komen een aantal projecten aan waar ik het mooi voor kan gebruiken.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
Ik heb de gll 3-80 enkele jaren gebruikt toen ik nog zelfstandig vloerlegger was, dit is een prima ding, ik vind hem super! (gewoon er op letten dat de knop helemaal naar achteren staat (schuifknop), anders kan je de straal ook beetje scheef zetten)). Dit is echt een prachtig stuk materiaal, daar ga je vééééééééééél genieten van hebben!!! Ben de mijne helaas al anderhalf jaar kwijt, een klusje gedaan bij een vriend en onder de autostoel laten liggen... de dag erna was de autoruit ingeslagen en was de laser weg... Gezien ik die ook niet meer beroepsmatig gebruik niet meer in een nieuwe geïnvesteerd, dat was nochtans het enige toestel dat ik zeker nooit wou wegdoen ... :mad:

wel, als vloerlegger, gebruikte je dan de mogelijkheid om met die niet pendelstand laser (schuine straal) een afloop in te bouwen ? vb terras 4m lang, 4 cm afloop op de lengte, bovenmaat aftekeken en dan ondermaat aftekeken en dan de laser schuin stellen voor de afloop zodat ik overal kan meten op de straal of is dit teveel moeite?
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Wel een nieuw gereedschappie maar niet gekocht... Ben bij mijn vader bezig met een tafel en toen hadden we beitels nodig om de bruislijm weg te steken. Nu had ik die niet meegenomen, dus die van pappa maar gebruikt.

Dus ik ben gister bezig met die tafel bij vaders en komt ie met een setje beitels voor mij als cadeau :D

yupetsynaa.jpg
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
@
3dmazter ik had nog een vraagje over die stofzuiger van de Lidl, : Wat voor diameter heeft die stofzuigerslang aan de buitenkant?.
Ik kan er geen informatie over vinden zelfs niet op hun site.


 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Is dan wel niet echt een "tool" maar met de komende projecten zullen deze super van pas komen :cool:

toolbelt.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Smirri, voor buiten gebruikte ik een doodgewone vlakke rotatielaser. Ik sloeg (voor een kleine terras) aan beide kanten van de terras 2 metalen piketten (betonijzer 14mm diameter), een langs de woning en 1 weg van de woning, een dikke halve meter verder dan tot waar de terras moest komen. Met de laser de pas uitzetten en een een witte pvc tape rond het paaltje, idem aan de andere kant. Vervolgens de 4 cm afloop meten (4cm lager dan de tape) en een nieuwe tape. De bovenste verwijderen, koordje spannen tussen de 2 piketten en klaar is kees. Zo werkte ik voor het uitvoeren van de onderlaag. Bij het tegelen zelf hetzelfde scenario, maar met stukjes tegel. Een stukje tegel (+- 8 x 8cm) op pashoogte kloppen langs de woning, 1 aan de andere kant van de rij, al naar gelang de lengte van rij, met de juiste helling (afmeten op de koord, of gewoon met de laserlat op de goeie hoogte plaatsen) en dan de rij erop met 2 piketjes ervoor geslagen, om de rij tegen te houden. Dat aan beide kanten van de terras en dan een koord zo strak mogelijk opspannen tussen de 2 voor het inkloppen van de tegels. Na 2 à 3 rijen (in functie van de grootte van de tegels) de latten wegnemen en de 'opstop' doen (de tegels die 'onder' de rij komen) dan de rij op de tegels plaatsen, weer koord aanspannen en verder leggen, en dat zoveel maal herhalen tot de terras, of oprit, of pad klaar is.
Ik veronderstel dat je een ontvanger hebt, maar zonder ontvanger kan je met die lasers buiten niet veel aanvangen, de straal is nauwelijks zichtbaar bij mooi weer. Het schuin plaatsen vd laser zou ik niet doen, gaat even snel met de passen over te zetten.
 

AsEeL

Nieuw lid
11 sep 2014
8
0
Hij is gisteren toegekomen en ik ben dol enthousiast ;)

Ik heb hem gemonteerd en alles voelt prettig aan! Wel nog niet kunnen gebruiken :(
Die fence is echt leuk werken maar staat (nog) niet perfect ten opzichte van het zaagblad. (ik spreek hier over een millimeter verschil tussen voorkant en achterkant zaagblad)
Echter kan je de bouten aanpassen dus dat zou geen probleem mogen geven om die mooi uit te lijnen.
Als je de fence vergrendelt, beweegt hij voor geen millimeter meer dus dat zit echt goed en de zaagbreedte is voor zo'n kleine zaag echt enorm!
Als je de fence op de verste stand zet heb je 61 centimer!

De "mitter" doet zijn werk maar er zit teveel "speling" op.
Hij ligt dus losjes in de uitsparing maar dat valt ook wel te verhelpen.
Ik kan niet wachten op hem te "tunen" :) en mijn tafelbasis te maken.

Zonde dat ze in Europa ook geen leuker zaagblad leveren.
Die typische gele "rand" is er hier dus niet en het is een "rip" blad.
Op de Amerikaanse versie is het een universeel blad.
Dat wordt dus nog een ander blad kopen voor cross cuts


PS: achter de zaag zie je mijn eerste project :p
De dekenkast van Jon Peeters (Youtube)

IMAG0207.jpgIMAG0208.jpg
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Die fence is echt leuk werken maar staat (nog) niet perfect ten opzichte van het zaagblad. (ik spreek hier over een millimeter verschil tussen voorkant en achterkant zaagblad)
Echter kan je de bouten aanpassen dus dat zou geen probleem mogen geven om die mooi uit te lijnen.

Staat het zaagblad wel parallel aan de sleuven in de tafel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.