Nieuwe tools topic

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Een haaks opzetstuk zit er bij :)
Ja, maar ik zie dat de afmeting (diepte of hoogte, zo u wilt) zonder dat hulpstuk al 132 mm is. Een haakse boormachine is beduidend kleiner.
Waarbij ik moet zeggen dat die hulpstukken wel fijn zijn. En ik zie net op een filmpje dat dit inderdaad een fijn haaks hulpstuk is omdat die een kwartslag verdraaid staat. Dus inderdaad net zo goed of beter dan een haakse boormachine!!!
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die Bosch GSR 12V is een mooi ding, gebruik die van mij sinds feb naar tevredenheid. Heb er nu een stuk of zes (andere) machines bij besteld met dezelfde accu's.

Enig nadeel van de schroeftol is dat deze met de standaard accu niet overeind blijft staan. Met de grote accu wel. Ik heb een Chinese kloon van die accu gekocht, maar die heeft kuren. Nogmaals maar even open maken, vorige keer lagen er twee draden te dicht bij elkaar.
Als je met fragiel werk bezig bent, dan kun je je tol beter sowieso platleggen, want als hij met een bit of boor voorover gaat na een stootje (wat ik veelvuldig heb zien gebeuren) dan heb je beschadiging met een beetje pech. Ik heb mijn tollen daarom meestal liggend tijdens werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja, maar ik zie dat de afmeting (diepte of hoogte, zo u wilt) zonder dat hulpstuk al 132 mm is. Een haakse boormachine is beduidend kleiner.
je hebt 2 x gelijk, jan
een haakse boormachine heb ik nooit gehad, dus hoe handig die in een beperkte ruimte te maneuvreren is, weet ik niet
wel veronderstel ik dat je daarvan de kop niet kan draaien
de koppen van die bosch kan je minstens in 4 richtingen op de machine zetten
heb ze nog ni geteld, maar ik denk dat het er wel 8 zijn
dus die 132 mm is relatief, want door de draaimogelijkheid van de kop zit je enkel met de dikte van de machine
+ die van je hand
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Er zit een kop bij deze Bosch met als omschrijving "bitopname". Kunnen bits niet rechtstreeks in de machine worden gestoken? Oftewel: kun je zonder deze kop (zie plaatje)? Er is namelijk een vrij voordelige set zonder Sortimo-box en deze bitopname-kop. Qua accu-apparaten heb ik het meeste spul van AEG, maar voor die prijs is de knoop snel doorgehakt :sneaky:
bosch.jpg
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Er zit een kop bij deze Bosch met als omschrijving "bitopname". Kunnen bits niet rechtstreeks in de machine worden gestoken? Oftewel: kun je zonder deze kop (zie plaatje)? Er is namelijk een vrij voordelige set zonder Sortimo-box en deze bitopname-kop. Qua accu-apparaten heb ik het meeste spul van AEG, maar voor die prijs is de knoop snel doorgehakt :sneaky:
Bekijk bijlage 109172
Volgens deze schermafbeelding moet het kunnen?

1634643856960.png

Dat opzetstuk is voor de vergrendeling zo te zien
1634643895452.png

Zie ook hier: GSR 12V-15 FC Accuschroefboormachine | Bosch Professional
 
  • Leuk
Waarderingen: nijb_jan

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kunnen bits niet rechtstreeks in de machine worden gestoken? Oftewel: kun je zonder deze kop (zie plaatje)? Er is namelijk een vrij voordelige set zonder Sortimo-box en deze bitopname-kop.
u vraagt . . . wij proberen het uit
je hoeft inderdaad geen kop op de machine te zetten
de 6-kant bit past er perfekt rechtstreeks op + er is weerstand tegen er uit vallen
daardoor spaar je 25 mm diepte
het enige nadeel bij mij is dat ik de opening in de machine geölied/gesmeerd heb om wrijving te verminderen
dat goedje belandt op elke bit die ik er in steek
ik verkies mijn vingers proper te houden
 
  • Leuk
Waarderingen: nijb_jan

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
:D Geweldig, wat een gedetailleerde antwoorden. Ik zie de set bij Toolstation (als ik die mag noemen) staan met een gewone plastic box, 1 accu (!) en zonder deze bithouder, voor 129. Kwestie van afwegen of het apparaat dit ene probleem op moet lossen of vaker ingezet gaat worden. Een vergelijkbare oplossing van AEG kost een stuk meer.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zie de set bij Toolstation (als ik die mag noemen) staan met een gewone plastic box, 1 accu (!) en zonder deze bithouder, voor 129. Kwestie van afwegen of het apparaat dit ene probleem op moet lossen of vaker ingezet gaat worden.
ik heb het 10 jaar lang met een festool 15V gedaan
nu ik mijn boschke heb, komt de festool slechts uitzonderlijk uit de bak
het is een krachtig machientje dat weinig weegt en goed in de hand ligt
je raakt er snel verliefd op
en dan krijg je spijt dat je niet het volledige pakket gekocht hebt
later onderdelen bijkopen komt je duur uit
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Alternatief is misschien het setje van metabo/mafell. Die hebben ook die verwisselbare koppen. Ik weet niet of er meer merken dit aanbieden, maar die metabomachientjes houden het ook goed vol bij profi gebruik
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zie de set bij Toolstation (als ik die mag noemen) staan met een gewone plastic box, 1 accu (!) en zonder deze bithouder, voor 129
het prijsverschil met een ruimere set is inderdaad aanzienlijk
ff googlen en ik zie dat er direct 95 € bij komt, wat niet netjes is
in de set van 124 € ontbreekt de kop die je het meest zal gebruiken (dank aan @JochemK voor de foto)
die kop zet ik ook altijd op het haakse hulpstuk
ja, google & puzzel maar eens 🤣

1634645001434.png 1634645146322.png
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
hoeveel toestellen op 12V metabo / mafell aanbieden, weet ik niet
in ieder geval staan voor de bosch 12V op mijn sinterklaaslijstje o.a. een led-lamp + een kruislijnlaser
voor de lamp ben ik dit jaar voldoende braaf geweest
voor de laser moet ik meer op mijn tellen (beurs) passen
Beide zijn echt Fantastisch! De GLI 12v lamp met magneet is niet meer weg te denken bij mij!! ligt standaard bij de 12v boor en slagschroevendraaier.
De laser is ook erg fijn, gebruik hem meer dan ik van te voren had kunnen bedenken. en met de zelfde accu's ideaal. voor welk model ga jij precies?

nu hopen dat de Sint er net zo over denk als jijzelf ;)
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Nog even verder googlen en het verschil is is nog maar 5 tientjes. Maar je moet wel goed de kleine lettertjes lezen of er dan niet toch een accu ontbreekt o.i.d. :unsure:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
dat machientje zou ik uitzonderlijk zonder de kop - die er voor die 124 € helaas niet bij blijkt te zitten - gebruiken
het inwendige van het vastklikmechanisme ligt dan volledig bloot, zodat stof en al wat je er niet in wenst, vrije toegang krijgt

1634650187426.png
 
  • Leuk
Waarderingen: nijb_jan

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor welk model ga jij precies?
nu zet je een aanslag op mijn bankrekening in gang 😭
ik heb reeds een laserliner + leica
de leica na de laserliner bijgekocht omdat die een vertikaal punt projecteert, wat bij werken aan een plafond handig is
de bosch kwam later voorbij, maar kost een veelvoud
wat mij aantrekt, is de groene straal (beter zichtbaar dan de rode), het aantal lijnen + dat die op de 12V batterij werkt (de lasers gebruik ik weinig, waardoor ik telkens eerst de batterijen moet gaan opladen)
details heb ik nog niet bekeken, maar deze zit in mijn ooit-kopen-lijst

1634650843700.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.