Nieuwe schaafhamer

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Om mijn schaven wat sneller af te kunnen stellen zocht ik een messing hamer. Die zijn natuurlijk prima te vinden. Deze vond ik best wel mooi. 113 euro voor een hamer nou dat dacht ik niet. Zijn ook nog wel goedkopere maar toch nog steeds een flinke prijs. Bijna een maand geleden heb ik via het marktplein hier op het forum een link naar een aanbieder van messing zeskant profiel gevonden, Beetje vijlen schuren en poetsen. Stukje hout, ik dacht essen, en een halve dag later een hamer die bijna klaar is.
20240105_162829.jpg
De kop zit nog niet vast en toen ik de steel in vorm bracht wist ik dit is geen essen. Ik heb de kop wel gepolijst maar vrij grof. Ga er toch mee slaan/tikken. De steel wilde ik donkerder maken met rustin kleur beits ebben. Nou daar zie ik nagenoeg niets meer van op de steel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik denk dat de verhoudingen mooier worden, als je de steel een kleine afslankkuur laat ondergaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
+1, dit is het Record haafschamertje dat ik kocht op ebay:
20220924_140604.jpg
Steel is zeer sprietig in vergelijking met een "serieus" hamertje.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
+1, dit is het Record haafschamertje dat ik kocht op ebay:
Bekijk bijlage 139466
Steel is zeer sprietig in vergelijking met een "serieus" hamertje.
Staal op staal is niet goed daar kunnen de LN schaven niet tegen. Heb ik me laten vertellen door een amsterdammer.:ROFLMAO:
Ik heb ook zoiets van HMB 2.50 of zoiets. Steel is waardeloos maar deze is al 6 jaar. Die hebben ook messing juweliershamers voor onder de 5 euro.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Mooie hamer Wim je bent goed bezig en dan te bedenken dat het nieuwe jaar nog maar nauwelijks is begonnen, dat beloofd veel goeds(y)

Ik heb ook zitten kijken op het internet voor een onbewerkt blokje messing/brons wat een prijs zeg:oops:o_O(ontmoedigend) over welk adres spreek jij?, heb je een link of is de advertentie inmiddels verwijdert van Marktplts?, .......en wat je zegt wat een prijs voor een hamertje ala LN, bijzonder dat men dat durft uit te geven, voor alleen maar een klein tikkie te geven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik ken iemand die hem meteen bij het begin uit de usa heeft gehaald. Dan ben je overall nog meer kwijt.

Messing:
Kijk even in deze post voor de links. Ik dacht dat ik een 30 euro kwijt was voor 20 cm incl verzendkosten uit duitsland. Ik zou een volgende keer eerder 16mm nemen dan 20mm (18 was er niet) Rond is geloof ik goedkoper maar dat wil ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bij HBM hebben ze ook allerlei kleine hamertjes, waaronder een messing juweliershamertje van 100gr tegen €5. Ook in de uitdeukset zit er eentje die erg op de Record hamer lijkt.

Zelf maken is natuurlijk wel veel leuker en mooier :)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Bij het posten van de foto ging het mij vooral om de verhouding steelafmetingen/kop afmetingen.
Gewoon de spookschaaf eroverheen halen totdat de steel wat slanker is.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Mooie hamer Wim! En inderdaad de steel een beetje afslanken.
Maar heel netjes gemaakt!!
Ik zet het op mijn lijstje!!! (Nou ja, lijstje… Lijst!!) 🙄
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Bij HBM hebben ze ook allerlei kleine hamertjes, waaronder een messing juweliershamertje van 100gr tegen €5. Ook in de uitdeukset zit er eentje die erg op de Record hamer lijkt.

Zelf maken is natuurlijk wel veel leuker en mooier :)
Toen ik keek bij hbm was er niets op voorraad. Bovendien moet het er ook nog uitzien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Zeskant messing, wat een goed idee om een mooie hamertje te maken Wim!

jaap
Die keuze is wel uit gemak. Gat zuiver boren in rond staf is nog niet zo eenvoudig. Bij mijn wabeco lukte het ook niet om het gat hier recht in te boren. Zat toch een mm verschil tussen boven en onder. Zeskant past prima in mijn klauwplaat op de houtdraaibank. Bij het LN hamertje zijn de dunne delen zeskant en de andere rond.
Om niet van plagiaat te worden beschuldigd heb ik ze anders om gemaakt. Het uit de hand zeskant vijlen is niet mijn hobby. Het uitvijlen van het gat voor de steel is al genoeg werk. Die hollingen zitten er zo in . Draaibank aan vijl er op en gaan. Niet te hard willen want dan komt je duim in/op de klauwplaat. :cry:
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Bij het posten van de foto ging het mij vooral om de verhouding steelafmetingen/kop afmetingen.
Gewoon de spookschaaf eroverheen halen totdat de steel wat slanker is.
Ik denk dat de verhoudingen door de foto niet geheel juist zichtbaar zijn. Je kan wel zeggen haal de spookschaaf er maar overheen. Moet je die wel hebben. (gelukkig wel) Het probleem is het inspannen.
Maar ik ga deze hamer nog wel een na bewerking geven. De kop zit toch nog niet vast.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Hamer is "klaar". Nou ik zag dat er toch een klein scheurtje in het midden van de steel onder de kop is gekomen. Echt slaan ga ik er toch niet mee doen en ik heb me ook nog eens vergist in de houtsoort. Dacht dat het essen was. Dus breekt ie of vliegt de kop eruit dan maken we een nieuwe steel.
20240115_112600.jpg
20240115_112622.jpg
Het zwart wat in de opening zit is poetsmiddel en om een plek een klein kiertje. Verder heb ik op aandringen van enkele hier de steel dunner gemaakt. Toch komt dat niet goed over op de foto's.

Speciaal voor #JAAP ik neem hem wel mee als we elkaar weer zien.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik verbaas me er een beetje over, dat jij als gereedschapsman, zulke vreemde keuzes maakt voor het vastzetten van de hamerkop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.