Nieuwe record power draaibank maakt ratelend geluid

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hoi,
Ik heb een Record Power DML305 gekocht bij Baptist enkele maanden geleden. Nu kwam uit zichzelf de handmatige draaiknop achter de motor los tijdens het draaien. Ik heb het er weer op kunnen zetten door een inbus af te slijpen. Maar sindsdien maakt hij een soort ratelend geluid alsof hij aanloopt ergens. Als ik tijdens het draaien hard achter tegen de draaiknop aanduw is het weg. Wat zou dat kunnen zijn. Het lijkt wel alsof hij niet meer 100% recht draait?
Kan dat schade veroorzaken of kun je dat rechtzetten? Anders moet ik hem terugbrengen en dan zit ik een lange tijd zonder natuurlijk.

Groet Niels
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Maar sindsdien maakt hij een soort ratelend geluid alsof hij aanloopt ergens.

Ik ken die machine niet, maar misschien is het het stukje draad van de afgeslepen inbusbout dat nu ergens los in ligt en gezellig meedraait. Zoals in een wasmachine.

Die inbusbout was vast ergens goed voor.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik heb het niet goed uitgelegd. Ik heb een inbussleutel afgezaagd om de knop terug te plaatsen. Ik heb alle losse onderdelen verwijderd en de ratel is er nog.
 

Bijlagen

  • 20220618_141520.jpg
    20220618_141520.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 91

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Sorrie voor m'n late bericht. Ik heb veel gewerkt. Ik heb alle losse onderdelen eraf gehaald en dan zit hij er nog in. Maar ik denk dat ik weet wat ik gedaan heb. Ik heb hem per ongeluk aangezet toen hij in de blokkade stand stond. Ik vraag me alleen af of het kwaad kan?
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
EDIT: Deze post verwijderd, omdat er nu meer info is gekomen van de T.S.
Met deze info had ik de post nooit zó of zelfs niet geschreven.
Tot een volgende keer .
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb geen flauw idee hoe de spindelblokkeerinrichting bij de DML305 is uitgevoerd (en dus is mijn bijdrage wellicht volstrekt irrelevant), maar bij mijn Nova 1624 is het volgens mij niet heel waarschijnlijk dat een actie waarbij de motor wordt aangezet als de spindellock geactiveerd is er een schade als beschreven (en daaropvolgend een effect als beschreven - de ratel) optreedt. Die schade zou wel kunnen ontstaan als je de spindellock activeert bij draaiende motor, zeker als er een zwaar werkstuk rondgedraaid wordt, maar bij opstarten blijft de spindel gewoon stil, en slipt de snaar of de motor (vraag niet hoe ik dat weet). Als je dat laat doordraaien krijg je uiteraard wel schade aan snaar of erger nog, motor. Door ervaring wijs geworden gebruik ik de spindellock niet meer, of heel sporadisch, met grote aandacht voor het opheffen van de blokkering - het is sowieso geen functie waar ik veel behoefte aan heb.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik vind het prettiger als ik de spindelblokkering vast moet houden om een hulpstuk eraf te draaien.
Heb ik twee handen nodig , dan heb ik een hulpstuk gemaakt om de blokkering vaste zetten.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik ben ook geneigd dat het niet kapot is vanuit stilstand. Misschien een beetje uit het lood. De lock is nog in orde.
Vind het ook een gevaarlijk systeem eerlijk gezegd. Als het geen kwaad kan kan ik er ook wel mee leven.
Ik denk nu al. Had ik maar een elektronische regeling. Of een metaaldraaibank aangezien ik enkel pennen maak.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een electronische gaat dat waarschijnlijk niet verhelpen. Ik heb al gemerkt dat mijn Killinger met frequentieregelaar niet afslaat bij overbelasting of blokkage. De riem gaat slippen, maar de motor loopt lustig door. Als ik mijn Union Graduate met zelf geïnstalleerde frequentieregelaar blokkeer of overbelast (en dat gebeurd bij grote stukken), slaat de frequentieregelaar af (geen storing, motor stopt en ik moet herstarten).
Maar los daar van, als er geen startbeveiliging wordt voorzien op de blokkering van de as, zou er geen schade mogen optreden als je de blokkering vergeet op te heffen. De riem moet slippen of motor in ergste geval uitvallen op thermische beveiliging. Het verschil tussen de Record en de Vicmarc is natuurlijk ook het vermogen. Een motor van 1/2 tegen 2 of 3 pk voor de Vicmarc
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ja maar het maakt toch een klap. Ik laat het gewoon en rape de blokkering vast. Ik zet er wel een sleutel op als ik 'm wil blokkeren.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb al meer dan 10 jaar dezelfde draaibank. De spindelblokering werkt tevens als verdeelschijf. Ik ben die ook al vergeten te ontgrendelen. Inderdaad gaan de riem slippen of heeft de motor te weinig kracht om te starten. Dit heb ik nooit gecontroleerd maar ik denk dat het de motor is die niet kan starten.. Ik heb er nooit schade door gehad. Je moet natuurlijk wel meteen de motor uitzetten.

Ik denk niet dat je die pin in een spindelgat gaat krijgen tijdens het draaien op hoge toeren, zoals bij het draaien van pennen.

Goedkope elektronica op een klein draaibankje heb ik nooit willen hebben. Dan had die het misschien al begeven. Nu is het een draaibank die mijn leven lang zal meegaan.

Ik zou het ding er eens uit halen en bekijken, en maken of vervangen.
Ik ben erg geïnteresseerd in foto's van het beschadigde onderdeel, want ik heb dezelfde draaibank. Dus zou je foto's hier kunnen publiceren? Record Power geeft 5 jaar garantie, misschien kun je daar nog iets mee?

Ik heb enkele keren geratel gehad en dat was het draaiwiel dat wat los aan het komen was. Gewoon boutje aandraaien en het was voorbij.

groeten,
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
nog iets: soms kan de riem bij starten of belasting in resonantie komen en tegen de bescherming klappen. Controleren is makkelijk, indien je niets hoort bij het werken zonder die zwarte bescherming rond de riemen (bescherming opengeklpt) , dan is het dat.

Remedie :Riemspanning wat veranderen en je draait rustig door met de bescherming op de juiste plaats (gesloten)

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.