Nieuwe decoupeerzaag van Festool de PSC-E 18

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
462
182
Zuid Holland
Vind er iemand dit model decoupeerzaag echt prettig werken? Ik ben linkshandig, dus de aan en uit knop zit altijd aan de verkeerde kant. De behuizing is te dik, waardoor je bij langduriger zaagwerk, een lamme hand krijgt. Je kan tijdens het zagen het toerental niet regelen.
Ik vind een t-model wel echt handiger dan d. Je zit dicht bij het werkstuk, en ik zet hem aan en ga dan zagen. Tijdens het zagen de snelheid aanpassen.. daar heb ik nog nooit behoefte aan gehad. Heb de carvex ps300 gehad en nu de mafell.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.660
1.285
Enschede, Twente
Als de bezorger het een beetje volhoudt qua warmtemanagement krijg ik de bewuste decoupeerzaag begin van de avond. Tezijnertijd volgen mijn bevindingen.
Vandaag de PSC-E 18 voor de eerste keer gebruikt. Eerste bevinding is dat ik niet erg slim en/of handig ben als het gaat om het plaatsen van zaagblad en spankap.

Ik dacht na het eerst vergeefs proberen en vervolgens de gebruiksaanwijzing lezen, dat ik een hendeltje aan de pendel een stukje moet wegdraaien om een zaagblad te kunnen insteken en dat lukte me met geen mogelijkheid. Wat bleek (na veel gedoe): pas als je een zaagblad er diep genoeg in duwt kun je dat hendeltje een stukje draaien om te vergrendelen. OK, zal wel logisch zijn…
En dan de spankap: die moet je dus op de beschermingsbeugel bevestigen en niet aan de body. Duurde ook even voor ik dat doorhad. Tja, maandag hé?

Eerste indrukken bij gebruik: ik kreeg bij de machine een TBX4 nagestuurd (actie die tot eind van de maand duurt, voor een flink aantal accu-machines) en heb die gebruikt. De machine is vrij zwaar, maar dat was een voordeel bij het zagen van vlak materiaal, bleek. De LED-verlichting gaat automatisch aan, wat bij de zonnige omstandigheden vandaag geen plus was, haha!

Met een grove zaag heb ik een stam van een dode klimop aan stukjes gezaagd. Geen opmerkingen hierover, het ging prima. Vervolgens met dezelfde zaag (een van de twee meegeleverde) planken van een oude bank (zelfgemaakt, jaren geleden en nu EOL) in delen gezaagd, waarbij ik wat pendelstanden getest heb. Daarna een vlonderplank, want een twintigtal vierkante meters in mijn patroon moet vervangen worden — Douglas dat rot en kapot is na vijftien jaar. Zagen ging als door boter. Uit de hand mooi recht, de zaagsnede ook netjes haaks op het oog, weinig uitbraak aan de bovenkant en vlekkeloos aan de onderzijde (geen splinterbescherming gebruikt).

Voorlopige conclusie: een degelijke machine die goed werkt, met wat onhebbelijkheden (wat ook aan mij ligt…). Is het een goede deal? Als je er rekening mee houdt dat je de 'kale' machine al voor rond de 220 euro kunt kopen en, als je vlot bent, een accupack ter waarde van 120 tot 140 euro erbij krijgt, dan is de machine niet echt duur, vind ik. Zeker als je de bouwkwaliteit ziet, die toch wel op het gekende Festool-niveau ligt. Het blijft een basic machine, want geen mogelijkheid tot verstek, maar als ik hem vergelijk met een DeWalt die ik lang geleden weggegeven heb, is het een prima 'pendelcoupeerzaag'.

EDIT: tikfout

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en arjaano

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
822
206
Oss
Maar ter prijsvergelijk of festool degelijk is weet je pas over jaren vermoed ik.
Heb toevallig eind vorig jaar een hikoki gekocht wel met alle functies dus ook schuin was ook hetzelfde bedrag kwijt ook voor een bosch op stroom met wel schuinverstelling
( of alle opties )
Dus alsnog dat het een budgetmachine is dan prijst festool zichzelf nog hoog in de markt.

Althans voor hetzelfde geld heb je ook een andere degelijke machines met alle optie
( bijvoorbeeld bosch, hikoki ) dus zie dan nog niet echt het voordeel van "budget" machine.
Dus feitelijk veranderd er niet.

Zeg niet dat festool niet goed is. Maar in mijn ogen niet geschikt voor buiten op een bouwplaats. Interieur is het wellicht ander verhaal.

Althans is mijn mening vanuit mijn oogpunt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.