Nieuwe beitels gekocht van Narex.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Nou zeker, ik heb ook een set van 7. Ik krijg deze ook veel scherper dan m'n antieke beitels, en met langere standtijd. Echt een genot om mee te werken! Ik hou ze voor nu in een canvas rol, ben er een mooi kistje voor aan het maken
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik vind deze handvaten veel mooier dan van de standaard narex beitels. Je bent niet bang dat je verzameling groeit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Waarom dopjes maken. Ze hangen veilig omhoog. En als je ze nodig hebt , dan haal je ze eraf en dan kun je toch niet in het hout steken met dopjes erop?

Het zijn goede beitels de dunne opstaande kanten hebben. Bij de Woodline serie zijn die dunner dan bij de versie met ringen bij het slagvlak. Daarom is de Woodline serie uiterst geschikt voor zwaluwstaarten. Je moet er dus geen speciale zwaluwstaartenbeitel bijkopen.
He heften zijn in haagbeuk, wat uitstekend is.

Ook voor mij is de Woodline de beste keuze in het Narex gamma.

Ik heb ze zelf niet , maar op het werk komen er jaarlijks enkele tientallen (nieuwe) voorbij. En die komen dus ook in mijn handen terecht.

Soms is het eerste slijpen geen succes. Het goede staal bereik je soms pas als als er een mm of 2 afgeslepen zijn.


groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Het zijn goede beitels de dunne opstaande kanten hebben. Bij de Woodline serie zijn die dunner dan bij de versie met ringen bij het slagvlak. Daarom is de Woodline serie uiterst geschikt voor zwaluwstaarten. Je moet er dus geen speciale zwaluwstaartenbeitel bijkopen.
Exact de reden waarom ik deze gekocht heb! Ik had al eens een 3 mm gekocht, dus die heb ik extra..

Het is alleen... ik heb de set met een 12mm beitel gekocht en niet die met 10mm, nu heb ik al een paar keer een 10mm beitel nodig gehad, waar ik met 12 niet uitkwam.. Keuzes keuzes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je wil gewoon gereedschap bij kopen. Dus daar zoek je een reden voor. Ze hebben ook een 50mm. Die heb je ook nog niet. 40 en 50mm zijn mijn meest gebruikte.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Waarom doe je onder geen latje voor de onderkant beitels met 2 afstandhouders naar de achterwand? Dan kan je je niet meer snijden en hoef je ook geen plastic rommel te printen wat je natuurlijk weer kwijt gaat raken. (Ik wel iig)
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Kost slechts 15 euro bij Batist

En kun je er dan geen 8 mm voor gebruiken?

groeten

Ornament
Zeker, dat heb ik dus ook gedaan, met een 6 mm. Voor de rest is het voldoende. Deze set gaat t/m 32 mm, dat is breed zat. En het kistje met zwaluwstaarten wat ik aan het maken ben, biedt maar plaats aan 7 beitels, dus eigenlijk is er geen keuze :D

Heb verder zat wensen, dus ik kom er wel uit met het excuses vinden om gereedschap bij te kopen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Naar mijn mening zijn dozen en kistjes prima als je gereedschap weinig gebruikt of als het beschermd moet worden. Bij mij hangt het veel gebruikte gereedschap op de wand. Alles wat in dozen zit gebruik ik minder vaak.
Mijn schuifmaten berg ik dus wel op in een doosje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb 11,5 meter aan bovenkastjes. Daar is nog wat ruimte. Als ik mijn verzameling beitels en schaven weer af heb, ga ik er weer vakjes bij maken. Ik heb ook nog een stel handzagen die gevijld moeten worden. Die moeten dan ook weer een plekje hebben. Maar ik kan achter de deurtjes nog extra deurtjes maken. De meeste houtbewerkingsgereedschappen vergen niet zo veel ruimte. En als de beitels weer allemaal een nieuw handvat hebben, is er ook weer een vak leeg.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Mooi setje hoor! Hangt ook heel erg mooi aan het rek, dat heeft wel wat.

Nu alleen nog dopjes printen zodat ze scherp blijven en ik me er niet aan bezeer.
Zou ik niet doen. De kans dat je jezelf bezeert met het kapje erop doen is groter dan dat je tegen de snede zou komen als ze in het rek hangen.
(In lab-omgevingen is de nummer één reden voor prikongevallen met naalden dat men het kapje terug op de naald wilde doen.)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Waarom doe je onder geen latje voor de onderkant beitels met 2 afstandhouders naar de achterwand? Dan kan je je niet meer snijden en hoef je ook geen plastic rommel te printen wat je natuurlijk weer kwijt gaat raken. (Ik wel iig)
Ik was daar idd ook bang voor, zowel mezelf snijden / beschadigen van de beitels (ze hangen aan een muur vlak naast de deur), als voor het kwijtraken van de beschermdopjes. Ook ik ken mezelf daarin...
Ik heb dus een beitelblok gemaakt volgens het ontwerp zoals bij veel messenblokken.
IMG_1563.jpg
Twee plankjes, in de ene gleuven gemaakt met de grondschaaf en de andere erop gelijmd.
En in de gereedschapskist zit een zelfde beitelblok, ook dieper dan de beitels lang zijn:
IMG_1607.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je die blokken aan de onderkant smaller maakt dan aan de bovenkant, dan komen de handvaten van de muur en kan je ook meerdere rekjes beitels boven elkaar kwijt. Ik heb ze zo op de binnenkanten van de deuren van mijn bovenkastjes zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Ik was daar idd ook bang voor, zowel mezelf snijden / beschadigen van de beitels (ze hangen aan een muur vlak naast de deur), als voor het kwijtraken van de beschermdopjes. Ook ik ken mezelf daarin...
Ik heb dus een beitelblok gemaakt volgens het ontwerp zoals bij veel messenblokken.
Bekijk bijlage 135743
Twee plankjes, in de ene gleuven gemaakt met de grondschaaf en de andere erop gelijmd.
En in de gereedschapskist zit een zelfde beitelblok, ook dieper dan de beitels lang zijn:
Bekijk bijlage 135744

Hoe bevallen die beitels?
Heb er vanavond net een set van besteld😅
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.