Nieuwe afkortzaag

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
509
170
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Hier al een tijdje een LS 1019Lstaan, iets kleiner blad, maar ik vind het prettig dat alles aan de voorkant is te bedienen en naar 2 kanten is te kantelen.
Een afkortzaag die honderd procent goed stof afzuigd ben ik nog niet tegengekomen, Ik heb diverse experimenten gedaan maar schoon afzuigen bestaat volgens mij niet, zelfs niet met 2 starmix zuigers erop!
Verder hebben ze de ring van de gradenverstelling van rvs en
demonteerbaar gemaakt, dit is een verbetering van vorige versie's, waar de vergrendeling in het aluminium huis viel en al gauw speling oo kwam.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.080
4.120
Ik heb gisteren de makita uit de doos gehaald en op de werkbank gezet. Mijn eerste bevindingen zijn niet heel erg positief. Het voelt allemaal een beetje flimsy. Zaagblad wisselen is onhandig, je moet er een schroefje voor uit de kap draaien, omdat je anders de borgbout van de zaag er niet uit krijgt. Schaalverdeling op de aanslag moet je zelf nog even de maten bij zetten. De hoekverstelling werkt met een riempje, dat over een jaar of 10 verteerd is. Stofzuiger aansluiting is 35mm inwendig en het tuitje is zo kort dat er niet iets over heen kan. Als je de stofzak gebruikt op het bovenste afzuigpunt, dan loopt de complete voet vol met zaagsel. De diepte aanslag is wel veel beter dan van de scheppach. We gaan zien of deze het ook weer 25 jaar vol houd.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
618
144
Oss
Dat is helaas meer bij makita. Dat is reden dat ik overgestapt ben. Bij Bosch is dat ook zo helaas. En veel problemen met service bij Bosch en festool. Tja je moet toch zagen.

Bij invalzaag van makita waar je het mee op geleide rail stelt is ook goedkoop plastic ieder jaar kun je ze vervangen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.080
4.120
Ik heb de scheppach weer in elkaar gezet. Ik hoop nog een sloper voor onderdelen te vinden. Volgens mij is alles wat tegenwoordig te koop is aan gereedschap gewoon rommel. Bijna altijd dicht gegoten printplaatjes die kapot gaan en de helft kosten van een complete machine.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.055
77
Omgeving Amersfoort
Ik heb gisteren de makita uit de doos gehaald en op de werkbank gezet. Mijn eerste bevindingen zijn niet heel erg positief. Het voelt allemaal een beetje flimsy. Zaagblad wisselen is onhandig, je moet er een schroefje voor uit de kap draaien, omdat je anders de borgbout van de zaag er niet uit krijgt. Schaalverdeling op de aanslag moet je zelf nog even de maten bij zetten. De hoekverstelling werkt met een riempje, dat over een jaar of 10 verteerd is. Stofzuiger aansluiting is 35mm inwendig en het tuitje is zo kort dat er niet iets over heen kan. Als je de stofzak gebruikt op het bovenste afzuigpunt, dan loopt de complete voet vol met zaagsel. De diepte aanslag is wel veel beter dan van de scheppach. We gaan zien of deze het ook weer 25 jaar vol houd.
Hey Chevy,

welk type heb je nu gekocht dan uiteindelijk? die LS 1019L?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.080
4.120
ls1219l. De 1019 is van erik55. Die in duitsland had ik gezien, maar allemaal behoorlijk uit de buurt. Ik hang hem voorlopig wel weer aan de muur.

• Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.055
77
Omgeving Amersfoort
ok thanks @chevy66 , jammer dat die tegenvalt.

ik wil ook een nieuwe afkortzaag (heb een 30 jaar oude groene Bosch PCM8S) die wat meer zaaghoogte heeft en de 1219 staat op mijn lijstje hoewel ik hem erg duur vind en dus de 1019 ook nog overweeg.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.080
4.120
Hij zaagt verder prima. Ik had toch al geen hooggespannen verwachtingen van wat er momenteel te koop wordt aangeboden. Of dat nu gereedschap, witgoed of auto's zijn. Het zit allemaal vol met rommel die je niet nodig hebt en niet gebruikt. En als het stuk gaat is het niet simpel en betaalbaar te repareren. Waardoor het op de afvalberg terecht komt.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden en MaartenS

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
298
125
Zaanstreek
1019 gebruik ik al een paar jaar. Heerlijk ding, al is het geen kapex. Wel heb ik de laser geupgrade naar een LED, wat een wereld van verschil is (originele delen van Makita, alleen dan van de accu-zaag). Ik zal het linkje even opzoeken

alle onderdelen bij Kruis.nl besteld en de ac/dc adapter was een kleine LED-trafo van amazon of bol geloof ik.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en MaartenS

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
298
125
Zaanstreek
ohja en ik heb al 's gehad dat de motorrem niet altijd meer activeerde. werd geadviseerd de machine vaker langer te gebruiken ik deed echt vaak korte kleine zaagsnedes, direct weer uit. heb 'm toen 10min lang laten draaien met een tapeje om de knop. daarna deed de rem het weer goed :cool:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.080
4.120
Dolletjes, dat klinkt weer als een kwaliteitskenmerk. Ik zaag altijd korte stukjes. Daar is een afkortzaag voor lijkt me. Dat met die led en schaduwlijn heb ik wel gelezen en ik ben ergens een knopje tegen gekomen dat op uit staat. Ik denk dat dat ook zo blijft. Ik heb het de afgelopen 40 jaar ook niet gemist. Is weer iets dat stuk kan, terwijl het volgens mij weinig toe voegt.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.623
754
Prov. Groningen
Als ik dit alles zo lees ben ik een blij man met mijn doodsimpele Parkside met maar een 21 cm blad. Dat ding kwam een paar jaar geleden aan in een grote doos en was nagenoeg klaar voor gebruik. Blad haaks, graden verdeling 100% en laser loepzuiver, zoals ze bij de oosterburen zeggen, Glück muss man haben...:)

• Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.478
1.312
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Omdat de scheppach vermoedelijk niet op korte termijn gerepareerd gaat worden, zal er een andere afkortzaag moeten komen. Maar dan blijkt de keuze reuze. Dewalt valt voor mij af wegens slechte ervaring. Makita, bosch en hikoki hebben allemaal een vergelijkbare machine. Allemaal wat compacter dan mijn scheppach, wat wel handig is. Hoe die machines zich houden is wel een beetje afwachten. Hebben jullie nog andere aanbevelingen in het segment 300 x 100, blad 305, met stekker? Of slechte ervaringen met machines van de voorgenoemde merken?
Wij hebben de Makita 1019 - een krijgertje (net als onze Scheppach zaagtafel en de 'merkloze' vlakbank) en zijn daar prima tevreden mee. Juiste hoek instellen, en terugstellen naar 90 graden is altijd wat geknutsel, maar gezien de lage frequentie van het gebruik niet onoverkomelijk (en gedeeltelijk denk ik het gevolg van het gebruik door de vorige gebruikers). Maar met wat hulpmiddelen altijd te doen. Die van ons is wel van VER voor het lasertijdperk ;-)

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.080
4.120
Ik ga de scheppach weer aan de muur hangen in mijn werkplaats thuis. Daar zit een set haken waar hij precies aan gehangen kan worden. Anders neemt zo'n ding een hoop ruimte in. Dus de scheppach die het momenteel niet doet.

• Leuk
Waarderingen: Eric55

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.