Nieuwe afkortzaag

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
508
170
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Hier al een tijdje een LS 1019Lstaan, iets kleiner blad, maar ik vind het prettig dat alles aan de voorkant is te bedienen en naar 2 kanten is te kantelen.
Een afkortzaag die honderd procent goed stof afzuigd ben ik nog niet tegengekomen, Ik heb diverse experimenten gedaan maar schoon afzuigen bestaat volgens mij niet, zelfs niet met 2 starmix zuigers erop!
Verder hebben ze de ring van de gradenverstelling van rvs en
demonteerbaar gemaakt, dit is een verbetering van vorige versie's, waar de vergrendeling in het aluminium huis viel en al gauw speling oo kwam.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.070
4.108
Ik heb gisteren de makita uit de doos gehaald en op de werkbank gezet. Mijn eerste bevindingen zijn niet heel erg positief. Het voelt allemaal een beetje flimsy. Zaagblad wisselen is onhandig, je moet er een schroefje voor uit de kap draaien, omdat je anders de borgbout van de zaag er niet uit krijgt. Schaalverdeling op de aanslag moet je zelf nog even de maten bij zetten. De hoekverstelling werkt met een riempje, dat over een jaar of 10 verteerd is. Stofzuiger aansluiting is 35mm inwendig en het tuitje is zo kort dat er niet iets over heen kan. Als je de stofzak gebruikt op het bovenste afzuigpunt, dan loopt de complete voet vol met zaagsel. De diepte aanslag is wel veel beter dan van de scheppach. We gaan zien of deze het ook weer 25 jaar vol houd.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
618
144
Oss
Dat is helaas meer bij makita. Dat is reden dat ik overgestapt ben. Bij Bosch is dat ook zo helaas. En veel problemen met service bij Bosch en festool. Tja je moet toch zagen.

Bij invalzaag van makita waar je het mee op geleide rail stelt is ook goedkoop plastic ieder jaar kun je ze vervangen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.070
4.108
Ik heb de scheppach weer in elkaar gezet. Ik hoop nog een sloper voor onderdelen te vinden. Volgens mij is alles wat tegenwoordig te koop is aan gereedschap gewoon rommel. Bijna altijd dicht gegoten printplaatjes die kapot gaan en de helft kosten van een complete machine.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.053
77
Omgeving Amersfoort
Ik heb gisteren de makita uit de doos gehaald en op de werkbank gezet. Mijn eerste bevindingen zijn niet heel erg positief. Het voelt allemaal een beetje flimsy. Zaagblad wisselen is onhandig, je moet er een schroefje voor uit de kap draaien, omdat je anders de borgbout van de zaag er niet uit krijgt. Schaalverdeling op de aanslag moet je zelf nog even de maten bij zetten. De hoekverstelling werkt met een riempje, dat over een jaar of 10 verteerd is. Stofzuiger aansluiting is 35mm inwendig en het tuitje is zo kort dat er niet iets over heen kan. Als je de stofzak gebruikt op het bovenste afzuigpunt, dan loopt de complete voet vol met zaagsel. De diepte aanslag is wel veel beter dan van de scheppach. We gaan zien of deze het ook weer 25 jaar vol houd.
Hey Chevy,

welk type heb je nu gekocht dan uiteindelijk? die LS 1019L?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.070
4.108
ls1219l. De 1019 is van erik55. Die in duitsland had ik gezien, maar allemaal behoorlijk uit de buurt. Ik hang hem voorlopig wel weer aan de muur.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.