Nieuw projectje en een behoorlijke uitdaging

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Het wordt steeds mooier. Moest even terugkijken wanneer je dit draadje gestart bent. Het kan nog binnen 4 jaar afkomen ;-) Ik liet het laatst aan iemand zien en die noemde het een gebedsei. Was dat ook de inspiratie? De term monnikenwerk is hier wel van toepassing.

Dat was zeker de inspiratie. Er was ooit een item over op het journaal, n.a.v. een tentoonstelling. Vooral de opmerking dat we dit tegenwoordig niet meer kunnen wekte mijn interesse.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
prachtig Meron,

De boom vorm is goed gekozen. Het werken aan zoiets als dit is niet in een week te doen.
Dat het meerdere jaren duurt geeft enkel en alleen maar meer waarde aan het kunstwerk.
Als ik alleen al denk aan de brug in de achtergrond en hoe je dat moet uitsnijden....... diepe diepe buiging en waardering dat je dat kunt. Het blijft op foto's moeilijk te bevatten hoe groots dit kleine werk is.

Edwin
Thanks Edwin,

Die waalbrug maak ik mij wel wat zorgen over. Daar achterin heb ik wel heel weinig vrijheidsgraden om te pielen en peuteren...

Groet!
Meron
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ondertussen zitten er weer vele uren werk in het eitje, maar op de onderstaande foto is dat er misschien niet helemaal uit te halen. De boom heb ik verder verfijnd, zodat er meer licht doorheen kan en daarmee meer diepte in komt. De Waalbrug heeft al enkele pijlers gekregen en het geheel is met staalwol wat gladder gemaakt.

Op een foto lijken juist de imperfecties naar voren te komen en blijft de diepte wat achter, wat wel jammer is. Daarentegen maakt het wel duidelijk waar de boom nog bijgewerkt moet worden. Daarna komt de vraag of ik de bladerbossen zo laat, of dat ik daar dan weer een reliëf in ga maken voor de bladeren. Ik denk dat ik dat stuk eerst op een teststukje ga uitwerken, aangezien het nu jammer is als ik het verpest.

Van dat teststuk kan ik vervolgens leren hoe ik het rechthoekig blok linksonder moet uitwerken, aangezien dat een verzameling struiken moet worden. Ik heb nog geen idee hoe ik die er realistisch uit ga laten zien.
De Waalbrug en haar pijlers komt wel goed, daar zit weinig uitdaging en het verder uitwerken van het kapelletje zal ook wel goed komen. Dat lijkt erg op de andere helft van het eitje; die met de St. Stevins-toren. Het hekwerk is ook niet al te uitdagend en of er een patroon op de vloer moet komen, zoek ik daarna wel uit.

20210414_144007.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik sta hier echt een beetje van te kijken.
Waar haal je het geduld vandaan! :cool:
Maar ja, het resultaat mag gezien worden.(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Verdikkie Meron, dat had ik gisteren nog wel even willen zien. Bijzonder knap zo klein!
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik denk dat je stalen zenuwen nodig hebt om verder te durven gaan, wetende hoeveel bloed zweet en tranen je er al in hebt zitten hahaha
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Bedankt! Dit werk is wel wat extreem in doorlooptijd. Bij geen enkele wedstrijd met een deadline maak ik een kans.
Ja, maar voor dit soort werkstukjes moet je ook geen deadline stellen.
Trouwens mag ook voor volgend jaar hoor! Mijn stem heb je!
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
ik ben wel nieuwsgierig welk klein gereedschap je gebruikt. Voor mijn hele fijne houtbewerkingen maak ik gebruik van een veilenset om huissleutels te veilen. kan je een keer een foto maken van het fijn-houtgereedschap?
 
Hoi Meron,

Goed te lezen en te zien dat je naast de drukte van een nieuw huis toch de tijd vindt om even te snijden.
Ook ik vind net als de andere dat je een meesterwerk aan het maken bent, museum waardig.

Je hebt gelijk dat je wel eerst moet test snijden als je zo klein werkt. hoe groter het werkstuk hoe meer ruimte en materiaal je hebt om eventuele mislukkingen te herstellen of te wijzigen.
Jouw project is zo klein dat je daar geen ruimte in hebt.

Wees er nu al trots op Meron, het geduld en de kennis om zoiets te maken is echt niet voor een ieder weg gelegd.

Groet Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
ik ben wel nieuwsgierig welk klein gereedschap je gebruikt. Voor mijn hele fijne houtbewerkingen maak ik gebruik van een veilenset om huissleutels te veilen. kan je een keer een foto maken van het fijn-houtgereedschap?
En hier dan eindelijk een overzicht van al mijn gereedschap. Ik heb ooit bij ene Chinese Ali een soort etui gekocht, waar alles (na wat aanpassingen) in past. Die etui past dan weer prima in een rugtas, zodat ik het setje en het eitje makkelijk mee kan nemen.

Het setje tandartspullen linksonder heb ik ooit op marktplaats gekocht en daarna deels aangepast. Deze gebruik ik erg veel als ik in de hoekje moet pielen. De tweede beitel rechtsonder is een 6mm beitel. Ooit was dat de enige die ik had en deed ik daar alles mee. De meest rechtste beitel is een 3mm beitel die handig is, maar die ik toch niet zo vaak gebruik. Dat zwarte ding rechtsonder is een mesje van Veritas met daarnaast de drie kopjes die je erin kan doen. Erg handig en één van mijn favorieten. Rechtsboven gebruik ik eigenlijk nooit, behalve het vioolbouwersmesje. Het boortje in het midden gebruik ik ook regelmatig, vooral als ik diepte moet creëeren. De drie beiteltjes linksboven gebruik ik met enige regelmaat, waarbij die flexcut beiteltjes eigenlijk het minst vaak gebruik. Ik heb soms het gevoel dat het flex-deel van flex-cut niet zo blij is met buxus-hout. Misschien is dat wel wat te hard voor dat merk.

20210419_205025.jpg

20210419_205225.jpg
20210419_205300.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.