Nieuw op forum + eerste werkbank/zaagtafel

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Er zit best verschil in de verkrijgbare zwarte mdf. Best kies je voor een soort richting Medite, die is sterker en waterbestendiger. Heel mooi is Valchromat, maar dat is ook erg duur (Jongeneel heeft het).
De handel is trouwens niet echt happig op zwart mdf voor je bestellen. Veelal wil je dat als zichtwerk gebruiken en bij het transport komen er al snel 'sporen' op & dan wil de afnemer ze niet en blijft de handel ermee zitten (wat weer een kans is om het goedkoper te krijgen).
 

Rickert

Nieuw lid
8 apr 2020
10
0
Ik was nog eens even aan het google en kwam Meranti multiplex tegen. Wat is dat voor soort?
 

Rickert

Nieuw lid
8 apr 2020
10
0
Tropisch, zie hier:
https://www.wood-database.com/dark-red-meranti/

Ik vind het niet zo fijn om mee te werken. Splintert wat meer dan populier of berken. En de kleur — doet me aan de jaren 70 denken.
Maar het is denk ik redelijk goedkoop omdat het uit de derde wereld komt.

multiplex-plaat-kopen-goedkoop-blank-18mm.jpg
Toch lijkt het op deze foto niet zo rood als op de foto in de link. Hoe zit het met de flexibiliteit van het spul?
En hoe zit het met betonplex?
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Dr zijn meerdere soorten die als meranti verkocht worden. Zie de andere links op de site.
Het multiplex is hard, dus heel stevig.

Betonplex is heel divers qua kwaliteit. Hoeft in principe ook niet zo goed te zijn omdat het voor het doel (betonvormen maken) meestal eenmalig gebruikt wordt (wat je in de bouwmarkt vindt delamineert vaak na een tijdje).
De beter kwaliteiten zijn berken met de gekende phenolafwerking. Is heel prettig om te verwerken, alhoewel niet echt jofel voor zaag en frees.
Voor bepaalde toepassingen is er ook een variant met een gestructureerd oppervlak, wordt bijv. voor vrachtwagenbodems gebruikt (en bakfietsen).
 

Rickert

Nieuw lid
8 apr 2020
10
0
Ik heb nog even erover nagedacht en ik denk dat ik een zo'n beetje twee opties heb. Meranti of populieren multiplex. Zijn er nog mensen die iets anders zouden adviseren? Wat zou jullie keuze zijn?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Merantie is harder dan de populieren. Bij de laatste heb je sneller deuken erin dan bij de 1e. Persoonlijk zou ik dus voor meranti gaan.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Allereerste, bedankt voor alle reacties met tips. Ik wil verschillende dingen er mee gaan maken variërend van houten spelletjes tot een gereedschapswand.

Ik heb nog even naar de verschillende houtsoorten gekeken. Ik kan een berken multiplex 18mm 2440x1220mm plaat krijgen voor 130 euro. Dat gaat hem denk ik echt niet worden. Denken jullie dat als ik het van populieren maak dat het dan echt een flop wordt? Terwijl ik populieren multiplex voor 40-50 euro kan vinden. Ik woon zelf in Amersfoort. Heeft iemand nog tips voor goede plekken om hout te halen? Ik was nu bij Pont Meyer aan het kijken.

Ik betaal zelf 85 euro voor een 18mm berken b/bb dat is bij Houtmarkt.nl
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Voor iets dergelijks moet je in mijn ogen die berken CP kwaliteit nemen. Ik gebruik het de laatste jaren veelvuldig voor vanalles en nog wat... Het is een veel verfijndere plaat i.v.m. meranti multiplex en kost ongeveer even veel. Het werkt gladder af, splinter minder en de plaat is (althans in de houthandels die ik frequenteer) van een veel fijnere kwaliteit dan meranti multiplex (meer laagjes bij dezelfde dikte, minder holtes.... Die CP staat voor opgestopte noesten en soms kan dwarsfineer in de buitenste laag voorkomen. Niet geschikt voor transparant of semi-transparant afgewerkt zichtwerk in de interieurbouw dus... De plaat is voor de rest dezelfde als die berken plaat van rond de 130 euro per plaat. De noesten zijn ook kwalitatief goed opgestopt. Prijs-kwaliteit een van de beste platen op de markt op voorwaarde dat het zicht niet stoort (en dat doet het in dit geval niet....).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.