Nieuw op forum + eerste werkbank/zaagtafel

Rickert

Nieuw lid
8 apr 2020
10
0
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Rick, 15 jaar oud en nieuw hier op het forum. Ik wil gaan beginnen met houtbewerking. Heb altijd al wel interesse gehad in houtbewerking en soms wel wat dingen geprobeerd, maar door het niet hebben van het juiste gereedschap lukte dat nooit echt. Nu wil ik dus mijn eerste gereedschap gaan aanschaffen. Allemaal erg prijzig. Nu wil ik een MicroShop gaan maken van One Minute Workbench. https://youtu.be/yIOhdHGaB9g
Hiervoor gebruiken ze volgensmij 15-20 mm multiplex. Wat voor soort multiplex raden jullie aan? Verder nog suggesties of dingen waar ik op moet letten? Waar hout kopen bijvoorbeeld?

Benieuwd naar de reacties!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dag Rickert, welkom op het forum. Leuk ding, zo'n MicroShop. Ik had het nog niet eerder gezien. Ik ben ook zo wat aan het knutselen aan een werkbank, freestafel et cetera. Ik ben begonnen met underlayment, maar daar ben ik wel klaar mee. Wat je vandaag zaagt, is morgen krom. Er zit veel te veel spanning in dat hout. Ik ben nu bezig met populieren multiplex. Dat is licht van gewicht, mooi van kleur (vind ik) en heeft nauwelijks last van krom trekken. Het is wel een slag duurder dan underlayment en ook wat kwetsbaarder. Ik heb de planken bij Jongeneel vandaan. Die hebben vestigingen door het hele land en als je geluk hebt de vestiging bij jou in de buurt ook zaagservice.

Succes!
 

Rickert

Nieuw lid
8 apr 2020
10
0
Ja, die microshop vind ik ook echt interessant. Compact, nauwkeurig. Het zal vast niet zo goed zijn al de professionele apparatuur, maar daar het ik de ruimte en het geld niet voor. Ik was ook al naar populieren multiplex aan het kijken. Ook zag ik berken multiplex wat bij de microshop wordt aangeraden. Echter is dit bijna 2x duurder. Zit hier echt veel verschil tussen? En is het dat verschil waard? Ga je verschil merken?

Groet,
Rick
 

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
Een wereld van verschil tussen de berken en de populier. De berken is opgebouwd uit meer lagen en een stuk harder en zwaarder. Berken komt ook in verschillende kwaliteiten, CP/CP = constructieplaat B/BB=netjes afgewerkte zonder noesten etc! Mijn keuze zou uitgaan naar de berk vooral voor de stevigheid
 

Rickert

Nieuw lid
8 apr 2020
10
0
Denk je dat het met zo’n relatief klein project ook veel uitmaakt? Zeker met het prijsverschil? Populier zie ik voor ongeveer 40 euro en berk kost zo 80-90 euro
 

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
Net daarom,met 1 plaat van 250x125 ga je waarschijnlijk genoeg hebben. Dan zou ik niet besparen op de plaat,voor de schroefverbindingen en en uitfrezingen is de berk ook de betere wegens de de vele lagen van de plaat, het zal dan gewoon veel steviger zijn.
ik heb al zeer veel met zeer uiteenlopende plaatsoorten gewerkt (ik werk bij een houthandel en heb al duizenden platen verzaagd en gefreesd de)en ik moet zeggen dat de Berk multiplex bijna altijd als beste eruitkomt.
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Denk je dat het met zo’n relatief klein project ook veel uitmaakt? Zeker met het prijsverschil? Populier zie ik voor ongeveer 40 euro en berk kost zo 80-90 euro

Ook in overweging nemen dat wanneer je na je werkzaamheden er achter komt dat je toch de verkeerde keuze hebt gemaakt ... ( verkeerde zuinigheid )

Zonde van het werk en zonde van het geld.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Rick,
De vragen die meestal het eerst worden gesteld: wat ben je van plan te gaan maken, waar ligt je interesse, waar ga je je mee bezig houden?
Thomasz
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Gaaf ding die Microshop! Als je zoveel tijd in het maken steekt, zou ik zeker voor een betere plaat gaan. Daar krijg je geen spijt van.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik zou voor je Microshop niet besparen op het materiaal, ik begrijp heel goed dat budget een dingetje is, maar het laatste wat je wil is nu cheapskate gaan en er dan achterkomen dat je je budget alsnog verkeerd hebt besteed.
Wat mij betreft is populier veel te kwetsbaar om te gebruiken voor je Microshop.
Ik weet niet uit welke regio je komt, maar er is vast wel een lid bij jou in de buurt, waar je even terecht kan om de verschillen te zien.
Mocht je in de buurt van Utrecht zitten, dan heb ik nog wel wat reststukjes Populier en underlayment, kun je eens kijken hoe of wat je het vindt...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Toch nog even vermelden dat je best geen plaatmateriaal koopt bij de bouwmarkt. Zelfs berken multiplex is daar van belabberde kwaliteit, met holtes die dan opgevuld zijn met een of ander vulsel. Koop dus sowieso bij een houthandel, en let zoals eerder gezegd op de kwaliteit via de letteraanduiding.
 

Rickert

Nieuw lid
8 apr 2020
10
0
Allereerste, bedankt voor alle reacties met tips. Ik wil verschillende dingen er mee gaan maken variërend van houten spelletjes tot een gereedschapswand.

Ik heb nog even naar de verschillende houtsoorten gekeken. Ik kan een berken multiplex 18mm 2440x1220mm plaat krijgen voor 130 euro. Dat gaat hem denk ik echt niet worden. Denken jullie dat als ik het van populieren maak dat het dan echt een flop wordt? Terwijl ik populieren multiplex voor 40-50 euro kan vinden. Ik woon zelf in Amersfoort. Heeft iemand nog tips voor goede plekken om hout te halen? Ik was nu bij Pont Meyer aan het kijken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Eerlijk gezegd denk ik dat het wel mee valt. Als je alles lijmt en schroeft, dan wordt het echt wel stevig. Eventueel lijm je nog wat extra vuren latten in de hoeken. Van de week zag ik iets, waar ik zelf ook al eens over heb nagedacht: laminaat als toplaag op je werkbank. Dat spul is keihard en slijtvast.

En er is nog iets: ongetwijfeld ga je ergens wat verzagen. Je kunt beter een stuk hout van 40- euro verknoeien, dan van 120- euro.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Hoe groot is het verschil tussen cp/cp en b/bb?

Uit mijn database:

BERKEN MULTIPLEX

  • B: Ongevoegd, opgepropt, tweezijdig geschuurd. Kleine open noestjes mogen voorkomen. Kleine kopscheurtjes en enige miskleur vormen geen reden tot afkeuring. Geschikt voor blank lakwerk.
  • BB: Gepropt, 2 zijde geschuurd. Goede doorsnee kwaliteit. Aan beide zijden geen uitgevallen noesten. Grove gebreken zijn vervangen door ingezette stukjes. Geschikt voor schilder- en fineerwerk.
    WG: Als BB, alleen zijn uitgevallen noesten wel toegestaan.
  • S: Opgepropt, wel gevoegd, willekeurig aantal gesloten noestjes. Miskleur geen reden tot afkeuring.
  • CP: Geschuurd en gepropt, waarbij soms twee proppen voor een kwast zijn gebruikt, naast bruin kernhout kunnen voorkomen: grotere vaste noesten, kopscheurtjes en kleine technische gebreken. Geschikt om over te plakken met onder meer Duropal.
  • C: Ingezette stukjes, open en gesloten noesten. Miskleur en overlap (over elkaar geplaatste fineerlaag in de kern) zijn toegestaan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.583
2.502
Gaanderen
Je zou bij probin van de Pol in amersfoort kunnen kijken. Kosmonaut 22. Ik heb daar een korte tijd gewerkt. Toen hadden ze er berken voor een redelijke prijs. Let wel op want de maat was toen 150x150 cm.
Nogmaals als je voor het goedkoopste gaat krijg je rotzooi. Wat misschien nog een optie is is zwart mdf. Kijk maar eens naar de filmpjes van ons lid Hooked on wood. Dit zwarte mdf ligt in doetinchem gewoon bij de praxis voor 50/60 euro per plaat.
Nu geloof ik niet dat ze een ander kwaliteit zwart mdf hebben als bij de houthandels want zwart is niet courant. Mochten andere hier een andere mening over hebben dan hoor je dit wel. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.